Brug din personlighed til at skille dig ud i dine tekster

Af kirstine landgrebe

Kan man med berettigelse skrive i en jobansøgning, at man er kreativ? Sådan uden videre?

Flere vil nok ryste på hovedet – for du skal jo vise, at du er kreativ. At du har flair for at få flydende fraser ned på skrift. At du er mester i opgave-jonglering og sagtens kan gribe den næste bold. Og at du kan få flere til at trække på smilebåndet under snakken ved kaffemaskinen.

Du har sikkert hørt ”show it, don’t tell it”-svadaen før. Arbejdsgiverne har i hvert fald, og de bruger den måske også som rettesnor, når de læser bunken af ansøgninger. For ER du virkelig kreativ, hvis du blot skriver, at du er det? Ikke desto mindre kan det være en utrolig svær opgave at vise personlighed, færdigheder og kant på skrift. Så det er selvfølgelig det, du kan blive klogere på i denne artikel.

Give a little, gain a lot

I tilfælde hvor jeg med pen og papir skal vise, hvad jeg kan, kigger jeg altid indad. Det gælder uanset om der tale om job-, studiejob-, eller praktikansøgninger, UNGKOM-artikler eller indledninger til eksamensopgaver. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg elsker at fortælle personlige anekdoter til venner og familie. Så hvorfor ikke også tage udgangspunkt i netop den personlige fortælling over for en potentiel arbejdsgiver, eksaminator eller jer, der læser med?

Når du afslører noget om dig selv, viser du også, hvad du kan. Og at du kan sætte din personlighed, dine interesser og din passion ind i en kontekst, som er relevant for modtageren. Herigennem giver du læseren en lille smagsprøve på, hvad det er for et menneske – både fagligt og socialt – der sidder på den anden side af tastaturet.

Jeg kan ikke love dig, at det personlige touch udløser en billet til jobsamtalen. Men jobkonsulenter henviser til, at netop personlighed kan være brikken, der kan få det hele til at falde på plads – og især i krisetider. Så måske er der noget om snakken.

Èn ting er sikkert: Når du inddrager dine interesser, din store passion eller drøm i dine tekster, så bliver din ansøgning eller artikel en del sjovere at skrive. Og mon ikke også lidt sjovere at læse.

Er du blevet nysgerrig på, hvordan du spicer din tekst op med din helt personlige krydderiblanding? Så får du herunder en håndfuld velafprøvede tips. Og du skal selvfølgelig ikke snydes for en personlig anekdote eller to undervejs. 

#1 Brug billedsprog til at koble dine interesser med dine evner

Måske har du læst min medskribent Lises artikel om teksttrylleri og ordmagi (hvis ikke, kan det klart anbefales). Her forbinder Lise sin passion for Harry Potter med passionen for velformuleret formidling, og artiklen er et eksemplarisk bud på, hvordan man kobler sine interesser med sine spidskompetencer.

Indrømmet: Jeg er ikke den største fan af Harry Potter (I know, don’t hate). Til gengæld kender jeg Potters navnebror fodboldspilleren Harry Kane. For før Hogwarts-universet kom på skærmen i de danske biografer, havde jeg allerede trukket i mine første par fodboldstøvler – som jeg i øvrigt  har snøret lige siden. 

Jeg har derfor et fast blik rettet mod fodboldverdenen – både på og uden for banen – hvilket også har fået mig til at skrive følgende i en tidligere praktikansøgning:

Også på fodboldbanen holder jeg overblikket. Her foretrækker jeg at være spilfordeler, men jeg varetager også gerne andre pladser på banen. Jeg tager udfordringen op og målmandshandskerne på, hvis det er det, der er brug for!

Det kan være rigtig godt at bruge billedsprog i en ansøgning, hvor du skal fortælle meget på lidt plads. I billedsprogets verden kommer vi ikke uden om metaforer og sammenligninger, der er ualmindeligt gode hjælpere, når du indholdsmæssigt har brug for at slå to fluer med ét smæk. Derudover løfter det din tekst og gør den interessant, når du maler billeder for din læsers indre blik.

Det gælder altså om at finde en fællesnævner mellem dine interesser og dine evner og dernæst vise  det gennem billedsproget. For mig var det mit gode overblik og det faktum, at jeg er villig til at hjælpe til på alle pladser – både i praktikken og på fodboldbanen.

Så uanset hvilken Harry, du kender bedst, kan du med fordel prøve at invitere ham med ind i dine kommende tekster. 

Som kickstarter får du her lidt flere eksempler fra mine tidligere ansøgninger:

  • Jeg tager imod udfordringer, som jeg tager imod hjemmebagt kage – bring it on!
  •  Jeg suger viden til mig som en svamp!
  • Jeg har min medievidenskabelige rygsæk på i alt, hvad jeg foretager mig. I rygsækken findes også et par arbejdshandsker, løbesko og mine fodboldstøvler; løbesko, da jeg ved, at vi til tider kommer til at løbe stærkt; fodboldstøvler, da jeg sigter efter at få opgaverne godt i mål.

 

#2 Brug eksempler

Jeg indledte engang en praktikansøgning med en kort beskrivelse af kvantefysik.

