Hvad har Royal Arena, den nye cykelsti ved Dybbølsbro og dit kommunikationsarbejde til fælles? Ingen fest uden test!

mørk koncert ingen test

Af Mathias Dahl-Spangby
Jeg var forleden i Royal Arena, for at se Minds of 99 sammen med resten af København. Min kæreste og jeg fejlvurderede tiden lidt, og ankom til koncertsalen i samme sekund, som lyset blev slukket, og opvarmningen, Jada, indtog scenen.

Efterfølgende begyndte et kvarters jagt, med iPhone-lommelygten som våben, efter at finde vores pladser, hvilket viste sig at være tæt på umuligt i den mørklagte arena. Da det endelig lykkedes os at finde frem til vores pladser, kigger jeg rundt, og kan se et hav af mennesker omkring os, der ligeledes har kastet sig ud i samme indædte kamp for at finde deres egne pladser.

Jeg brugte de næste fem minutter på at prædike over for min overbærende kæreste om, hvor vigtigt det er at teste sin løsning af, og hvordan jeg var totalt uforstående over, at arrangørerne ikke selv havde sendt nogle medarbejdere ud på stoleleg med lyset slukket, da det hurtigt ville have illustreret, at der var brug for række – og sædenummer, der lyser i mørke – det gør det unægteligt nemmere at finde sin plads, når koncertsalen er mørklagt, og tålmodigheden tørlagt.

Samme mangel på overblik og struktur i faciliteringen af nye løsninger er dog fortsat en tendens, vi ser gentagne gange. Selv i projekter som har taget lang tid, og kostet utrolig mange penge. Du får os ikke til at nævne Inderhavsbroen – vi nægter at gøre det (!)

Det kan være du, kære læser, har prøvet at krydse den nye cykelsti på Dybbølsbro i morgentrafikken. Ja meget Københavner-specifikt, jeg beklager. Ved Dybbølsbro, der forbinder Vesterbro og “Københavns Manhattan”, Amager, har Københavns Kommune lavet Københavns bredeste cykelsti for at akkommodere alle de mange cyklister, der hver dag bevæger sig til og fra Amager.

Københavns Kommune har valgt at lave en løsning, hvor cykelstierne i begge retninger er samlet i én side, og vejen til biler i den modsatte side.

Det store problem, der er opstået i kølvandet på denne logistiske fejlvurdering er, at der er skabt en tilstand af ragnarok og junglelov i krydset mellem Dybbølsbro og Ingerslevsgade, hvor cyklisterne skal samles i den ene side af vejen, for at kunne komme over krydset, og ramme cykelstien på den modsatte side. Krydset kan ses her:

Dybbølsbrokryds test
Dybbølsbrokryds

At man laver Københavns bredeste cykelsti grundet en massiv brug af denne strækning, men så ikke tænker de mange cyklister ind i de strukturelle ændringer, virker måske sløset og forhastet.

Men ligesom i Royal Arena, hvor det for enhver er tydeligt hvad der gik galt, er det nogle gange svært selv at se fejlene, når man er dybt begravet i et projekt.
Måske har dit fokus som designer været andetsteds. Eller også har du en forudindtaget vurdering af, hvordan din løsning skal bruges, som din målgruppe ikke er indforstået med, hvilket resulterer i nogle generelle udfordringer for, hvordan din løsning bliver implementeret og benyttet af din målgruppe.

Hvilket bringer os til vejs ende for dagens artikel, og til det gyldne mantra, når vi taler om test: Altid test på din målgruppe

Det virker åbenlyst og som et lige så kedeligt råd som “husk at bruge tandtråd”, men det er trods alt her, hvor vi som kommunikatører og designere kan have tendens til at hoppe over hvor gærdet er lavest.

Så nej, det er ikke nok at spørge Preben nede fra support, om han kan forstå den email du har formuleret, eller den nye brugerrejse du har designet. Jeg håber denne lille opsang har været med til at minde om, hvor essentielt det er at teste sin løsning af, så du ikke selv drager forhastede konklusioner, der ender med at skade anvendeligheden af den løsning, du har skabt. Hertil har jeg lavet en remse, du kan få tatoveret, så du ikke glemmer det igen:

Hvis din løsning skal være bedst, skal du invitere din målgruppe til test!

Kommenter

Kommenter