Kan du få succes i kommunikationsbranchen (næsten) uden brug af sociale medier i dag?

Skal man være aktiv på alle sociale medier, tweete minimum 10 gange om dagen og skrive ugentlige blogindlæg for at få succes i kommunikationsbranchen i dag? Det synes jeg godt, at man kan få indtrykket af, når man tjekker sit Twitter og LinkedIn-feed eller tænder for TV2 News. Derfor satte jeg mig for at tale med tre profiler med vidt forskellige baggrunde, men som alle har det til fælles, at de har godt fart på deres karrierer i kommunikationsbranchen – men uden at være særligt aktive på de sociale medier. Her får du deres bedste tips til, hvordan du får succes i en branche, hvor det ellers kan virke som om, at det går ud på at råbe højest.  

Af: Caroline Kjærbye­ Thygesen

Mikkel Lotzfeldt: Fra student til fuldtid på bureau

Mikkel Lotzfeldt er 27 år og blev i maj i år fastansat som Juniorkonsulent hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese. Han har været på bureauet i over tre år, men har arbejdet sig op fra praktikant til student og nu til den nye titel Juniorkonsulent efter endt studie på Copenhagen Business School. Mikkel er ikke et kendt ansigt i SoMe-land. Han har profiler på de fleste kanaler, men det er ikke nogle, som han bruger aktivt i professionelle sammenhænge.

“Jeg er ikke den, der poster, fordi jeg synes, jeg skal. Jeg poster noget, når jeg har lyst til det og har noget relevant på hjerte. Jeg er aldrig den, der står og filmer til koncerter eller tager billeder til fester”, fortæller han. “Jeg har sørget for at dække hygiejne-faktorerne af – fx ved at have sat min LinkedIn-profil op, hvor der står, hvad jeg arbejder med, hvor jeg er uddannet osv.”.

Lav en handlingsplan og vær offensiv

I stedet for at promovere sig selv på de sociale medier, har Mikkel i stedet valgt at lægge sit primære fokus et andet sted. I løbet af tiden som student hos Geelmuyden Kiese gik det nemlig hurtigt op for ham, at han gerne ville blive der, og at han blev nødt til at gøre noget aktivt for det.

“Strategi kan lyde så kalkulerende, men jeg har relativt tidligt lagt en handlingsplan for, hvor jeg gerne vil være om et halvt år, et år og to år frem. Jeg har delt den op i to: Hvad skal jeg gøre for GK [Geelmuyden Kiese red.], og hvad skal GK gøre for mig, før jeg har lyst til at blive”, forklarer Mikkel. “Man får sjældent god læring og udfordring ved udelukkende at tage, hvad der automatisk falder ned i hatten på en. I den her branche bliver man også belønnet, hvis man er offensiv og selv tager de opgaver, man synes er interessante”.

Han fortsætter: “Helt konkret vidste jeg fx, at jeg skulle blive bedre til at projektlede. For at blive bedre til at projektlede, så skal jeg have nogle flere projekter at lede, og så bliver jeg nødt til at byde mig til, når de kommer”.

“Twitter er ikke for alle”

Til spørgsmålet om, hvorvidt Mikkel tror, at det er blevet lettere at få succes i kommunikationsbranchen i dag med sociale medier, nikker han:

“Jeg tror, at der er nogle ting, der kommer lettere med sociale medier. Når jeg læser ansøgninger, så tjekker jeg også ansøgernes LinkedIn-profil”, forklarer han. “Men det kommer også an på, hvilken stilling du søger. Hvis du siger, at du er den digitale Messias, så er det jo et problem, hvis du ikke engang har et profilbillede på Twitter”.

Mikkel kan dog samtidig godt forstå, at mange unge kan føle et stort pres om, at de bliver nødt til at være aktive på de sociale medier, skrive blogindlæg osv. For det er ofte noget, man får “tudet ørerne fulde med” til diverse faglige arrangementer. Selvom han respekterer dem, der gør det, så mener han ikke, at det er vejen frem for alle. I stedet er det vigtigt at overveje, hvad man har det godt med og synes er sjovt.

“Det kommer an på, hvem du er som person. Twitter for mig er et medie for dem, der godt kan finde på at tale højest i et selskab. Hvis du ikke er den, der ofte gør det, så er Twitter nok ikke dit medie. Du skal finde det medie og den måde at bruge det på, som føles rigtigt og passer til dig. Jeg tror, at din modtager kan mærke, hvis det modsatte er tilfældet. Og Twitter er ikke for alle”, afslutter han.

