Nytårsfortsæt: Digital Detox

Januar fremkalder en genkendelig følelse hos de fleste. Følelsen af ”en ny start”. Som regel kræver det en større indsats at nå til forandring end blot at udskifte kalenderåret. Derfor har UNGKOM redaktionen hentet professionel hjælp til at minimere dit digitale forbrug hos speciallæge Imran Rashid.

Af Julie Kjær Mortensen

Hvorfor gøre livet svært for sig selv ved at detoxe? Vil du forandre dit digitale forbrug i 2018, er en digital udrensende detox et oplagt udgangspunkt for en vedvarende livsstilsændring af dit mediebrug. Imran Rashid giver dig svaret på, hvorfor digitaliseringen påvirker os sundhedsskadeligt, og hvordan vi aktivt påvirker sundhedsfremmende digitalisering.

Virtuelle verdener vs. den virkelige verden

UNGKOM udgav tidligere artiklen Har du kigget på dit sociale medie-testamente i dag. Den gjorde opmærksom på en af mange følger ved teknologiens indvinding: grænsernes ophør. Udviklingen af de sociale medier muliggør en digital kopi af dig som individ – “en udødelig version”, som kan agere aktivt på dine vegne, også den dag, du ikke er i live længere.

”FOMO”, fork.f. ”fear of missing out”, er en anden følge af sociale medier og en indikator for deres negative påvirkning. Muligheden for hele tiden at følge med i, hvad andre laver, skærper vores ængstelighed. Angsten for at der sker noget mere spændende et andet sted, end dér hvor vi er. Men det er svært at nå det hele i frygt for at gå glip af det halve.

Oplever du, at dine digitale vaner begrænser din tilstedeværelse? Frem for at lade Facebook definere dine minder og øjeblikke, kan du i det nye år selv skabe dem ud fra den virkelige verden.

Find din motivation

Statistikker tager spalteplads og tæller digitale opslag omkring et nyt årsskifte. Astrid Haug, digital rådgiver for Astrid Haug bureau, gav bl.a. en sammenfatning af de mest centrale informationer om danskernes mediebrug i det forgangne år. Storforbrug af sociale medier var at udlede af flere inkluderede grafer i artiklen.

Læs 5 facts om danskerne på sociale medier i 2017.

Er du ikke bevidst om dit digitale tidsforbrug, findes flere apps, der registrerer dit personlige brug af medier. Er du f.eks. interesseret i at vide omfanget af dit mobilforbrug, kan du downloade ”Moment”.

App’en måler dit forbrug ved at tracke antal timer pr. dag, du bruger på telefonen. Opgraderer du app’en, kan du fastsætte din daglige forbrugsgrænse ved at indstille timetallet, du har til rådighed online.

Hvis du først bliver opmærksom på problemets størrelse, øger det motivationen for at gøre noget ved det. Det melder Tv-vært og blogger Thomas Skov tilbage efter sit ”afvænningsforløb” med vejledning fra Imran Rashid.
Læs mere om Thomas Skovs erfaringer på thomasskov.dk eller lyt til Jeg er mobilafhængig – med Thomas Skov på P1.

Minimer dit digitale forbrug

Ifølge Imran Rashid lider samfundet af en usund digitalisering – en digital afhængighed, som er definitionen på et ukontrollerbart, digitalt forbrug.

Foredragsholder i digitalisering, app-udvikler på sundhedsområdet, forfatter til bogen SLUK, speciallæge i almen medicin, mand bag helbredsundersøgelser for landets største virksomheder og innovationschef for Aleris Hamlet Privathospitaler giver konkrete råd. Alle realistiske at følge og nemme at tilpasse individuelle mål og forbrug.

Vil du være uafhængig af din smartphone?

– 10 råd til sund digitalisering

  1. Fjern farver fra skærmen og skru ned for lyset
    Fjerner du farver og skruer ned for lyset på skærmen, bliver den mindre interessant at tjekke.
  2. Fjern apps, der stjæler din opmærksomhed
    Opdateringer fra fx Facebook fungerer som “mikro belønninger” i hjernen. Ved at fjerne disse apps får du et mere afslappet forhold til din smartphone.
  3. Slå ligegyldige notifikationer fra
    Push-beskeder, lyde og vibrationer stresser hjernen og får smartphonen til at kalde på dig.
  4. Brug ”forstyr ikke”-funktionen
    ”Forstyr ikke”-funktion slår lyden fra dine indgående opkald, meddelelser og advarsler, mens enheden er låst. Brug funktionen oftest muligt.
  5. Læg telefonen væk
    Læg din smartphone væk, når du arbejder, holder møder eller er i selskab med andre.
  6. Fjern batteri-ikonet
    Under indstillinger kan du fjerne procenttallet for batteri-ikonet, så din hjerne ikke skal registrere, at batteriet taber energi.
  7. Vær bevidst om dit forbrug
    Tænk over hvornår du bruger din smartphone – og hvornår den bruger dig.
  8. Køb et vækkeur
    Smid smartphones ud af soveværelset og brug et gammeldags vækkeur, så sover du bedre.
  9. Prioriter hvem der har adgang til dig
    Prioriter hvem der skal have adgang til dig, hvornår, hvorfor og gennem hvilke kanaler.
  10. Husk, hver gang du tænder skærmen..
    ..risikerer du at slukke for nærværet.

Fra bogen SLUK – kunsten at overleve i en digital verden af Imran Rashid, om digitaliseringens påvirkning af mennesker, udgivelsesår 2017, forlaget Lindhardt & Ringhof.

Hør andres udtalelser om bogen eller læs Imran Rashids personlige bud på “menneskets sunde livsramme”, Sund digitaliseringsunddigital.dk.

Kommenter

Kommenter