CCC’13 – Vejen til sejr

Hvordan er det at løse en kompleks case på 24 timer? Hvordan formår man at fokusere, selvom man kun har fået tre timers søvn? Og hvordan kan man arbejde sammen med en gruppe, som man knap nok kender og alligevel ende med at vinde? Denne artikel giver dig et indblik i dette års vindere af ComCaseCompetition vej til sejren.

Skrevet af Stine Mølbak der er en af vinderne i dette års ComCaseCompetition.

Fra bekendte til målrettet gruppe

Tilbage i efteråret 2012 fandt vores gruppe sammen. Et miks af studiebekendtskaber, samarbejde i UNGKOM og anbefalinger udgjorde grundlaget for vores gruppesammensætning, der bestod af Mathias, Alex og Thomas fra KU, Christina fra RUC og jeg selv fra CBS. Ingen af os havde tidligere arbejdet sammen, så vi tænkte, at enten ville vores samarbejde gå rigtig godt eller rigtig skidt – men vi valgte at tro på vores differentierede baggrunde ville komme os til gode. Og det gode de i høj grad.

Vi mødtes to aftener i januar for at forberede os til casen ligesom vi gerne ville lære hinanden at kende. Til møderne fandt vi hurtigt ud af vores svagheder og styrker, hvilket vi drog stor nytte af i de 24 timer som casen varede. For her fik vi afprøvet alt fra stresset øjeblikke til humørfyldte stunder.

Fokusering, fokusering og fokusering

Maersk’s udfordring

Da vi fik casen udleveret valgte vi hurtigt at lægge os fast på én problemstilling. Casen som Maersk Group stillede var utrolig åben og kompleks. Vi kunne derfor let havde brugt flere uger på at besvare de mange aspekter casen åbnede op for. Men på 24  timer var vi nødt til at fokusere og lægge os fast på én problemstilling, som vi mente, kunne imødekomme Maersk ønske om en  langsigtet og bæredygtig kommunikationsstrategi i Nigeria.

Efter at have læst casen startede vi med en brainstorm – og her kom vores forskelle hurtigt frem. Én person sad klar med løsningsforslag, en anden redegjorde for casens succeskriterier, og en tredje havde fokus på Mærsk som virksomhed. Derfor startede vores samarbejde med en snak om, hvordan vi overhovedet skulle gribe processen an. Og det viste sig at være en vigtig snak, som hurtigt fik os igang med et fælles arbejde mod en brugbar løsning

Selvom vi hurtigt lagde os fast på problemstillingen tog det alligevel lang tid at undersøge og analysere vores løsning. Desuden brugte vi også lang tid på at diskutere de kritiske vinkler på vores løsning, som vi tænkte dommerne ville fokusere på. Det betød, at vi først kom i gang med at skrive tirsdag aften ved 23-tiden. Så efter 11 timers analyseren og diskuteren var det en udfordring at samle tankerne og få skrevet noget brugbart. For vi vidste, tiden var knap og at der ikke var tid til at lave teksten om igen og igen.

Regn vs. søvn = 0 – 1 

Tænke, skrive, diskutere…

Vi havde på forhånd aftalt at tage hjem og sove for at få et afbræk i tankerne. Så vi forlod CBS onsdag morgen kl. 2.30 – efter 14,5 timers hårdt arbejde. Vi blev mødt at et regnvejr, der fik os til at overveje en ekstra gang om vi skulle blive og sove på CBS’ kolde gulv – men vi valgte at trodse regnen og cykle hjem. Efter tre timers søvn mødtes vi igen på CBS. Vi var noget trætte, men efter en kop kaffe og morgenmad fik vi alligevel afleveret en løsning, som vi alle var tilfredse med. Selvfølgelig endte vi med at være den gruppe der afleverede et minut før tid grundet tekniske problemer – men afleveret fik vi trods alt. Heldigvis.

Vores løsning – ’Growth Nigeria’

Den løsning vi afleverede gik ud på, at Maersk skulle bygge sin markedskommunikation op omkring faciliteringen af stærke, lokale forretningsnetværk, som vi valgte at kalde ’Growth Nigeria’.

Vores logo

Konceptet skulle med sit fokus på vidensdeling og samarbejde skabe vækst i de afrikanske markeder, og sikre et stærkt langsigtet kundegrundlag for Maersk. Og den løsning fik os i finalen – sammen med to andre gode hold fra hhv. CBS og Århus.

We are the winners

Da vi fik af vide, at vi gik i finalen, fik vi igen travlt. Den løsning vi havde afleveret til dommerpanelet bestod af 7 slides og et summary med meget tekst – altså ikke udpræget godt til en præsentation. Så sammen med vores præsentationscoach Christina Falkberg fik vi forenklet vores slides, så vi var klar til præsentationen for dommerpanelet og publikum. Efter præsentationen mente vi alle i gruppen, at den ikke levede op til vores forventninger. Vores diskussioner i løbet af de 24 timer formåede vi ikke at formidle på en klar og enkel måde over for dommerne. Men på trods af vores egne kritiske tanker var vores samlede præsentation alligevel nok til at vi vandt.

Vores gruppe sammen med repræsentanter fra Maersk. Billedet er fra Maersk Groups Facebook-side.

Titlen som vindere af ComCaseCompetion’13 er vi utrolig stolte af. Vi havde inden casen aftalt, at vi var ‘in it to win’, men vi havde stadig ikke forventet, at vi ville stå tilbage som vindere. Men nogen gange er det klogt at samarbejde med nye og ukendte personer – vi oplevede i hvert fald at vores store faglige og personlige forskelligheder bidrog til et samlet fantastisk resultat.

Nu glæder vi os til middag med CEO for Maersk Drilling Claus. V. Hemmingsen ligesom vi ser frem til at deltage i Kom-dagen’13. Og som ekstra bonus er vi blevet inviteret indenfor hos Maersk Group, hvor vi skal arbejde videre med vores kommunikationsløsning.

Vi er alle enige om, at de mange timer på CBS til ComCase Competition’13 var godt givet ud – også selvom vi ikke havde vundet. Vi fik mulighed for at prøve vores faglighed af på en relevant og praktisk case, og vi lærte utrolig meget – både om Mærsk men også om os selv.

Nu glæder vi os til det fremtidige samarbejde med Maersk, og kan kun opfordre alle til at blive en del af næste års ComCaseCompetition.

Vi har i hvert fald nydt hvert eneste sekund.

Læs mere om CCC’13 og se billeder her.