Mikkels bedste råd til at få succes i kommunikationsbranchen:

1. Brug din mavefornemmelse. Selvom det er svært, så lad vær med at tro, at det nye i branchen, som alle snakker om (fx. Twitter eller disruption), er vejen frem, hvis du skal have succes. Mærk i stedet efter, om det, du laver, er noget, du kan lide at lave og samtidig er noget, du er god til eller har lyst til at blive bedre til. Hvis de to akser møder hinanden, så er du godt på vej.

2. Lav en handlingsplan: Overvej, hvor du gerne vil være om et halvt, et helt år og fx om 2 år. Og hvad skal der til, før du kan nå de mål? Hvad skal du forbedre, og hvad skal din arbejdsplads gøre? Skriv en halv roman om dine mål, lav et excel-ark eller sæt 22 post-its på din væg. Formen er ligegyldig – det vigtige er refleksionerne.

3. Italesæt dine mål: Du skal ikke være bange for at sige dine mål og ønsker højt. Fortæl dine kolleger, hvad du godt kan lide at lave, hvad du ikke kan lide, og hvor du vil forbedre dig. Så er det mere sandsynligt, at de rigtige opgaver kommer din vej.

Rikke Østergaard: Faglighed frem for alt

Rikke Østergaard er 31 år og arbejder som Head of Social hos kommunikations- og reklamebureauet Advice, hvor hun har været i lidt over to år. Selvom Rikke arbejder med at rådgive om sociale medier, så er det ikke noget hun bruger aktivt til at promovere sin egen person. På hendes Twitter-profil står der fx. “tweeter aldrig, spionerer mere”, og Rikke forklarer, at hun ikke er på de sociale medier for at brande sig selv.

“Mit indhold på sociale medier er skrevet af mig som privatperson og ikke som ‘Rikke fra Advice’ eller ‘Social Media Rådgiveren Rikke’. Det er i stedet fx. debatstykker på Medium om at spise økologisk eller andet, som interesserer mig privat. LinkedIn er det eneste, som jeg bruger professionelt, men det er mere for at få nye kunder til Advice – det er ikke for, at jeg skal være ‘kendt’ eller lande et nyt job”, forklarer hun.

I stedet for at være bundet i en heftig social media aktivitet har Rikkes vej mod jobbet hos Advice i højere grad været baseret på anbefalinger fra professionelle relationer som tidligere kunder, kollegaer og samarbejdspartnere:

“Mit første job hos BABY [det kreative bureau, red.] var lidt af et tilfælde tror jeg. Jeg var lige blevet færdig med mit speciale, som jeg havde skrevet om sociale medier, men jeg havde ellers ikke færdes i bureaubranchen – og vidste faktisk ikke, hvad forskellen på de forskellige bureauer var. Så jeg sendte bare ansøgninger ud til mange forskellige bureauer.”, forklarer hun. “Et af de bureauer, som havde modtaget min ansøgning, delte den med BABY og spurgte med henvisning til mit speciale, om de ikke kunne bruge mig. Og så fik jeg jobbet der”.

“Dig har jeg aldrig hørt om før”

En anbefaling var også baggrunden for hendes nuværende job hos Advice, hvor hun blev inviteret til samtale, fordi en kontakt havde anbefalet hende til jobbet. Og efter et par kaffeaftaler kom en ansættelse på plads. Alligevel kan Rikke dog ikke helt afvise, at sociale medier spiller en mindre rolle. Hun påpeger nemlig, at hun ofte bliver kontaktet, fordi folk har manglet en Head of Social eller lignende, og så bare har søgt på LinkedIn. Når de så skriver til hende, så får hun jævnligt den samme reaktion:

“Det jeg ofte får at vide er, at “jeg har aldrig hørt om dig før, men jeg kan se, at du har det her job, så vi vil gerne tale med dig”, fortæller hun. Rikke oplever, at folk ofte bliver overraskede over, at hun har en stor stilling og høj faglighed, når de ikke har hørt om hende fra fx. Twitter. Netop det, at man ikke har hørt om Rikke før, mener hun, er en fordel:

“Da jeg havde været ansat hos Advice i nogle uger, så vandt vi en stor kunde, som jeg havde været med til. Så kom en af cheferne over og sagde: ‘Jeg var ikke helt sikker på, om du kunne noget – du var lidt krævende ved ansættelsen i forhold til, at man aldrig havde hørt om dig, men nu kan jeg godt se, at du ved, hvad du kan’. Så fik jeg bevist det. Det er bedre end den anden vej rundt, hvor man bliver overrasket over, hvor lidt man kan”.