Kvantefysik?! – ja, du læste rigtigt.

I mit studiejob ved Aarhus Universitet skulle jeg nemlig på et tidspunkt interviewe en ph.d.-studerende, som netop arbejdede med kvantefysik. Derfor researchede jeg lidt for at finde ud af, hvad det egentlig handlede om. Med min nysgerrige snude blev jeg hurtigt helt opslugt af historien (inklusiv kvantefysikken) – og netop det kom jeg i tanke om, i det øjeblik jeg skulle skrive praktikansøgningen. 

For hvorfor ikke vise med et konkret eksempel, at jeg sætter en dyd i at sætte mig ind i det, jeg skal arbejde med, og at jeg samtidig har et kæmpestort videbegær? Selv når emnet er så kompliceret som kvantefysik.

Jeg er sikker på, at du fra din studietid, dit studiejob eller dine fritidsinteresser har lignende eksempler på lager, som kan vise, hvad netop du kan og hvilke kompetencer, du har. Det gælder bare om at få dem frem fra gemmerne. 

…husk din personlige branding
Det er ikke kun i selve ansøgningen du kan få taletid, blive synlig og skille dig ud. Du kan nemlig også vise dine kvaliteter frem igennem personlige blogs, Instagram eller LinkedIn-opslag. Se dine digitale aktiviteter som en del af dit personlige og faglige showroom og brug det til din fordel. 

Falder du over et spændende opslag i dit feed? Så giv et like, smid en kommentar eller del opslaget med dine egne refleksioner over emnet. På den måde viser du dine interesser, og måske kan den udvidede aktivitet endda også være med til at udvide dit faglige netværk.

Du kan også gøre som mig og få stillet din skrivelyst og dyrket dit netværk og din personlige branding hos UNGKOM, hvor du gennem selvvalgte emner kan dyrke og vise, hvad du interesserer dig for. Mine to første artikler handlede om henholdsvis Brexit og greenwashing – netop fordi jeg finder international politik og bæredygtighedsdebatten både interessant og relevant. 

Har du lyst til at blive skribent, så søger UNGKOM netop nu skribenter til redaktionerne i både København og Aarhus. Men det er sidste udkald. Så send hellere din ansøgning afsted i dag end i morgen. 

#3 Fortæl om dine selvvalgte eksamenscases

Som kommunikationsstuderende har vi tit det privilegie, at vi inden for nogle få rammer selv må vælge emne og problematik i eksamensopgaver. Det skal vi ikke tage for givet, for det giver os muligheden for at arbejde med lige præcis dét, vi brænder for.

Selvom arbejdsgivere ofte spejder efter den der dyrebare erfaring i ansøgningen, vil jeg mene, at et veludført eksamensprojekt har næsten lige så meget at byde på. Her viser du nemlig både dine kompetencer og dét, der motiverer dig. For mit vedkommende har det været under de tunge og lange eksamensperioder, at jeg har lært allermest, så hvorfor ikke også vise de erfaringer, jeg har gjort mig her?

Et godt råd er at kigge dine eksamensopgaver igennem og reflektere over: Hvad lærte jeg egentlig? Hvad var fedt ved opgaven? Hvorfor valgte jeg egentlig den case? Og hvad siger casen om mig?

Et centralt spørgsmål – som jeg faktisk blev spurgt om i forbindelse med en praktikansøgning – var, hvad der gik igen i mine eksamensopgaver. Et godt spørgsmål, som fik mig til at svare branding. Uden direkte at have arbejdet med branding-disciplinen, har jeg i mere eller mindre traditionel forstand bevæget mig hen mod feltet i flere af mine eksamensopgaver.

Så nu vil jeg stille dig spørgsmålet: Hvad er fællesnævneren i dine opgaver?

Måske kan du bruge svaret i dine fremtidige ansøgninger eller som led i din kompetenceprofil. Uanset hvad er det altid godt at have et svar klar til den uventede elevatortale.

#4 Alt med måde

Alt med måde: Et livskodeks, som efterhånden har cementeret sig godt og grundigt i min livsfilosofi. Lad mig give dig nogle eksempler.

Drik bajer – med måde

Spis slik – med måde

Politisk overbevisning – med måde

Som mange nok vil nikke genkendende til, kan ovenstående til tider være svært at efterleve. Ikke desto mindre er det vigtigt at være opmærksom på at holde balancen – også når det gælder brugen af dig selv, dine erfaringer og interesser i dine job- og praktikansøgninger.

Derfor lyder mit sidste råd: Balancér dit personlige touch i dine tekster. 

Det må jo helst ikke blive for meget ananas i egen juice. 

Mange arbejdsgivere peger på, at jobansøgninger ofte mangler en beskrivelse af det faglige match mellem dig og stillingen. Hvorfor er du (og din faglighed) den rette til at løse arbejdsgiverens udfordring eller opgaver? 

Måske kan et afsnit om netop det udgøre den helt rigtige modvægt, så der også er plads til både kvantefysik- og fodboldfortællinger.

Beskrivelse af skribenten, Kirstine Landgrebe