De bedste reklamer kommer ikke i dit tv

Men det ved du sikkert allerede godt. Ligesom størstedelen af befolkningen hader du nok reklamer, eller som minimum synes du at de er røvirriterende. Du har installeret ad blocker og du kigger demonstrativt på din telefon når den samme reklame igen flimrer over skærmen og afbryder din film på tv3+ for 48. gang.

Af: Emilie Haugelund Larsen

Holdningen til reklamer er generelt ikke videre positiv. Størstedelen af tiden er jeg stolt af mit arbejde, men når jeg modstræbende bliver placeret i vidnestolen og skal forsvare mit valg af profession og samtidig stå til ansvar for resten af branchen, fremprovokerer det ofte følelsen af at stå på kanten af et aggressivt hajbassin og blive bedt om at hoppe i. Tanken om at lyve sig til et andet job er fristende, men jeg er som regel for langsom på aftrækkeren og ender bare med en alt for lang og akavet pause hvor jeg panisk flakker med øjnene og til sidst må erkende at mit løgnagtige smuthul for længst er forduftet og der er ingen anden vej end  at bekende sandheden (og ja mor, så skal man selvfølgelig ikke lyve…).

De fleste synes heldigvis, at det også lyder lidt spændende og eksotisk sådan at være kreativ på et reklamebureau (måske udspiller Mad Men sig for deres indre blik) men de er samtidig relativt uforstående overfor hvorfor jeg dog i alverden vil lave noget som alle hader, som ingen gider se og som alle springer over så snart de kan.

Svaret er, fordi jeg tror reklamer kan ændre noget i verden. Det ved jeg at de kan, de gode af dem, og det ved du også når du har læst denne artikel færdig. De kan ændre holdninger, de kan få os til at føle og endnu vigtigere, til at handle. (Handle som i “at gøre noget”, ikke handle ind i Brugsen forstås. De kan de selvfølgelig også…)

Grundene til at de dårlige reklamer lever i bedste velgående, er mange. Jeg vil vove at påstå at det er mere reglen end undtagelsen, at det ikke er de kreatives skyld. Vi bliver bundet på hænder og fødder af budgetter, guidelines, kunder der ikke vil, kunder der ikke tør, ting der skal godkendes af ledelsen i Danmark, Hong Kong og Berlin og begrænsninger for dit og dat.

Men tro mig, der findes nogle helt fantastiske reklamer der ude. Nogen der får dig igennem hele følelsesregisteret. Nogen der giver dig lyst til at afinstallere din ad blocker for tid og evighed. Desværre er de spredt ud over hele kloden og kun en lille bitte procentdel når dig, hvis du er heldig, og som regel når de aldrig dit tv.

Jeg har fundet nogle af mine favoritter frem, så du kan få troen på gode reklame tilbage. Enjoy.  

School of justice

Av, den rammer lige i mellemgulvet. Hver. Eneste. Gang. Jeg er en sucker for følelsesporno og her skal jeg lige love for at de har skruet op på max for lige det parameter. Derudover er det smadder godt tænkt, for hvem er mere motiveret til at skabe retfærdighed?

We’re The Superhumans

Sidder tilbage fyldt til randen med respekt; de er i sandhed superhumans. Waow. Elsker den positive vinkel. Det handler ikke om at de er begrænsede, ikke kan og at vi skal hjælpe dem. For de kan godt. Imponerende godt.

My mutant brain

 

Hvem havde troet at man kunne slippe afsted med at lave en parfume-reklame uden at vise en sensuel kvinde der sprøjter den forførende duft på sin hals?

Jeg synes den her er så skør, mærkelig og anderledes at jeg kan se den igen og igen.

The refugee nation

Lidt mere til følelserne. Fordi jeg elsker det. Fordi det er vigtigt. Knuselsker initiativet. BRAVO!

The Man Your Man Could Smell Like

 

Old spice har regnet den ud: det er kæresten der handler. Det er hende der køber hans shampoo, så derfor skal de selvfølgelig tale til hende når de vil sælge sæben. Godt tænkt. Godt skruet sammen.

Time is precious

Tænker den her er oplagt at slutte af med…

Nike minder os om at vores tid er værdifuld, så lad være med at spilde den.

Har du også lyst til at slukke din mobil lige nu?

Om skribenten

Navn: Emilie Haugelund Larsen
Beskæftigelse: Tekstforfatter hos Mindshare med en forkærlighed for storytelling, gode ideer og “Friends”-quotes. Drømmer om at skabe reklamer, der ændrer holdninger, provokerer eller får dig til at grine. Eller måske det hele på én gang.

Linkedin

Instagram

Kommenter

Kommenter