Bliv en digital PR-haj med 8 gode råd

Digital-PR-haj-tips

Af Caroline Kjærbye

Med den teknologiske udvikling og fremkomsten af digitale og sociale medier har nutidens PR-medarbejder fået en masse nye muligheder og værktøjer ved hånden. Udsending af pressemeddelelser er blevet en lille del af en større strategi, der ikke kun handler om at skabe omtale – men samtale. Hvis du vil være en digital PR-haj og levere gode resultater, så skriv dig disse otte råd bag øret.

I dag opdeler vi ofte PR (Public Relations) i to hovedkategorier: Traditionel/offline PR og digital/online PR. Hvor den traditionelle PR-strategi ofte er målrettet den trykte presse og massemedierne generelt, så er den digitale PR et mix af flere forskellige metoder som content marketing, SEO og sociale medier.

Den digitale PR’s forcer

Med de digitale og sociale medier er det i dag blevet muligt at tale direkte til forbrugerne uden at skulle bruge massemedierne som mellemled. Det betyder også, at man som brand eller virksomhed kan nå ud til en langt større målgruppe i meget længere tid end blot én enkelt dag i f.eks. dagspressen – og uden massemediernes præmisser, hvor man skal vente på, at historien bliver trykt og bragt i ét medie. I stedet kan man skyde med spredehagl og få sin historie til at brede sig med lynets hast på tværs af mange forskellige medier og platforme. Samtidig er der meget bedre mulighed for at skabe målbare resultater med digitale medier sammenlignet med offline medier, der ofte kun vil kunne give en cirka reach, hvorimod de digitale medier giver adgang til et hav af data om brugerne og målgruppen.

8 tips til den digitale PR-medarbejder:

Det er blot nogle af fordelene ved den digitale PR. Når du arbejder med digital PR, er det dog først og fremmest vigtigt, at du sætter dig et mål og gennemtænker din strategi.

  1. Kend din målgruppe

    Før du kaster dig ud i arbejdet med digital PR (og alt anden kommunikation generelt), er det vigtigt at gøre det klart, hvem din målgruppe er. Og hvor de er. Du skal kunne gøre rede for, hvilke sociale kanaler de er på, samt hvilke blogs eller andre online medier, de læser. Det nytter f.eks. ikke noget at lave en digital PR-kampagne på Instagram, hvis din målgruppe slet ikke bruger den platform.

  2. Identificér relevante influencers

    Hvilke influencers er relevante for dit brand og din målgruppe? Er du f.eks. en rejsevirksomhed målrettet unge, så kan det måske give god mening at finde en blogger, der skriver om netop dette emne, og hvis læsere matcher din målgruppe.

    Foruden at skabe opmærksomhed og positiv word-of-mouth omkring dit brand, så kan bloggere og influencers hjælpe dig med at drive trafik til dit site. Et godt eksempel er det digitale rejsebureau Yaneeda.com, der bruger bloggere strategisk til at sætte sig på relevante søgeord og sætninger for virksomheden som “yoga-ferie til Bali” eller “Sri Lanka med børn” og derigennem lede trafikken videre ind til deres eget site.

    Læs mere om influencer marketing og Yaneeda’s case på Social Media Week CPH’s blog.

  3. Bliv eksperten på dit område

    Vær aktiv og deltag i samtalerne online: Vælg et emne, som du gerne vil sætte dig på, og gå i gang med at blogge, find relevante hashtags og diskussioner på Twitter og bland dig i samtalen – gør dig bemærket og vis dig som eksperten på netop dit felt.

  4. Gør din offline pressemeddelelse online

    Genbrug indholdet fra pressemeddelelsen til f.eks. at lave et blogpost, en infographic med dine data, en post på de sociale medier, et nyhedsbrev eller noget helt andet. Og hvis pressen vælger at tage dine historier op, så har du en ny vinkel at genbruge og sprede på tværs af dine kanaler. Det er en cyklus, som du kan blive ved med at holde kørende, hvis du er dygtig.

