4 SEO tips for begyndere

Af: Camilla Bergmann

Du sidder måske i et studiejob, hvor du arbejder med at skrive nyheder og tekster på virksomhedens website? Det kan også være, at du er grafisk designer og har din egen hjemmeside med din portfolio?

Lige meget, hvordan og i hvilke sammenhæng du arbejder med websites, så er der en ting, som vi alle ønsker: At vores website er synligt på nettet og får besøgende på sitet. Dit website kan være nok så flot og grafisk opsat, men hvad nytter det, når den ikke har nogen besøgende, som ser dit budskab? Dit website konkurrerer i søgemaskiner om en meget begrænset mængde plads: Er du ikke synlig i toppen på den første side, er der stor sandsynlighed for, at ingen finder dig. Derfor er det vigtigt, at du kender lidt basics til søgemaskineoptimering – også kaldet SEO – for at være synlig i online universet og få flere besøgende til dit website.

Er du klar til at lette? Jeg vil tage dig med på en guidet tur i skyen. Vi skal på opdagelse i det store SEO-maskineri. Vi vil ikke dykke dybt, men flyve let og enkelt over begrebet med en simpel gennemgang af grundlæggende og nyttige værktøjer til begrebet – som ikke er alt for tekniske.

På opdagelse i SEO-maskineriet i skyen

Inden vi letter, skal du gøre det klart for dig selv: Hvad vil du med dit website?
Jeg vil præsentere 4 begreber, som er simple at gå i krig med i dit CMS-system (eller hvor du nu har lavet websitet), og vil give dig et grundlæggende fundament for god SEO-værdi for dit website.


  1.     Tune dine tekster

  • Skriv relevante nøgleord i dine tekster

Søgemaskiner har en struktureret måde, hvorpå de scanner og analyserer nøgleord på dit website. Derfor er relevante ord i dine tekster på websitet altafgørende for høj SEO-værdi. Har du f.eks. et website, hvor du blogger om din interesse for akvariefisk, så kan dine nøgleord f.eks. være ‘akvariefisk’, ‘akvarie’ og ‘fisk’. Derfor skal du bruge disse ord og andre synonymer til ordene i det omfang, hvor det giver mening i forhold til teksten på dit site.

  • Brug stavekontrollen

Det er vigtigt at du har stavekontrollen i orden. Har du stavet forkert eller lavet andre “grammatiske upsere”, så er der mindre sandsynlighed for, at dit website kommer frem.

  • Tilknyt tekster til dine billeder

Brug dine nøgleord i tekster til dine billeder på websitet – det giver højere SEO-værdi. Angiv derfor relevant tekst og ord under alt- og titel-attributten i forbindelse med upload af billeder. Ord til alt-attributten vil ikke blive vist på websitet, men teksten læses alligevel af søgemaskiner. Derimod vil titel-attributten blive vist på billedet, når du holder musen henover billedet.

  • Hold liv i dit website

Derudover skal du huske på, at søgemaskiner er dynamiske. Det vil sige, at de hele tiden ændrer sig. Derfor er det en god idé at holde dit website opdateret løbende. Søgemaskiner elsker ungt kød, så du kan med fordel jævnligt poste nye indlæg eller redigere teksterne på din website.

  • Aldrig copy-paste

Og endnu en ting, som du skal huske, er, at søgemaskiner slår hårdt ned på dublerede sider på dit website. Derfor må dine tekster på sitet ikke være 100 % ens – både hvad angår navn på underside, overskrifter, tekst og billeder.


  1.      Optimér din fremtræden

Dit metadata kommer til udtryk når man søger på dit website i søgemaskiner. Og er den tekst som præsenterer dit website. Afhængig af dit CRM-system og dine opsætninger, kan du redigere og tilpasse dit metadata på forskellige måder. I WordPress (som er det mest populære CMS-system i Danmark) bruges: Sidetitel, meta description og meta keywords. Jeg har installeret plugin Yoast SEO, for at kunne redigere metadata.

  • Sidetitel:

Skal beskrive hvad dit website indeholder og brug meget gerne (nogle) af websitets vigtigste nøgleord. Sidetitlen må maksimalt være på 67 tegn inkl. mellemrum, tegnsætning osv. Det vil sige, at hvis du skriver mere end det, så kan du risikere, at den sidste del af teksten ikke kommer med. Sidetitlen bliver også vist i fanen på din internetbrowser.

  • Meta description:

Er den udvidet beskrivelse af websitet, som kommer frem under sidetitlen. Meta description må maksimalt være på 156 tegn. Ligesom det er tilfældet med sidetitlen, kan du risikere, at det ikke er hele teksten, der kommer med, hvis den fylder mere.

  • Meta keywords:

Mange søgemaskiner lægger ikke så meget vægt på, hvad der bliver skrevet under meta keywords, så det giver dig umiddelbart ikke den store SEO-værdi. Hvis du vælger at bruge meta keywords, så hold dig til 3-5 keywords.  

Se i eksemplet nedenfor, hvordan metadata kommer til udtryk på Google, når man søger på ord, som relaterer til websitet.
14976314_10154037907517592_870187463229167952_o

 


  1.      Fokus på dine overskrifter

Det giver god SEO-værdi og et overblik over dine tekster og dit website, ved at bruge overskrifter. Du kan angive din overskrift lige fra H1 til H6-tags. H1 (overskrift 1) har mest SEO-værdi, dernæst kommer H2 (overskrift 2) og så fremdeles nedad. Brug derfor dine nøgleord i dine overskrifter, da vigtigheden af disse ord vil blive fremhævet og større SEO-værdi.  

Derudover giver det også god SEO-værdi at gøre brug af; punktopstillinger, tekster fremhævet med fed eller i kursiv og tekster formateret som links.

Du kan se hvordan det kan bruges i eksemplet her:
15002509_10154037907522592_315055865114567058_o

 


  1.      Kobling er essentiel

Links fra andre website og de sociale medier har også en stor betydning for din placering på søgemaskiner. Jo flere websites der linker fra deres over til dit, jo større SEO-værdi får dit website. Tænk det som et skulderklap. Jo flere som anbefaler dig, jo mere værdi har dit website. Samtidig skal nye websites typisk leve i et stykke tid, før de kan findes på søgemaskiner. Derfor kan du – forhåbentlig – fremskynde denne proces ved at linke indhold fra andre websites. I SEO-universet hedder begrebet linkbuilding, og betyder i sin enkelhed, at du bygger bro fra andres website og over til din. På den måde vurderer Google, hvor betydningsfuld din side er.

God vind på din egen SEO-flyvetur

Som helt ny i SEO-gamet vil du opdage rigtig mange nye begreber og udtryk. Samtidig er der mange måder at gribe SEO an på – så om du kender alle begreberne (og ved hvordan du bruger dem) er ikke nødvendigt. I første omgang er det blot vigtigt for dig at kende til det grundlæggende omkring, hvad SEO er, og hvordan det fungerer i praksis.

Jeg håber, at du kunne bruge disse simple teknikker til at optimere dit website, så du kommer øverst i søgningen på søgemaskiner. Rækker dine SEO skills til mere end denne guide. Eller har du brug for dybere forklaring af begreberne? Så kan du altid Google dig til SEO og finde svaret.

Og ligesom alt muligt andet, så gør læring til mester. Det handler om at sidde med SEO hands-on for at blive god til det.

God SEO-træning!

Skribenten:
camilla-bergmann
Navn:
Camilla Bergmann
Beskæftligelse: Er cand.mag. i Kommunikation og arbejder med digital kommunikation og marketing i en IT-virksomhed.
Linkedin

Tags: