Kom i den rette EM-stemning: 4 faglige fodboldfornøjelser til kommunikatøren

Tre mænd i rødt på en fodboldbane med en fodbold

Artiklen er skrevet af Kirstine Landgrebe

 

 

Byen er malet i rødt og hvidt.

Jublende klaphatte anes så langt øjet rækker.

Det er ikke til at undgå: EM-feberen er over os.

Og mens vi alle går og venter på endnu et ‘Hutlihut’-øjeblik, har jeg været en tur i ‘Sport og Kommunikation’-mappen for at finde guldet frem til at alle de nysgerrige kommunikatører, der også er blevet ramt af den rød-hvide landeplage.

Nedenfor finder du fire fif til faglige fornøjelser, der kan gøre dig til lidt klogere på fodboldens mange aspekter, så du rigtigt kan imponere vennerne til din kommende, Corona-venlige EM-fest.

Men først 👇

Hvorfor skal kommunikatører overhovedet interessere sig for sport (og omvendt)?

Disclaimer! Jeg er fan af sportens verden. Og kommunikationsverdenen. Og det er mit argument, at sport og kommunikation passer lige så godt sammen som en kold fadøl og en stadionpølse på en lun sommeraften.

Sport og kommunikation er nemlig to sider af samme sag. Faktisk ville de to ikke eksistere uden hinanden.

 For det første 

Kommunikation er en central del af enhver sportsgren. Ethvert løb og enhver pasning på fodboldbanen er en kommunikativ handling.

Ethvert spil består af regler, der opretholder spillet og får spillet til at køre. Regler, som ikke vil give mening andre steder end på banen.

Tænk bare på en glidende tackling efterfulgt af et gult kort hevet op fra brystlommen alle andre steder end på fodboldbanen. Fx midt på strøget. Det ville ikke gå forbi uden hævede øjenbryn, vel?

Samtidig er kommunikationsteknologier i dag en central del af den professionelle sportsverden. Teknologier som Hawk Eye, Goal Line Technology og VAR (Video Assistant Referee) er bare nogle af dem, som kan nævnes.

Sport indeholder således egne regler, egne medier og egen kommunikation, der gør sport interessant at dykke ned i for kommunikatører såvel som medievidenskabere.

 

 For det andet

Sport, som vi kender det, vil ikke eksistere uden medierne.

Især med fremkomsten af tv-mediet er sportsbegivenheder kommet med ind i stuerne med alt hvad det følger af spandevis af bettingreklamer, dyrebare sponsorater og tusinde af fans spredt rundt på hele jordkloden.

Tænk bare på dansk sommer uden lyden af Tour de France. TV2 kalder det endda selv for lyden af sommer. Eller tænk på sommeren ‘92 uden kommentatorråb og Flemming Tofts stemme. Eller på Super Bowl uden Half time-show. Det er bare ikke det samme, vel?

 

 For det tredje

Der findes i dag uendelige antal af kommunikationsprodukter såsom podcasts, dokumentarfilm- og programmer, blogs og artikler omhandlende lige præcis sport.

Indenfor litteraturterminologien kaldes disse for ‘paratekster’, og de giver flere informationer og betydning til det primære medieprodukt, som indenfor sportens verden ofte er sportsbegivenheden.

Paratekster er med til at udvide diskussionen og oplevelsen af sportsbegivenheden, og kan i et marketingperspektiv derfor siges at gøre den samlede brugeroplevelse bedre.

 

hutlihut

Faglige fornøjelser til kommunikatøren fanget i EM-rusen

Og det er netop din EM-oplevelse, som jeg vil tilføre til med nedenstående paratekst-tips. Med kommunikationsbrillerne på findes der nemlig mange flere nuancer i fodboldspillet, end hvad der umiddelbart ses på den græsgrønne skærm. Sport er ikke kun kommunikation. Sport er en institution. Sport er politik og økonomi. Sport er kærlighed. 

Og sport er fællesskab. Noget, som vi især har mærket med Christians Eriksens forfærdelige kollaps i Parken. 

At fodbold er meget mere end bare 11 mænd eller kvinder løbende rundt på grønsværen tydeliggøres i fodboldverdenens paratekster, og derfor er det værd at kaste et blik på dem. Så fortsæt din læsning og bliv klogere på hele fodboldens farvepalet 👇

 

1. Til fodboldromantikeren

Vi kender alle til den exceptionelle sommeraften i ‘92, hvor de danske drenge hev guldet hjem over Øresund og blev fejret i dagevis. Et vaskeægte Klods Hans-eventyr.

Men hvis vi skruer tiden frem og vender blikket mod naboerne mod vest, har endnu et eventyr udspillet sig i den traditionsrige, nordengelske klub Leeds United. Efter at have været forvist til den anden bedste række i England i mere end et årti, formåede klubben sidste forår at kæmpe sig tilbage til Premier League til stor begejstring for lokale såvel som internationale fans og fodboldromantikere.

