Er reklameland en nation i forfald?

Af: Emilie Haugelund Larsen

Hvordan kan vi overhovedet, som unge studerende forsvare at arbejde i reklamebranchen?
En branche, der opfordrer til mere-salg, mere-materialisme og en overflødighed af ting, som forbrugerne egentlig ikke har brug for, og som bidrager til produktioner, der udleder CO2, spilder olie i havene og smelter indlandsisen? Og burde branchen ikke falde fra hinanden hurtigere end indlandsisen i takt med, at forbrugerne bliver mere miljøbevidste?

 

“Undergangen er udramatisk, for undergangen er nu”

Det hørte jeg en digter sige for nyligt. I apokalyps filmgenren er naturkatastroferne så ekstreme, at der vælter flodbølger ind over New York og efterlader Will Smith alene med en hund, en ukendt zombie virus er brudt ud, og menneskeheden er tæt på ikke-eksisterende, eller også har vi kollektivt besluttet os for helt at forlade butikken og kun efterladt en lille cute robot til at rydde alt vores lort op. Men nej, der er ingen hovslag fra nogen apokalyptiske ryttere i det fjerne. Der er ingen syreregn. Der er bare kæmpe meget CO2 i vores atmosfære og katastrofale temperaturstigninger, mens vores fisk er mere mikroplast end fiskeben, isen smelter mellem vores fingre og vi desperat mimrer til hinanden “vi troede jo, der var mere tid…”

Trods de relativt udramatiske tegn, så står vi midt i undergangen, og vi har endelig taget skyklapperne af. Vi snakker om at mindske madspild, samle plastik op og at klimakompensere. Og, heldigvis, ser det ud til, at det ikke længere kun bliver ved snakken. I 2018 valgte 42 % af alle nuværende veganere i U.K, at skifte de animalske produkter ud med alternativer.

Så, hvordan kan materialismens reklamebranche stadig være i live?

En undersøgelse fra Ipsos viser, at i 2017 var “Advertising executives” mindre troværdige end politikere, som ellers har ligget solidt på sidstepladsen i lang tid (så det siger ikke så lidt). Hvem vil overhovedet arbejde i reklamebranchen, når vores arbejde tilsyneladende fungerer mest som en gulerod til førnævnte apokalyptiske heste, og folk kigger lettere mistroiske på os, mens de ikke bare prøver, men succesfuldt gennemskuer vores løgne og på samme tid for længst er blevet indehavere af AdBlock?

Jeg mener personligt, at mange i branchen godt kan ånde lettet op og ikke forsøge at panik-lyve, når nogen spørger dem hvad de arbejder med, for som kreativ i reklamebranchen har du faktisk en mulighed for at ændre verden.

 

Start her

Som studerende eller ny i branchen kan det være svært at vide, hvordan man lige kan starte en redningsaktion for planeten Jorden. Jeg har fundet fem formidable eksempler, som forhåbentligt kan inspirere og motivere dig. For kommunikation og historiefortælling kan rent faktisk ændre folks måde at tænke og handle på, til måder som gør verden til et bedre sted for os alle sammen.

 

Homeless Home Sale

Bureau: Hjaltelin Stahl
Kunde: Ekstra Bladet

Learnings: Grebet som bliver anvendt her, med at finde et lille bitte smuthul i lovgivningen, det er jeg pjattet med. Det gør det nemt meget mere håndgribeligt, at vi kan lave en kobling mellem hjemløse der ikke må sove sammen og unge teens der ligger i kø for de nyeste sneaks de køber for deres forældres penge. De to kontraster, skaber en knude i maven over hvor mega privilegerede vi egentlig er.

 

Trash Isles

Bureau: BBDO, UK
Kunde: The Plastic Oceans Foundation, NGO

Learning: Pengesedler, pas og statsborgerskab – alt i alt et godt eksempel på en integreret kampagne der spreder sig over flere medier, og ender med at gå viralt. BBDO skaber en nation, som giver folk en form for ansvarsfølelse. Hvis du er en del af besætningen, skal du også hjælpe med at redde den synkende skude. Det sætter samtidig også størrelsen på problemet i perspektiv – det er stort nok til at være et land! Fuck. I gang med at samle op efter dig selv og andre.

