Guide til Facebookannoncering: Forstå Facebooks målgruppeværktøjer

Et kendskab til mulighederne for markedsføring på sociale medier er blevet svært at komme udenom, når du søger en stilling i kommunikationsbranchen. Men hvad forventes der egentlig af dig? Et godt udgangspunkt er et kendskab til de forskellige værktøjer til målgruppesegmentering, Facebook tilbyder, når man bruger det som markedsføringskanal.

Måske kan du nikke genkendende til følgende scenarie: Du sidder og scroller gennem stillingsopslag på Kommunikationsforum og mødes af forskellige krav eller forhåbninger til drømmekandidaten. Det kunne fx være, at der søges en kandidat, som ‘har et indgående kendskab til sociale medier som led i markedsføringen’ eller en kandidat, som ‘står og tripper efter at arbejde strategisk og professionelt med sociale medier’ og det klassiske eksempel med en kandidat, som er ‘visionær og innovativ omkring brugen af sociale medier’.

Vælg et udgangspunkt

Det lyder jo alt sammen meget godt, men hvor skal man egentlig starte, hvis ens tidligere erfaringer med sociale medier har været at indsamle indhold eller selv producere det og efterfølgende poste det på fx virksomhedens Facebookside, men man endnu ikke har haft fingrene i Facebookannoncering? Der er mange indgangsvinkler, hvis du vil i gang med at udvide din forståelse for annoncering og markedsføring på Facebook.

For at komme i gang med at annoncere på en effektiv og overskuelig måde, så kræver det en forståelse for disse værktøjer:

  • Power Editor: Giver mulighed for at oprette, redigere og offentliggøre flere Facebook-annoncer på én gang.
  • Annonceadministrator: Hvor du kan få vist, foretage ændringer af og se resultater for alle dine kampagner, annoncesæt og annoncer.
  • Målgrupper: En målgruppe er det antal personer, din målretning kan nå ud til, og dem, du kan målrette dine annoncer mod.

Fokus er på tredje punkt, da en gennemtænkt segmentering af målgruppen kombineret med gennemtænkt content er essentielt for, at virksomhedens kunder, brugere etc. finder indholdet relevant og efterfølgende foretager den handling, du ønsker. Det kræver en forståelse af de forskellige værktøjer, Facebook tilbyder, når skal finde ud af, hvilken målgruppe der skal i tale.

Sådan ser det ud, når du har oprettet en kampagne og et annoncesæt på Facebook, og du skal til at vælge din målgruppe. Kilde: Facebook Power Editor.

Tre forskellige muligheder for målgruppesegmentering

Når vi taler målgrupper på Facebook, så bruger Facebook selv betegnelsen ‘audiences’. Men lad os holde fast i målgrupper, da audiences i højere grad henviser til et publikum, en passiv tilskuer, hvilket i hvert fald ikke er sigtet med markedsføring på Facebook. Så, hvilken målgruppe skal dit indhold målrettes imod? Det har du, din kollega eller din chef helt sikkert en god idé omkring i forvejen, men hvordan gør I det på den mest effektive måde? Her tilbyder Facebook tre forskellige muligheder, når du skal oprette målgrupper: Brugerdefinerede målgrupper, kopimålgrupper og gemte målgrupper.

Brugerdefinerede målgrupper

Den første mulighed er brugerdefinerede målgrupper, som i høj grad trækker på data om jeres eksisterende kunder eller brugere, som Facebook kombinerer med deres egen data om brugerne. Her kan du nå ud til folk, der allerede har et kendskab til virksomheden eller har interageret med den på den ene eller anden måde online. Det kan fx oprettes en målgruppe baseret på personer, som er tilmeldt virksomhedens nyhedsbrev, eller det kan være personer, der besøgt hjemmesiden, ja det kan sågar være personer, der har besøgt en helt bestemt side på jeres hjemmeside, som derefter skal rammes med noget helt særligt indhold. Du kan også lave en brugerdefineret målgruppe baseret på personer, der har gjort nogle helt bestemte ting i virksomhedens app.

Som et af Facebooks nyere, meget interessante initiativer kan du også oprette målgrupper på baggrund af dem, der har interageret med virksomhedens Facebookside. Det gælder dem, der på den ene eller den anden måde har gjort noget – det kan være alt fra at have besøgt Facebooksiden, set noget af jeres content, skrevet til virksomheden på messenger eller kommenteret eller liket et opslag. De kan alle blive samlet i én målgruppe.

Det gælder også et mere specifikt niveau, og her bliver virksomhedens video-content guld værd. Du kan vælge at ramme alle de personer, der har set minimum 3 sekunder af bestemte videoer, I har lagt ud. Eller måske er der brug for at ramme alle dem, der har set minimum 50 % af én af jeres vigtige kampagnevideoer, inden for de sidste 10 dage. Det giver nogle helt unikke muligheder for meget præcist at ramme udvalgte dele af målgruppen.

