Sommer boot camp for kreative

Af: Emilie Haugelund Larsen

Måske nåede du aldrig at få den der knivskarpe sommerkrop som ellers var planlagt? Heldigvis for dig, er her en boot camp, der om ikke andet kan holde din kreativitet i topform henover sommeren.  Bare rolig, jeg har ikke tænkt mig at sparke dig ud i en boot camp med samme attitude som en Nordkoreansk officer. Min sommer boot camp bliver så hyggelig, at du slet ikke opdager at du træner.

Læs

Den første øvelse, for at holde dig skarp over sommeren, er at læse. Læs læs læs.
Hvis du er en skrivende kreativ, en copywriter for eksempel, så kan du med fordel læse alle slags bøger. Alle slags ord faktisk. Snup en bog fra hver genre-hylde, og to af dem du ikke kender så godt. Så kommer man ligesom rundt omkring: faglitteratur, skønlitteratur, digte, annoncer, krimier, pladderromantisk, rejseguides, selvbiografier. Alle stilarter er kærkomne, det udvider dit ordforråd, forbedrer dine formuleringer, lærer dig hvordan man opbygger en historie og, hvis du er stræberen på forreste række (hvilket jeg håber du er) så kan du komme helt ned til sætningsopbygning. Nørdet, jeg ved det. Men det lige så vigtigt, som at huske leg-day – fundamentet skal være i orden ellers vakler du rundt på stankeltynde ben og det er ikke et kønt syn.

Hvis du gerne bare vil læse noget med fokus på reklamer, så vil jeg anbefale følgende:

  • “Idé bogen” af Dorte Nielsen

Læs den hvis du gerne vil blive bedre til at få ideer. Der er bunkevis af værktøjer. som du kan bruge senere i boot campen.

  • “Grundbog for Art Directors” af Dorte Nielsen

Læs den hvis du gerne vil have tjekket en bog af “to read”-listen meget hurtigt, og du ikke er til lange romaner. Her bliver det serveret kort og godt. Skåret ind til benet og hurtigt at komme igennem.

  • “Hey Whipple Squeeze This: The Classic Guide to Creating Great Ads af Luke Sullivan

Læs den hvis du gerne vil blive klogere på reklamer. Jeg har læst mere end en gang. Den er uden tvivl en af mine favoritter. Velskrevet og velinformerede.  

  • “Fuck, en lækker røv!” af Susanne Staun

Læs den hvis du gerne vil blive bedre til kommaer og den slags. Den er skrevet hylende morsomt og du kommer med garanti til at grine. Højt.

  • “Hegarty on Advertising” af John Hegarty

Læs den hvis du gerne vil læse kloge ord fra en klog mand. Længere er den ikke.

 

Inspiration

Okay, lesson no. 2: der er ikke noget arbejde der er 100% originalt. Ja, jeg sagde det.
Vi trækker altid på noget vi har set før, for så kombinere det på en ny måde og derved skabe noget nyt. Så, hvis alt du ser er reklamer, kommer dine reklamer til at ligne reklamer der allerede er lavet. Simple as that. Derfor handler det om at finde inspiration fra alle mulige steder, i øst og vest. Og på Jupiter. På den måde, får du en varieret base du kan bygge dine ideer på.

Gå ud og saml inspiration nye og uventede steder. Det er den perfekte undskyldning for at komme ud af døren med en ven under armen her i ferien (bare rolig, der kommer også et punkt, hvor du bare kan blive i sengen. Fed træning ik’?).

Kom ud og mød nye mennesker, prøv noget du normalt aldrig ville gøre, måske poetry slam, en talk eller en festival. Det kan også være, at du bestiller noget på menukortet du aldrig har smagt før, går en tur i et nyt område eller leger turist i egen by. Der er også flere museer der har gratis adgang (Hvis du er under 26 år kan du gå gratis på Designmuseet i København og om tirsdagen kan du komme gratis på Glyptoteket).

 

Watch and learn

Er du stadig med? Eller er du på vej ned i fitness for at tage 15 km på løbebåndet som overspringshandling? Prøv lige at blive hængende lidt endnu, for her kommer en nem en. Brug den her, når du har tømmermænd eller når det regner. Givetvis begge dele hvis vi kender den danske sommer ret.

Find de bedste i branchen og se hvad de har lavet. Kig på de reklamer der vinder awards – hvad er det de gør, som virker? Det er en evig kilde til inspirationskilde og en god måde at lære på.
Prøv at fokusere på forskellige ting, når du kigger på andres arbejde. Hvordan har de bygget kampagnen op? Hvilken indsigt har de brugt? (Hvis du ikke ved hvad jeg snakker om, så er du hermed taget på fersk gerning i at skulke i forrige øvelse. Læs Dorte Nielsens bøger) og hvordan er det eksekveret?
Det er vigtig at vide hvad der er blevet lavet, for at du kan lave noget nyt. Se det, og glem det så igen!

Du kan finde inspiration her:

  • Mad Men på Netflix. Lidt ligesom at tage armbøjninger på knæene, man skal ikke lægge for hårdt ud vel, og så er en af Mad Men reklamerne jo faktisk eksekveret i den virkelige verden for nyligt. Hint

 

  • Cannes Lions indsendelserne på www.lovethework.com. Der er talks fra toppen af poppen, rockstjernerne i branchen snakker om dit og dat og du skal helt sikkert se det. Og så er der cirka en million indsendelser som du bare kan begynde at tygge dig igennem. (Eller, altså, filtrer, hop lidt rundt. Du skal nok falde over de bedste)

 

 

 

  • Ads fra hele verden: www.adsoftheworld.com. En blandet slik pose fra hele verden. Der er gode ting og der er mindre gode ting. Hop lidt rundt og tjek det ud, det er sjovt at se hvad der for eksempel kommer ud i Asien, USA og Europa. Markante kulturforskelle.

 

 

Just do it!

For at citere Nike intet mindre. Bare gør det og gør det hver dag. Kreativitet er en muskel der skal trænes. Du kan læse nok så meget om teorien bag at være kreativ eller hvordan man bygger en reklame op, men hvis du ikke øver dig bliver du ikke bedre.
Skriv eller tegn hver eneste dag. Lav noter eller skitser af ting du ser, tænker på eller ideer du får. Alt er velkommen i din notesbog. Prøv at gøre det til en vane at have den med dig overalt, så hvis du opdager noget sjovt, en god indsigt eller et problem som burde løses – så har du din notebook lige ved hånden.

Kan du huske den der Idé bog jeg sagde du ville få brug for? Brug den nu. Der er massere af øvelser her fra, som du kan bruge til at komme i gang.

Når sommeren er forbi er du en idé-bodybuilder.

God fornøjelse

 

Navn: Emilie Haugelund Larsen
Beskæftigelse: Tekstforfatter hos Mindshare med en forkærlighed for storytelling, gode ideer og “Friends”-quotes. Drømmer om at skabe reklamer, der ændrer holdninger, provokerer eller får dig til at grine. Eller måske det hele på én gang.

Linkedin

Instagram

Kommenter

Kommenter