I dokumentarserien Take Us Home: Leeds United følger seeren både spillere, trænere og fans i deres vej tilbage til toppen af engelsk fodbold. Det er ikke uden blod, sved og tårer, bankende hjerter og hårrejsende øjeblikke! Serien rammer lige ind i fodboldhjertet og samtidig får man et unikt indblik i fodboldrejsens op- og nedture.

Lettilgængeligt sportsjournalistik til at komme i den rette fodboldstemning, blandet med lidt lækker Yorkshire-dialekt. What’s not to like? Dokumentarserien kan ses på Amazon Prime.

 

 2. Til regelrytteren

Skal du have et unikt indblik i fodboldspillets mand i midten, har jeg svaret på, hvad du skal kaste dine øjne over. Her snakker jeg ikke om den driblestærke midtbanespiller eller spilfordeleren med overblikket, men derimod ham eller hende der har det sidste ord: dommeren.

I UEFA’s egen korte dokumentarserie Man in the Middle følger seeren nogle af verdens bedste dommere i deres topkampe fra fx Champions League. Her får seeren adgang til kommunikationen mellem dommeren og spillerne, dommerne på banen og mellem dommeren og VAR. Derudover bliver seeren klogere på, hvilket pres – både fysisk og psykisk – dommerne er underlagt, og hvorfor det stadig med VAR er manden i midten, der har det sidste ord.

Dokumentarserien ligger frit tilgængeligt på UEFA’s hjemmeside.

 

 3. Til sprognørden

En af mine største fornøjelser ved at høre og se sport er de mange sportsmetaforer og -udtryk, som kommentatorer slynger ud både før, under og efter sportsbegivenheden.

Bare i sidste uge hørte jeg udtrykket ‘chokoladehøjden’ igen og igen i en podcast, og hver gang trak jeg på smilebåndet. For en sprognørd som mig går det hele nemlig op i en højere enhed, når sprog og sport på sådan en smuk måde kombineres.

Heldigvis for mig – og alle I andre sprognørder derude – kan flere af de gode, gamle udtryk findes frem i en hurtig Google-søgning.

Her kan du fx blive klogere på, hvad det vil sige at brænde en direktør.

Og her får du bl.a. svaret på, hvad en badebillet i fodbold egentlig er.

Og lad os ikke forglemme 00’ernes Oddset-reklamer med kvinden, der ikke forstår sig på sport. Selvom budskabet må siges at være outdated, bringer mange af de fine sprogblomster stadig smil frem den dag i dag. Tryk her eller her og kom en tur med ned af memory lane.

Men sproget beriger ikke kun sportens verden. Også i kommunikationsbranchen har sportsmetaforerne sneget sig ind. 

Vi siger fx, at vi spiller hinanden gode. At vi kan holde mange bolde i luften. At vi er holdspillere.

Og Thorleif Gotved siger, at vi ikke kan have et team af 11 angribere, på samme måde som et fodboldhold ikke vil vinde noget som helst med 11 spillere med nr. 9.

 Et LinkedIn opslag af Thorleif Gotved.

I sportsverdenen bruges sproget for at gøre oplevelsen bedre, og i kommunikationsverdenen bruges sporten til at gøre komplekse forklaringer forståelige. A match made in heaven, hvis jeg selv skal sige det.

4. Til kritikeren

Men mens sport både er underholdende, smuk og romantisk, er det først og fremmest også big business.

Faktisk indeholder fodbold så store summer penge, at en kommunikatør som mig med SU-budget slet ikke kan begribe det. Det er helt udenfor min forståelsesramme. Og de store summer penge kommer ikke uden konsekvenser for selve fodboldspillet. På godt og ondt.

Vi skal ikke mange uger tilbage før varslingen om en ny europæisk Super League rystede hele fodboldverdenen.

Og VM i Qatar i 2022 – don’t even get me started.

Vil du gerne blive lidt klogere på, hvordan fodbolden endte her, er Asker Hedegaard Boyes bog Spillets forvandling – Europæisk fodbold i 30 år et godt bud på lærerig læsning. Gennem bogen tages læseren med på en rejse fra 80’ernes hooligans og fodboldoptøjer til dagens fodboldvirkelighed med dyre spillere, mere klinisk fodbold og et spil, der er mere ulige og forudsigeligt end nogensinde før.

Asker Hedegaard Boye er idéhistoriker og journalist på Weekendavisen, og hans bog kan købes i flere danske bogbutikker.  

 

Tak fordi du læste med! Jeg håber, du blev inspireret til selv at tage del i fodboldfesten med ovenstående faglige indspark.

Og så er der vel ikke andet at sige end KOM SÅ DANMARK!! 🇩🇰

Kirstine Landgrebe, forfatter af indlægget. Klik og connect på LinkedIN

Kommenter

Kommenter