 

#OptOutside

Bureau: Venables Bell & Partners, USA
Kunde: REI

Learning: Grebet er, at gøre det modsatte af alle andre. På Black Friday kan det ene tilbud efter det andet nemt forsvinde mellem alle de andre. Ved at gøre noget radikalt modsat skiller de sig ud med det samme. Det er meget modigt af kæden at vælge helt at droppe Black Friday, da de jo vil komme til at miste omsætningen. Men, på den længere bane er det virkelig stærk brand opbygning, de har gang i. Deres målgruppe er i forvejen mennesker der holder af friluftslivet og naturen, så det vil sandsynligvis kun tiltale dem endnu mere, at REI tør at stå frem med denne type budskab.

 

Rang-Tan

 

Bureau: Droga5
Kunde: Greenpeace, NGO

Learning: Jeg græder lidt, når jeg ser den. Jeg græder endnu mere, når jeg opdager, at der er palmeolie i alle mine yndlingsting. Tegnefilm gør alt mere nuttet og mere håndgribeligt. De fleste af os, har opbygget et “skjold” imod den type nyheder (fx. udsultede børn i Plan Fadder reklamer, krig og ødelæggelse i Nyhederne osv.) Det her greb tager os med bukserne nede og skiller sig ud fra reklamer i samme kategori. Det giver en god effekt. Og så skader det jo heller ikke, at den først blev udgivet med supermarkedskæden Iceland som afsender, hvilket medførte en kæmpe debat omkring supermarkeders ret til at komme med en så politisk ladet udmelding. Det slap det så givetvis ikke afsted med, og Greenpeace tog den lille rang-tan under deres vinger.

 

Nature Is Speaking

https://www.conservation.org/nature-is-speaking/Pages/default.aspx

Bureau: TBWA
Kunde: Conservation International, NGO

Learning: Okay, kendisfaktoren springer helt i luften, men det er lige meget, for det er smukke klip og smukt skrevet. Og jeg har lyst til at høre alle 11, for hvordan er det lige, at Liam Neeson ville lyde, hvis han var et isbjerg?

Grebet er helt klart, at bruge de kendte, samt medfølgende omtale og fans. Det er relativt lange, og mange, film, så det er derfor nødvendigt for afsenderen at finde noget andet, der trækker seere til. Det er igen brugt et greb, med at give et lille twist for at skille sig ud fra mængden. Det er ikke os, der gør naturen en tjeneste ved at samle vores skrald op efter os, det er faktisk naturen, der gør os en tjeneste ved overhoved at lade os eksistere. Samtidig er personificeringen af de forskellige elementer (vand, bjerge, is, luft mm.) med til at gøre os mere følelsesmæssigt knyttede og have nemmere ved at skabe en empatisk relation.

 

Is Goodvertising good enough?

Jeg tror på, at vi alle har et ansvar. Og jeg synes det er super fedt når der bliver taget ansvar – både fra de kreatives- og kundens side. Jeg er godt klar over at alle reklamer ikke kan være goodvertising, men at man som kreativ prøver at tænke det ind i sine løsninger og koncepter, er måske allerede et stort skridt i den rigtige retning? Hvis du brænder for at lave reklamer, og derigennem forsøger at få bygget moralske og gode budskaber ind (læs: her antaget at “gode budskaber” tilgodeser klima og miljø) , så mener jeg allerede, at et arbejde i reklamebranchen er retfærdiggjort lige der. Bare dét at du gør noget, gør en forskel.

Flere og flere reklamer vil mere end at have dig til at købe to pakker Kærgården på tilbud. De vil have dig til at gøre noget, synes noget og føle noget. De vil have dig til at ændre dine holdninger, se nye synspunkter og ændre dine handlinger.
Reklamebranchen var måske engang bygget af forbrugsmursten, men som resten af verden har branchen (heldigvis) også gennemgået en enorm udvikling. Og der er fortrøstnings vis relativt mange kreative (muligvis upålidelig data, da det er baseret på egen indsamlet empiri af mennesker jeg har mødt og talt med omkring emnet) vil heller ikke lade en udramatisk undergang blive vores endeligt. De førnævnte eksempler giver mig lyst til at arbejde for bedre reklamer og for en bedre verden. De giver mig håb og er en stor inspirationskilde for mig.

Men efter blot fem op støvede eksempler på, hvordan folk i reklamebranchen allerede prøver at gøre noget godt for verden. Er det så godt nok? Er det overhovedet nok?

 

Om skribenten:

Navn: Emilie Haugelund Larsen
Beskæftigelse: Studerer på Kreativ kommunikation på Danmarks medie- og journalisthøjskole. Tekstforfatter hos Mindshare med en forkærlighed for storytelling, gode ideer og “Friends”-quotes. Drømmer om at skabe reklamer, der ændrer holdninger, provokerer eller får dig til at grine. Eller måske det hele på én gang.

Linkedin
Instagram