Faglighed før personlig branding

Rikke påpeger, at det vigtigste for dig, der gerne vil have succes i kommunikationsbranchen, er, at du har noget at have din faglighed i – og så kan man altid putte noget personlig branding ovenpå.

“Hvis du ikke har din faglighed med dig, så bliver du en person, hvor folk tænker ‘hende har jeg set en million gange på Twitter – hun må være god’. Når du så kommer ind og skal løse en opgave, så bliver de måske overraskede, fordi det var varm luft. Så hellere være hende, som de tager en chance med, fordi hun kan noget. Så kan man overraske positivt, fordi man rent faktisk kan ‘sit shit’”, forklarer Rikke.

Ifølge Rikke, er hendes bedste råd at gøre sit arbejde godt, så man kan vise, hvor dygtig man er, da det i sidste ende er det, der tæller, når man skal ud og have et job. Det betyder, at andre mennesker vil anbefale en – eller som Rikke siger:

“Det er meget federe at få en opringning, hvor man er blevet anbefalet af sin tidligere chef eller kunde, som har sagt, at man er mega dygtig til sit arbejde – i stedet for at få at vide, at de har set dig på Twitter”, fortæller hun og afslutter:

“Hvis du kigger på en virksomhed eller et bureau, så prøv at overvej, hvor mange af dem, der ikke er i TV2-Nyhederne eller som er aktive på Twitter. Der sidder jo 99% af vores branche, som almindelige studerende eller rådgivere, som man aldrig nogensinde har hørt om, men som er mega gode. Det er deres faglighed, der bærer dem igennem”.

Rikkes bedste råd til at få succes i kommunikationsbranchen:

1. Ha’ din faglighed med dig: “Show it – don’t tell it” – du skal kunne forstå kommunikation. Jeg lægger mærke til dem, der gør noget ekstra, og som har en passion – og ikke bare tweeter otte gange om dagen. Gør noget, der viser, at du kan udleve din faglighed – fx lav en Instagram-konto, arrangér et event, skriv et blogindlæg eller noget andet, der viser din specifikke faglighed. Jeg kan godt lide, når folk viser, at de gør noget ekstra.

2. Fokusér på at gøre dit arbejde godt: Det er dét, der gør, at dine kollegaer eller chef vil anbefale dig til andre – og det som i sidste ende betyder noget, når du skal have et job og generelt opnå succes i branchen.

Kristoffer Nygaard: Tag selv styringen over dit arbejdsliv

Kristoffer Kania Nygaard er 29 år og arbejder som Digital Director hos mediebureauet PHD Copenhagen. Han har kun været hos PHD i et halvt år, og før det sad han hos mediebureauerne Publicis Media og Mindshare – kun afbrudt af et halvt år på bureau i Singapore. Kristoffer siger selv, at han primært bare følger med på de sociale medier, hvor han ikke er særlig aktiv. Alligevel fortæller han, at han ikke har søgt et job siden 2011, hvor han blev ansat hos Mindshare. Det er mere “bare sket”.

“Det var rimelig tilfældigt, hvordan jeg kom ind i bureau-verden. Det skete af den traditionelle vej, hvor jeg så et jobopslag, søgte jobbet og fik det. Jeg fandt hurtigt ud af, at det var meget sjovt at arbejde på mediebureau”, forklarer han.

Efter et par år hos Mindshare tog han et halvt år i Singapore. Her ringede hans gamle chef og spurgte, om han havde lyst til at arbejde for hende, når han kom hjem. Han takkede ja, og der blev han i 3,5 år, indtil han igen fik et opkald med et tilbud om en stilling hos PHD Copenhagen. Såvidt Kristoffer ved, havde de søgt efter nogen med digitale kompetencer på LinkedIn og så var hans profil dukket op.

“Det handler ofte om, at der er en, som kender en – men ikke nødvendigvis baseret på de digitale kontakter, men mere sociale eller faglige relationer fra det virkelige liv”, forklarer han. “Når det kommer til de sociale medier, så tror jeg, at det er vigtigst at have styr på sin LinkedIn-profil. Du behøver ikke at have skrevet en helt masse, men bare have noteret, hvad du har lavet, prøve at få et par anbefalinger og generelt vise, at du ikke bare lynhurtigt er hoppet fra det ene sted til det andet, fordi det lød spændende”.

Når sociale medier bliver tvang

Kristoffer kan dog godt sætte sig ind i det pres, som kan opstå i kommunikationsbranchen, hvor man føler, at man skal råbe højt for at få succes. Tidligere satte han selv et mål om, at han hver morgen skulle tweete noget interessant, inden han måtte tage afsted på arbejde.

