4 skriveøvelser, der gør dig til en bedre copywriter

Som copywriter er det vigtigt at træne og holde sit skriftlige game på toppen, men hvordan? Ved at skrive selvfølgelig. Derfor kommer der her fire bud på en kort og kreativ workout, der giver dig skrivemuskler af stål.

Uanset hvor hærdet en copywriter eller tekstforfatter du er, er der altid plads til forbedring. Og hvis du ofte skriver for de samme brands igen og igen, er skriveøvelser et tiltrængt værktøj til at stimulere din faglige nysgerrighed og motivation.

Vi har tidligere her hos Ungkom skrevet om, hvordan du skriver dig ud af en skriveblokering, men hvad hvis det er de kreative kræfter, der trænger til et løft? Her kommer fire bud på, hvordan du kan forebygge den kreative spændetrøje.

1) Omskrivning af eksisterende reklamer

Har du nogensinde set en reklame og tænkt “Forhåbentligt har de ikke kastet mange penge efter dette kreative fejlskud. Jeg kunne gøre det bedre for en plov”? Selvfølgelig har du det.

Denne øvelse går med andre ord ud til alle de bedrevidende, og opfordrer blot til at nedfælde din indre Don Draper. Gerne regelmæssigt for at oparbejde og vedligeholde din kreative gnist.

På denne måde træner du også din evne til at sætte dig i andre personer eller brands sted og dermed skrive til deres målgruppe. Hvilket yderligere træner din evne til at anskue problemstillinger fra forskellige perspektiver.

Hvis det bliver for tidskrævende at omskrive reklamer, kan du reducere det til en mental øvelse. Men medmindre du kan påkalde dig et kognitivt mind palace ala Sherlock, vil du ikke kunne hive din indsats frem til inspiration en anden gang.

Som copywriter er du ikke nødvendigvis bundet til at skrive reklamer. Øvelsen her kan sagtens kopieres til andre formater: SoMe opslag, produktbeskrivelser, About Pages you name it.

2) Tankestrøm af overskrifter

Du ved at overskriften er det vigtigste i hele din tekst. Du ved at den er det første læseren præsenteres for. Lad mig derfor spare dig for salgstalen, og gå direkte til øvelsen du skal investere din tid i.

Start med at vælg et produkt eller emne. Det er lige meget hvilket du vælger, ethvert kan fungere, men det kan naturligvis være en hjælp, hvis det ikke er komplet fremmed for dig. Og så er det ellers bare med at skrive overskrifter der indeholder emnet. Skriv og se dig ikke tilbage før du har fyldt en side eller to.

Da det er overskrifter det handler om, er det smart at begrænse sig til et produkt eller emne bestående af et enkelt ord. På denne måde tillader du dig selv så meget kreativ frihed som muligt.

Selvom det er en faglig øvelse, er det tilladt at have det sjovt imens, så hvorfor ikke vælge et produkt eller emne du brænder for? En god øvelse i øvelsen kan dog være også at vælge noget du finder uinteressant. For lets face it lige så spændende som Apple og AI kan være, lige så sandsynligt er et brief om kontorartikler og kontanthjælpsloft.

3) Genskriv succesfulde tekster i hånden

For at få en fornemmelse af, hvordan det føles at skrive en virkelig god tekst kan du (surprise surprise) kopiere andres succesfulde arbejde. Og før du affejer øvelsen som komplet tidsspilde så lad mig kaste lidt videnskab i din retning.

Vidste du fx, at når vi skriver noget i hånden, indprentes det skrevne og idéerne bag bedre i hukommelsen end via indtastning? Det har at gøre med den kinæstetiske forbindelse mellem din hånd og din hjerne, og samtidig kræver det mere tid og koncentration.

Tilbage til øvelsen. Ved at kopiere andres succesfulde tekster kan du altså forbedre dine egne evner. Du kan endda gøre det lige inden du går i seng. Og selv hvis du kun når at skrive et enkelt afsnit, hjælper din underbevidsthed dig stadig med at adoptere nogle af de kompetencer, der er gået forud for teksten, mens du sover.

4) Beskriv dine omgivelser

Den sidste øvelse jeg vil anbefale er en regulær klassiker. Du har formentligt stiftet bekendtskab med den før. Den går simpelthen ud på at beskrive hvad du ser, hører og føler. Om du skriver i førsteperson (Jeg sidder ved min computer på mit skrivebord og stirrer ind i skærmen), eller tredjeperson (Han stirrer på skærmen, og skærmen stirrer tilbage på ham) er underordnet.

Men prøv at udfordre dig selv ved at benytte deskriptivt sprog. I stedet for at skrive “Det regner udenfor vinduet”, kan du skrive “regnen sitrer ned udenfor, og dråberne, der lander på mit vindue som små faldskærmsspringere, efterlader sig små glidebaner, som de rutscher ned ad glasset”.

På denne måde øver du dig i at bruge billedsprog og metaforer til at illustrere dine pointer, hvilket i retur guider læseren til de mentale billeder, du ønsker skal udledes af din tekst.

Sæt igang!
Til sidst er der ikke andet for end at komme igang. For som man siger: Fire skriveøvelser dagligt holder en copywriter stimuleret fagligt (eller noget i den dur).

Hvis du desuden kender nogle øvelser, som jeg burde have inkluderet, så gør os endelig klogere ved at skrive dem i kommentarfeltet forneden.

Om skribenten: 
Anders-Lorenzen-skribent-copywriter
Navn: Anders Lorenzen
Beskrivelse: Nyuddannet cand.comm. i strategisk kommunikation og digitale medier. Skrev speciale om Uber og krisekommunikation og søger pt. job i krydsfeltet mellem kommunikation, marketing og digitale medier.
Twitter
LinkedIn

Kommenter

Kommenter