Af Amanda Allouche
“Hvis du virkelig vil styre befolkningen, er der ikke en mere effektiv måde end Facebook” udtaler den tidligere designteknikker for Google, Tristan Harris. Der er ingen tvivl om, at digitaliseringen har været en gevinst for kommunikationsbranchen. Men hvordan ser det egentlig ud for dig som forbruger – er der en bagside af medaljen?
Det er svært at sige kommunikation uden at sige digitale medier. Det er en del af kommunikationens historie nu. For virksomheder og iværksættere er digitale medier en hurtig og effektiv kommunikationskanal til at promovere sit brand.
Vi ved, at digitale strategier, analyser og fængende content på sociale medier skaber forretning. Det er sådan set meget godt, så lad os fokusere et andet sted og zoome lidt ind på den stigende afhængighed af sociale medier. Hvordan det faktisk kontrollerer vores opførsel og tanker.
Det sociale dilemma
Jeg har en tilståelse. Jeg er selv afhængig. For nyligt så jeg dokumentaren « The social dilemma » på Netflix som gav mig stof til eftertanke og er faktisk idéen bag artiklens tema. Så hvis du ikke allerede har holdt en Netflix and Chill med denne dokumentar, så er det på tide nu.
Overvågning og afhængighed er hovedtemaerne i filmen, der giver et indblik i, forskellen på brugen af medier og den medfølgende afhængighed. Så forbered dig på, en stærk visualisering af, hvordan Facebook og andre sociale medier påvirker din adfærd i den virkelige verden. Kort sagt: du bliver formet af de digitale medier.
Likes, tagging og andre interaktioner
Ovennævnte interaktioner er du bekendt med men faktisk også afhængig af. Som forretning kan det give et godt overblik over hvilket content, der virker, mens det som forbruger er blevet et behov, da det er måden hvorpå du interagerer med andre. For hvis du tænker over det, er det første du gør om morgenen oftest at tjekke din telefon. Trangen til at se, hvordan den digitale verden starter, før du faktisk selv har startet din egen dag.
Er der en løsning?
Som forretning planlægger man naturligvis en strategisk plan over, hvordan man når ud til målgruppen. Det er oftest på sociale medier. Og når du som forbruger befinder dig på medierne, har teknologien alt på dig. Hvert et like, hver en besked – ja selv tiden du bruger på skærmen, bare for at nævne få. Føler du, at dit privatliv bliver krænket? Og alligevel ikke, for du har selv accepteret vilkårene for brugen af de gratis medier.
Løsningen er svær at definere, og det er ikke at droppe dit digitale univers. Løsningen kan snarere være, at du bruger medierne, når det giver mening og ikke lader dem påvirke, hvordan din dag skal starte.
10 gode tips
Det kan være svært at slippe den digitale afhængighed, men du kan starte med at slå notifikationerne fra om morgenen, så trangen for at se på din telefon måske forsvinder? Du kan også tage en større udfordring op og følge disse 10 gode tips som Imran Rashid, læge og forfatter, skriver om i sin bog “SLUK – kunsten at overleve i en digital verden”.
Pointen er …
Som nævnt, er dette ikke en opfordring til at fravælge dine digitale medier, hverken som forbruger eller forretning, tværtimod. Disse kanaler er værdiskabende, når man skaber betydningsfuldt indhold og kan være en ideel måde at kontakte familie og venner på. For som Tristan Harris også nævner, er nutidens digitalisering både en form for utopi og dystopi på én og samme tid. Digitaliseringen har nemlig skabt uendelige af muligheder for at drive forretning og skabe et socialt liv, men afhængigheden som medfører, har skabt usunde vaner.
Så artiklen er en fundering over, hvordan du ikke behøver at lade dig påvirke af, hvad de sociale medier fortæller dig at gøre. For hvis du ikke ved, at du er en del af den digitale afhængighed, hvordan ved du så, at man skal træde ud af den? Det er dét, som er pointen.
Tak fordi du læste med!
Redaktør: Amanda Allouche
Beskæftigelse: Kandidatstuderende i Interkulturelle markedstudier med fokus på fremmedsproget, fransk