“Det blev lynhurtigt sådan noget tvang. Jeg gjorde det, fordi jeg skulle gøre det, og så blev det noget halv-banalt noget. Det virkede ikke særlig naturligt for mig”, forklarer han. “Jeg følte mig enormt presset til hele tiden at skulle tænke over, hvad jeg skulle tweete i stedet for at bruge min energi på noget andet”.

I stedet anbefaler Kristoffer, at man bruger sin energi på helt basalt at gøre det godt der, hvor man er og sikre, at man lærer noget.

“Fokusér på, om du rent faktisk lærer noget og bliver udfordret. Hvis du ikke føler det, så skal du sige noget. Det er vigtigt at tage styringen af sit arbejdsliv og ikke bare sidde afventende. Jeg har selv været meget proaktiv i forhold til at sikre, at jeg hele tiden lærte noget nyt”, fortæller han. ”Det gælder også, hvis du ikke har et arbejde. Så må du prøve at dygtiggøre dig så meget du kan og vise potentielle arbejdsgivere, hvad du har lært”.

Husk på det tavse flertal

Til sidst fremhæver Kristoffer ligesom Rikke, at man i kommunikationsbranchen primært hører om dem, der aktivt arbejder med at brande dem selv på de sociale medier. Men at man skal huske at tænke på det flertal, der ikke vægter den del særligt højt.

“I vores branche er vi meget styret af dem, der snakker højest eller mest. Jeg har stor respekt for de mennesker, men jeg tror også, at vi hurtigt glemmer, at der er en masse andre dygtige mennesker, der ikke er lige så synlige”, forklarer han og fortsætter:

“Jeg tror, at man undervurderer, at langt størstedelen af dem, der arbejder i vores branche ikke er tilstede eller aktive på Twitter. Jeg kender mange dygtige mennesker, som jeg har mødt i en faglig kontekst, men som ikke er på fx Twitter. Det skader selvfølgelig intet, men det er bestemt muligt at lykkes uden brug af sociale medier, så jeg synes ikke, man nødvendigvis skal gøre det, hvis man ikke har lyst til det”.  

Kristoffers bedste råd til succes i kommunikationsbranchen:

1. Fokusér på at gøre det godt, der hvor du er. Det spreder sig som ringe i vandet, hvis man generelt har en høj integritet og gør sit job godt. Du vinder ikke i længden, hvis du er god til at bruge sociale medier, men ikke er god til dit arbejde. Og hvis du ikke har et arbejde, så vis en potentielt kommende arbejdsgiver, hvad du selv har gjort for at dygtiggøre dig inden for et område.

2. Opsøg faglig viden og sparring: Tag fat i folk, som du synes er interessante, eller som har et job, du godt kunne tænke dig, og spørg, om de ikke har tid til en kop kaffe. Spar med dine nuværende eller tidligere kollegaer – og vær ikke bange for at sige til din chef, at du gerne vil lære noget nyt eller tage på et bestemt kursus.

3. Tag selv styringen: Grib boldene og sig til din chef, at denne her opgave han eller hun sidder med, kan du godt hjælpe hende med eller tage for hende. Det er ikke nok bare at sidde at vente – man skal selv tage styringen.

4. Slap af og tænk over, hvor stor branchen er, og hvor mange, der ikke er aktive på sociale medier. Det skader ikke at være på de sociale medier, men det er ikke et nødvendigt middel til succes.

Opsummering: De 7 bedste råd til succes i kommunikationsbranchen:

  1. Fokusér på at gøre dit arbejde godt der, hvor du er.
  2. Sæt din faglighed først – derefter kan du tilføje personlig branding, hvis du er til det.
  3. Tænk over, hvor du ser dig selv om fx et halvt, helt eller to år, og overvej, hvad du skal gøre eller forbedre for at nå dertil.
  4. Tag styringen og italesæt dine mål – også for din chef.
  5. LinkedIn på hygiejne-niveau – mange søger efter nye medarbejdere her, så sørg for, at basis-informationerne er udfyldt.
  6. Twitter er ikke for alle – engagér dig kun i det, du selv synes, er sjovt.
  7. Brug din mavefornemmelse og sørg for at lave noget, du synes er spændende – det er det vigtigste. Og tag det roligt – du kan godt få succes uden at skrive 20 tweets og to blogindlæg om ugen.

Om skribenten:

Navn: Caroline Kjærbye­ Thygesen 
Beskæftigelse: 
Arbejder som PR-konsulent hos Mindshare Danmark og læser en kandidat i Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet med profil i tværmedial kommunikation og marketing.

Twitter
LinkedIn