10 gratis digitale værktøjer til skarpt visuelt content

Af Anders Rejnhold Lorenzen.

Har du kreative aspirationer, men kæmper med at fremkalde lektionerne fra det halvdagskursus i Photoshop, du tog for nogle år siden? Så fortvivl ej. Ligesom til Rom er der mange veje til godt visuelt content, og internettet er brolagt med hjælpende byggesten.

Når det kommer til at skabe visuelt content, kan det som kommunikations- eller marketingfolk være nemt at føle sig kreativt underlegen eller ikke tilstrækkeligt trænet i disciplinen.

Derfor kan det ofte føles belejligt at klassificere det under ‘designeres domæne’ og derved slippe for at arbejde visuelt – for i stedet at holde sig til det bekendte. Det skriftlige. Og det på trods af, at de fleste godt ved, at visuel kommunikation er en af de bedste måder at henvende sig til sin målgruppe.

Men i dagens kommunikationsbranche er det som kommunikatør sværere at afholde sig fra at arbejde med visuelt content. Derfor kommer her 10 hjælpende trin til at træde uden for din comfort zone.

1) Canva

Canva-nemt-gratis-visuelt-content

Min personlige top 1 over gratis værktøjer til visuelt design. Med færdiglavede templates en masse til det brede spektrum af indholdstyper (alt fra Facebook opslag til Kindle Covers), er der stort set ikke den designopgave som ikke kan løses via Canva. Og med dets drag-and-drop interface kan uerfarne designaspiranter også lege med om den kreative shine.

De tilbyder endda gratis tutorials, hvor de giver en indføring i de mest basale designelementer.

2) Piktochart

Piktochart-gratis-visuelt-content-infografik

Piktochart er pt. mit weapon of choice. Nu kan det lyde som min beskrivelse af Canva, men der en lille, dog væsentlig, forskel. Mens Canva er helt gratis at benytte, er Piktochart et såkaldt freemium værktøj, hvilket betyder, at man skal betale før det for alvor bliver fedt. Det altafgørende for min prioritering af Piktochart over Canva er muligheden for at inkorporere landkort i sit visuelle content, samt et større udvalg af ikoner (der vokser kraftigt mod betaling).

Hvis du ikke er villig til at betale, vil jeg foreslå at bruge Canva (hvis opgaven altså ikke kræver et landkort). Primært fordi der ved den gratis version af Piktochart følger et vandmærke med i bunden (et kendetegn ved de fleste freemium services).

3) Type Genius

visuelt-content-font

Selvom værktøjer som Canva og Piktochart er udstyret med diverse skrifttyper, kan tiden hurtigt gå med at udvælge de gode kombinationer.

Da jeg for nyligt fik øjnene op for Type Genius, var jeg ikke sen til at tilføje redskabet til min værktøjskasse. Du vælger én font og Type Genius finder et match. Det er hurtigt og smertefrit, og du får endda eksempler på, hvordan den udvalgte kombination af skrifttyper benyttes på andre hjemmesider, for at give et indtryk af anvendelsen i praksis.

4) Coolors

visuelt-content-farve-farvekombination
På Coolors er du kun et enkelt klik fra gode farvekombinationer. Det lyder som en tagline (og er det sikkert også), men den er faktisk god nok. Fra du ankommer på hjemmesiden er den videre proces ret simpel: Et klik på space-knappen og en ny farvekombination dukker op.

Ønsker du at beholde nogle af farverne og danne nye kombinationer ud fra dem? Intet problem, så trykker du blot på de ønskede farver, hvorefter et låseikon optræder.

5) Pictaculous

Ønsker du i stedet at danne farvekombinationer, som harmonerer med et billede? Så bør du se nærmere på Pictaculous. Præmisen er enkel: Upload et billede – få præsenteret farvekombinationer.

6 & 7) Pexels & Unsplash

visuelt-content-gratis-royaltyfree-stockphoto

Selvom jeg i princippet er modstander af stockphotos må jeg indrømme, at de kan være belejlige ved korte deadlines. Og hvis du, som jeg, vil vige fra de mere generiske billeder kan du med fordel tjekke Pexels og Unsplash ud. Billederne er i høj opløsning og til fri afbenyttelse, og er du til billeder af natur og landskab, bør der i særdeleshed være guld at finde.

8) Gratisography

En lidt anderledes database over royalty-free stockphotos. De skiller sig ud fra mængden ved ofte at være en smule forvrænget. Udvalget er lidt begrænset, da de alle er taget af den samme fotograf, mens hans stil er bestemt et kig hver.

9) Datawrapper

visuelt-content-diagram-tabel-kort

Måske har du ikke behov for at designe større tekst/billede produktioner, men blot strukturere og visualisere mængder af data i en pæn ramme?

Datawrapper kan være til stor hjælp, hvis du efterspørger pænere præsentationsmuligheder, end hvad Excel kan tilbyde. Her kan du hurtigt importere dine data og vælge, hvordan de skal præsenteres.

Datawrapper er dog også et freemium værktøj. Derfor følger der et vandmærke med ved indlejring af diagrammer på ens hjemmeside. Ligeledes er det kun muligt at downloade diagrammerne som PNG eller PDF mod betaling.

10) Thinglink

Thinglink-interaktivt-visuelt-content

Thinglink er et effektivt værktøj for dig, som ønsker, at dit visuelle content gøres interaktivt og skiller sig ud fra mængden. Ved at tilføje klikbare punkter oven på billeder og grafikker, kan du berige dine brugere med ekstra information. Det være sig i form af video eller audio, hvis punktet linker til fx Youtube eller Soundcloud, eller tekstbaseret information som uddybende artikler.

Ved den gratis version kan du kun vælge mellem 5 forskellige farver til dine punkter, mens du mod betaling kan tilpasse punkterne til dine egne ikoniske behov fx en play-knap eller logo.

Det er ikke tryllestaven, men troldmanden bag

De forskellige værktøjer jeg her har præsenteret kan være en enorm hjælp, når du skal udforme visuelt content, men ultimativt er det op til dig selv at finde på den gode idé, eksekvere den og kontrollere kvaliteten. Du er stadigvæk nødt til at kende din målgruppes behov og præferencer for at opnå relevans.

Den menneskelige kreativitet trumfer trods alt stadigvæk koden bag diverse værktøjer, hvilket kun er en god ting. I guess.

Om skribenten
Anders
Navn: Anders Rejnhold Lorenzen

Beskrivelse: Studerer Kommunikation på RUC med fokus på strategisk organisationskommunikation og digitale medier. Arbejder ved siden af med kommunikation og sociale medier i Styrelsen for Forskning og Innovation.

Twitter

LinkedIn