Kopimålgrupper

Når du er kommet godt i gang med at lave jeres brugergenerede målgrupper på baggrund af kunder, som allerede har en relation eller kendskab til virksomheden, så er der måske et behov for at nå bredere ud med jeres budskaber. Det er der heldigvis også råd for. Facebook giver mulighed for at lave kopimålgrupper af jeres brugergenerede målgrupper eller lookalike-målgrupper af dem, der synes godt om jeres Facebookside i forvejen. Og hvad betyder det så? Jo det betyder, at det dataparadis, som Facebook er blevet til, giver mulighed for at oprette kopier af brugere, der minder om dem, der synes godt om virksomhedens Facebookside i forvejen. Det er ikke længere nogen hemmelighed, at Facebook ved vanvittig meget om sine brugere, og den viden trækkes der også på her.

Du kan vælge mellem en målgruppestørrelse på 1 % til 10 % af den samlende befolkning, hvor 1 % er dem, som matcher din i forvejen definerede målgruppe bedst. Du kan både lave kopimålgrupper af personer, som har besøgt jeres hjemmeside, som er tilmeldt jeres nyhedsbrev eller som fx ser minimum 50 % af jeres videoer til ende blot for at nævne nogle eksempler. Det giver uanede muligheder for at finde nye, potentielle kunder og brugere som kunne have interesse for jeres produkt, service etc. ved at trække på data om jeres eksisterende kunder og finde personer, der minder om dem.

Gemte målgrupper

Definitionen for gemte målgrupper er lidt mere ‘blurry’ end de to foregående. I virkeligheden er de gemte målgrupper blot målgrupper, du kan gemme, så de samme målgrupper kan bruges i flere forskellige kampagner og annoncer. Gemte målgrupper kan også fungere godt, hvis man ikke har en masse data at trække på fra hjemmeside, nyhedsbrev-subscribers eller en Facebookside med en masse følgere. Her kan i stedet trække på andre indsigter om målgruppen som demografi, interesser etc.

Hvis I fx ved, at jeres målgruppe primært er kvinder mellem 35-55, som interesserer sig for dyrevelfærd, hunde og katte, I ved hvilke områder de bor i, og I kender deres uddannelsesniveau, så kan I segmentere efter det. Denne målgruppe kan gemmes, så I kan genbruge den i flere forskellige annoncer. Det er et godt sted at starte, hvis I ikke har data nok til at oprette en masse brugerdefinerede målgrupper samt kopier, og så behøver du ikke starte forfra og oprette den samme målgruppe hver gang, den skal bruges i jeres kampagner.

Når man annoncerer på Facebook kan man også blande flere brugerdefinerede målgrupper, hvis man fx vil målrette bestemt content til dem, der har besøgt virksomhedens hjemmeside + dem, der har interageret med virksomhedens Facebookside. Det kan være, I gerne vil have denne del af målgruppen til at synes godt om jeres Facebookside, hvis de ikke gør det i forvejen. Her kan man fx udelukke dem, der allerede synes godt om jeres Facebookside, og så kan den gemmes som en samlet målgruppe, der kan genbruges næste gang, I skal lave en kampagne, hvis mål er at få følgere til Facebooksiden.

Facebook opdaterer automatisk dine forskellige målgrupper med ny data løbende, så det behøver du ikke bruge tid på. Kort fortalt giver de gemte målgrupper mulighed for at kombinere forskellige målgrupper med forskellige interesser og gemme dem til fremtidigt brug i flere forskellige kampagner og annoncer.

En verden fuld af muligheder

Som du måske har læst dig frem til, så er der en grund til, at flere og flere virksomheder har brug for skarpe studerende og medarbejdere til at hjælpe dem med markedsføring på de sociale medier. For Facebookannoncering (og såmænd også annoncering på andre sociale medier) er en verden fuld af muligheder, og der er mange forskellige måder for at få sin målgruppe i tale. Denne guide har forhåbentlig givet dig et indblik i de forskellige muligheder for målgruppesegmentering, som Facebook tilbyder, og givet dig blod på tanden til selv at gå i gang med at eksperimentere med målgrupperne. Så er du i hvert fald et skridt tættere på at kunne sætte et ✓, når virksomhederne søger kompetencer inden for markedsføring på de sociale medier.

Hjernerne bag Facebook ved heldigvis også godt, at det ikke er ‘a walk in the park’, når man skal i gang med at annoncere effektivt på det sociale medie. Derfor har de et meget velfungerende eLearning-univers, Facebook Blueprint, som skal have et afsluttende ‘thumbs up’ med herfra.  

Om skribenten:

Navn: Sofie Antorini
Beskæftigelse: Social Media & PR Manager hos reklamebureauet Rethink og nyudklækket cand. mag. i Dansk og Kommunikation. Har en seriøs forkærlighed for content-strategi og målgruppeforståelse.

Instagram
Linkedin
Twitter