  5. Skab indhold af værdi: Samtaler frem for omtaler

    I dag er der langt mere ‘støj’ omkring os med mange flere personer og medier, der kæmper om vores opmærksomhed end for bare 10 år siden. Derfor er det blevet meget vigtigere for PR-eksperten i dag at kunne skabe indhold af værdi for målgruppen.

    Det handler ikke om bare at spytte en masse content ud i hovedet på modtagerne. I stedet for at tænke PR som envejskommunikation, der blot skal skabe noget omtale, så fokusér på at lave engagerende indhold, der skaber samtaler.

  6. Tænk SEO og linkbuilding ind i dine online-tekster

    Når du skriver online-tekster, handler det ikke kun om at fortælle en god historie eller skrive en fængende tekst. Hvis du ikke laver ordentlig SEO og linkbuilding, så vil du miste en masse trafik og altså potentielle læsere/kunder.

    Det vigtigste er at finde relevante søgeord for din virksomhed eller brand og integrére dem på dit site. Igen; Hvis du f.eks. er en rejsevirksomhed med speciale i yoga-ferier, så sørg for at bruge søgeord som “yoga-ferie” eller “yoga-rejser til xx” på din side – eller hvis du skriver en artikel om “digital PR”, så husk at skrive det flere gange i din tekst (så kan du selv bedømme, om jeg er lykkedes med det eller ej).

    Samtidig er det også vigtigt at tænke intern linkbuilding ind i din tekst – dvs. at linke til andre dele af dit site, som kunne være relevant for brugeren i netop denne del af din tekst.

    Læs også artiklen “4 SEO tips for begyndere” af UngKom’s Camilla Bergmann

  7. Involvér dine kollegaer

    Tænk på dine kollegaer som potentielle influencers, der kan sprede dit budskab. Hvis der f.eks. er 20 medarbejdere i din virksomhed, der hver har 400 connections på LinkedIn, så har du faktisk mulighed for at nå et reach 8.000 personer uden at skulle røre annonce-knappen. Vildt, ikke? Det kaldes også employee advocacy og var bl.a. et af de store emner til årets Social Media Week.

    Undersøgelser viser, at vi lytter mere til mennesker, vi kender, end virksomheder og finder indhold mere troværdigt, når det kommer fra en person frem for et logo. Derfor kan du bruge dine kollegaer til at dele relevant indhold og skabe opmærksomhed omkring din virksomhed eller brand. Det er dog vigtigt, at du tænker troværdighed, relevans og værdi ind i din strategi, så det ikke bliver spam!

    Læs meget mere om, hvordan du kan bruge employee advocacy i denne artikel fra Kommunikationsforum.

  8. Husk på, at den traditionelle pressemeddelelse ikke er død!

    Mange har travlt med at erklære den traditionelle PR og pressemeddelelsen for død – men vent lige lidt med det! Med den digitale PR er der tale om nye muligheder for PR-eksperten, men det er ikke nødvendigvis noget, der erstatter det ene frem for andet. Pressemeddelelsen kan stadig være et effektivt redskab – især for afsendere med et mindre reach på de sociale medier, der måske ikke får lige så meget ud af at tweete deres nyeste historie. Samtidig kan den som nævnt bruges til at skabe nyt indhold på tværs af medier og kanaler.

    I praksis er det vigtigt at huske, at det ene ikke udelukker det andet, og en god kampagne indeholder oftest både digital og traditionel PR. Vigtigst af alt er at spørge sig selv: Hvad passer bedst til dit brand, dine mål og din målgruppe?

Nu hvor du har læst mine 8 tips til at blive en digital PR-haj, så håber jeg, at du er blevet (endnu) klogere på emnet. Nu vil jeg give denne artikel nyt liv og dele den på mine sociale kanaler – for nej, PR-arbejdet stopper ikke, efter det sidste punktum er sat.

Om skribenten:

Caroline-Kjærbye-digital-PR-haj
Navn:
 Caroline Kjærbye­ Thygesen 
Beskæftigelse: 
Arbejder som PR-konsulent hos Mindshare Danmark og læser en kandidat i Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet med profil i tværmedial kommunikation og marketing.

Twitter
LinkedIn

Kommenter

Kommenter