Begynderguide til live tweeting

De fleste af os kender situationen. Vi har været fanget i et møde, en forelæsning eller blot et S-tog – og lige i den situation, ville vi mest af alt ønske, at vi i stedet kunne deltage i det fantastiske arrangement, med hende der, den banebrydende ekspert indenfor lige præcis vores nørdede fagområde.

Det er lige præcis i den situation, at rigtig mange af os efterhånden også har prøvet at blive reddet af Twitter. Bevares, det er ikke som at sidde dér i salen, på anden række, sammen med de andre. Men det er en pokkers god måde at få mange af de vigtige eller spændende pointer med, når man nu ikke kan være tilstede fysisk.

Men hvordan bære man sig ad med at live-tweete, bortset fra at være lynhurtig på tasterne, hvad er så vigtigt og er der uskrevne regler? Jeg har tænkt mig om – hvordan gør jeg selv, jeg har spurgt folk omkring mig og så har jeg spurgt #twitterhjerne (kunne det være mere oplagt?).

For at gøre det kort og lige til, har jeg samlet sammen og opsummeret. Her kommer 8 tips, der kan gøre dig til en bedre live-tweep.

1. Advar og reklamere for dine followers
Forud for et arrangement, lad dine followers vide at du live-tweeter fra det pågældende arrangement. Så er de advaret på forhånd og kan ’mute’ eller ignorere dine tweets midlertidigt. Og endnu bedre, du får på forhånd skabt opmærksomhed og størst muligt publikum til dine live-tweets.

2. Forbered tweets
Du kan ofte forberede en håndfuld tweets på forhånd. På den måde kan du spare tid og være mere opmærksom på hvad der rent faktisk sker omkring dig. Forberedte tweets kan være åbnings-tweets, præsentation af en taler eller et emne, eksempelvis..

  • Om 30 min starter @UNG_KOM’s årlige konference. Jeg live-tweeter undervejs #ComCaseCompetetion19
  • Tale fra @sinejust, #strategisk kommunikation, og skal tale om #casework – Følg med og deltag via #ComCaseCompetetion19

3. Brug #hashtag
Undersøg på forhånd hvilket hashtag(s) der bruges for arrangementet og eventuelt for de emner der berøres. Hashtagget gør det lettere at filtrere og søge efter tweets, på den måde bringes de rigtige mennesker ind i samtalen. I ovenstående eksempler er der brugt #ComCaseCompetetion19 og eksempelvis bruger Social Media Week Copenhagen hashtagget #SMWCPH.

4. Anvend citater og billeder
Lyt efter gode citater der kan beskrive eller forklare hvad der sker. Husk at citere så korrekt som muligt. Bring citater med reference til talerens Twitter @brugernavn, det gør det nemt for dine followers at identificere hvem der taler. Brug billeder til at vise flotte præsentations-slides eller slides med modeller. Men brug også billeder til at vise hvad der sker, så dit publikum kan fornemme stemningen.

5. Kvalitet over kvantitet
Det er altid en god ide at kende sit publikum og huske på, om man tweeter fra sin personlige profil eller på vegne af en virksomhed eller organisation. Tænk over hvorfor dette arrangement er relevant for dine followers. Der er en hårfin balance mellem at bidrage med relevante og interessante opdateringer, og det at blive betragtet som en spammer. En corporate-profil, der øser ud med opdateringer vil med stor sandsynlighed blive betragtet som spam hurtigere end en personlig profil. Hold kvaliteten af tweets høj, med fokus på indhold og formulering, sørg for at gøre alle tweets umiddelbart forståelige – især for dem, der ikke er tilstede.

6. Interagere med andre
Ligesom brugere kan se dine tweets i arrangementets hashtag-stream, kan du også se andres – chancen for at andre tweeter fra samme arrangement er efterhånden ret stor. Følg andre deltagere, der tweeter fra arrangementet, specielt dem der lige har add’et dig. Dette vil øge chancen for at andre opdager dine tweets, og måske følger dig.

Vi elsker når vores tweets bliver retweeted – de fleste betragter det som et anerkendende klap på skulderen. Det betyder ikke at du skal retweete alt hvad andre skriver, men udvælg enkelte rigtig gode tweets fra andre deltagere og retweet dem.

Engagere andre tweeps og være hurtig til at besvare spørgsmål og henvendelser. Det betyder blot at du har et publikum med noget på hjertet og som er yderligere interesseret – men vigtigst af alt, de følger med! Opfordre til debat.

7. Brug en Twitter-monitor
Det hele kan måske virke som en uoverkommelig opgave, især taget i betragtning af at det hele skal forgå i noget nær realtid. Men flere af ovennævnte ting kan gøres meget enklere, ved at monitorere med programmer som ’TweetDeck’. Hvor du kan organisere din Twitter-visning, så du nemt kan overvåge, et eller flere hashtags, interactions og tilmed ’schedule’ tweets ud i fremtiden.

8. Mere strøm, tak!
Det kan virke ualmindeligt logisk og helt åndssvagt overhovedet at nævne, men nu er det sagt; start altid med en fuldt opladt computer, tablet eller smartphone. Medbring backup-batteri og hvis muligt, placer dig i nærheden af mere strøm.