Serie-visdom: Hvad kan vi lære af Frank, Carrie og Harvey?

Af: Karoline Kaae Svendsen

(Spoiler alert): Selvom du måske tænker på Frank Underwood som en morderisk præsident og på Carrie Mathison som en maniodepressiv CIA-officer, så kan vi som kommunikationsfolk lære en masse af Frank, Carrie og Harvey Specter fra serierne House of Cards, Homeland og Suits. Frem med notesblokken og popcornene!

Vær lige så skarp i replikken som i habitten

Retorik: Selvom du muligvis ikke har planer om at blive præsident eller advokat, så tag ved lære af de tre personers overbevisende, veltalende, direkte, præcise, konsistente og insisterende retorik. Du er aldrig i tvivl om, hvad de forventer af dig, og hvad deres pointe er. Carrie bruger en del flere ord og artefakter end de to herrer, men hun er mindst lige så overbevisende, og man er ikke et sekund i tvivl om, hvad hun vil.

Fremtoning: Du skal ikke have set mange afsnit af Suits eller House of Cards for at vide, at Harvey og Franks selvtillid er på størrelse med USA. Watch and learn, kid! Du bliver nødt til at ranke ryggen og finde den selvsikre fremtoning frem. Alt med måde selvfølgelig – Janteloven, du ved.

Tip: Gå direkte til pointen og lad være med at pakke budskabet for godt ind.

Vigtig viden, ligegyldig info

Detaljer og det store billede: Grunden til at Harvey, Frank og Carrie (for det meste) har success med deres job er, at de (for det meste) er ekstremt grundigt forberedt. Det lyder simpelt, men du bliver nødt til at være forberedt og have lavet din research ordentlig.

Alle tre hovedpersoner kender sine fjender. Du har forhåbentlig ikke fjender i samme omfang og kaliber som dem, men det handler om at kende de aktører, du/din arbejdsplads omgiver sig med – og arbejder sammen med, for og imod: Du skal kende dine kunder, virksomheden du søger job hos, din målgruppe osv. osv. osv. Selvom du ikke har en fotografisk hukommelse som Harveys assistent og kollega, Mike Ross, så jo større viden og indsigt, desto bedre.

Omgivelser: Du skal også vide, hvad der rører sig uden for virksomhedens fire vægge. Hvis Frank kun vidste, hvad der foregik i Senatet, havde sæson to nok sluttet lidt anderledes … Vær vidende om, hvilke samfundstendenser på både mikro- og makro-niveau, der rører sig, så du kan følge og være på forkant med trends.

Tip: Hold dig opdateret, vær nysgerrig og få også information fra andet end dit Twitter-feed.

Styrker og svagheder: En ting er at være god til noget, en helt anden ting er at kende sine styrker og svagheder. Både Frank, Carrie og Harvey gør kun dét, de er bedst til, og får andre til at gøre alt det andet. Harvey giver ikke Mike Ross gode råd om kærlighed, fordi Harvey ved, at hans største styrke er at være den bedste advokat og ikke psykolog.

Som leder handler det om at kende sine folk, og hvis der er noget Carrie, Harvey og Frank er gode til, så er det at spotte andres styrker og svagheder. Af det kan vi lære, at hvis du kender andre folks styrker, så kan du finde de bedste samarbejdsalliancer og finde folk, der kan supplere dine svagheder.

Ingen starter på toppen, så tag ved lære af de bedste, og lad ikke din manglende erfaring slå dig ud. Vær åben for kritik og sug information til dig som en svamp. Og bare fordi du er ny, betyder det ikke, at du ikke kan være kreativ og tænke som en veteran.

Tip: Brug tid på at finde ud af hvor dine styrker ligger. Man lærer hele livet, men styrk dine stærke sider og vær bevidst om dine svagheder. Sådan bruger du dine ressourcer bedst.

Handlinger, siger mere end ord

Proaktivitet: Hverken Harvey, Frank eller Carrie ville være, hvor de er, og have opnået det de har, uden en strategi. De er proaktive og har forudset situationen, samarbejdspartnere og modstanderes næste træk. Du kan bruge denne egenskab både i arbejdet med risk management og til at undgå shitstorms på de sociale medier, men også i det daglige, så dine kollegaer eller kunder er fri for at efterspørge noget, fordi du allerede har tænkt frem og gjort det af dig selv.

Tip: Ét skridt er ikke altid nok at være foran. Arbejd målrettet på at være proaktiv.

Arbejdsmoral: Du skal arbejde røven ud af habitbuksen! Ingen kommer sovende til noget her i verden – heller ikke i den fiktive serieverden. Men gør ligesom Frank: Spis hvalen i små bidder, så skal du nok komme igennem den. Brug whiteboards, post-its, excel-ark, eller hvad der virker bedst for dig for at skabe overblik og få løst en stor, kompliceret opgave.

Vindermentalitet: Hvis der er én positiv egenskab, Frank, Harvey og Carrie har tilfælles, så er det klart deres vindermentalitet og kampgejst. Selvom Carries psyke kan have sine udsving, så formår hun i kampens hede altid at holde hovedet koldt. Du behøver ikke have helt samme dræberinstinkt, men vær lige så passioneret omkring at nå et mål, som de er.

Tip: Der kan være ensomt på toppen, men du kan sjældent klare turen alene. Så vær en lige så god holdspiller som anfører.

 

Om skribenten

Navn: Karoline Kaae Svendsen

Beskrivelse: Studerer HA (Kom.) – Erhvervsøkonomi og Virksomhedskommunikation på CBS. Er uddannet designteknolog fra KEA med speciale i Marketing og Brand Building.

Beskæftigelse: Arbejder med SEO for Benjamin Medias livsstilssites – pt. fra London, hvor Karoline er på udveksling.

LinkedIn

Twitter: @Karoowliine


1 thoughts on “Serie-visdom: Hvad kan vi lære af Frank, Carrie og Harvey?”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *