Vi har tidligere berørt, hvordan du skriver den gode ansøgning i Jobsøgning 101 og givet dig tips til at score job på bureau.
Udover en velskrevet ansøgning med grundig research og et klart sprog kan den visuelle del også være afgørende for, at du bliver kaldt til samtale. Hvis du har kompetencer inden for grafisk design, illustration og photoshop, så er ’show me – don’t tell me’ et afgørende kriterium for din ansøgning.
Vi præsenterer her en step-by-step guide, der kan følges slavisk, eller benyttes som en pick’n’mix guide. Er du ikke grafisk stærk, kan flere af punkterne stadig bruges til at spice den traditionelle ansøgning op.
Anbefalede værktøjer: Screenshots, Adobe-pakken, Flaticon.com, Fount (analyse af fonte på web)
1. Forarbejdet
Det visuelle udgangspunkt for ansøgningen bør afhænge af virksomheden og den aktuelle stilling, som du vil søge. Er det en større virksomhed, du ansøger hos, er det ofte en HR-medarbejder, der skimmer ansøgningerne igennem først, og her er det vigtigt at skabe blikfang, så de får lyst til at læse videre. Er det i stedet hos en mindre virksomhed? Så har du mulighed for at vise din måske kommende leder, hvad du kan!
Det tager tid at lave den perfekte ansøgning – og du vil med stor sandsynlighed rette det ene og det andet element et par pixels frem og tilbage mindst 10 gange. Der er også en risiko for, at du aldrig føler, at den bliver god nok. For at lette processen kan det anbefales, at du har al teksten klar – både til ansøgning og CV. Får du gode idéer til den visuelle del undervejs, så skriv dem ned. Husk at det er helt okay at kommunikere i samme jargon, som virksomheden bruger på deres forskellige kanaler.
2. Det gode udgangspunkt
Har du researchet din forhåbentlig kommende arbejdsplads? Selvfølgelig har du det!
Har du beskrevet hvorfor du synes virksomheden er din ønskede arbejdsplads, og hvad du kan bidrage med? Fedt!
Nu er det tid til at vise, at du også visuelt forstår virksomhedens identitet.
Det er her du har mulighed for at lade arbejdsgiveren identificere virksomheden i ansøgningen. Og det er her, at dine kreative skills kommer til sin fulde magt.
Har virksomheden en killer hjemmeside? Fantastisk! Tag f.eks. udgangspunkt i dette. Din ansøgning skal vise, hvem du er som person – men også, at du kan identificere afgørende detaljer. Brug dine iagttagelser til at opbygge din ansøgning efter virksomhedens hjemmeside/flyer/video etc..
Kan virksomhedens hjemmeside ikke bruges til noget? Er deres SoMe-kanaler tørlagte og så godt som ikke eksisterende? Brug i stedet virksomhedens farvepalette og logo – eller hop til Punkt 5 og få gode idéer.
3. Wow-effekten
Den første side i din ansøgning bør have wow-effekt og give et hurtigt indblik i, hvad dine kompetencer er. Brug f.eks. første side som forside, hvor du giver en forsmag på, hvem du er, og hvad der er dine kompetencer. Det kan f.eks. være “Kreativ tekstforfatter med SoMe-skills ønsker at være jeres nye Content Manager” eller “YO UNGKOM! Jeg ville elske at være jeres nye skribent. Jeg er ‘ok’ cool, uddannet Brand Designer og så er jeg pænt vild med ord”. Første side bør designes i stil med resten af ansøgningen, og den samlede ansøgning (inkl. CV) bør være omkring 3-4 sider.
4. Det visuelle CV
Udover at du skal kunne illustrere virksomheden, er det også vigtigt at kunne formidle dine egne kompetencer. I stedet for at skrive at du mestrer office og CS pakken, kan du vise det grafisk ved brug af infografik og ikoner. Samtidig kan dit CV være lavet som en tidslinje frem for at være beskrevet slavisk eller være lavet ud fra en word-template.
Et godt tip er at have en vandret og horisontal kladde liggende, især hvis du arbejder ud fra et CV med tidslinje. Hvis du savner ikoner til at illustrere dine kompetencer (og ikke føler for at designe dine egne) kan alternativer findes hos Flaticon her.
Til det kreative CV kan inspiration på Pinterest findes her og til det mere traditionelle CV her.
5. Det 6. element
Behøver en ansøgning altid at være en PDF? Ikke nødvendigvis. Overvej det medie eller format du sender din ansøgning i. Laver virksomheden, du ansøger hos emballage – så kan du designe din ansøgning efter deres kerneprodukt. Alternative ansøgninger kan også være en videofil, en pakke leveret personligt eller et magasin, der viser dit arbejde og fortæller, hvem du er.
Har du skills inden for videoredigering? Kan du lave interaktive PDF’er? Fedt – optag det vildeste interview med dig selv, rediger det og lav din ansøgning som et mindre aktivitetsspil. Du kan også bruge vores guide til at lave din egen hjemmeside på 5 minutter og designe denne som en jobansøgning til en bestemt virksomhed.
6. Den gode portfolio
Til enhver samtale hos et bureau vil du typisk skulle fremvise din portfolio. Du kan øge chancen for, at virksomheden bliver fristet af dine wizard-skills inden for video, grafisk design og art direction, ved at give dem en bid af dit arbejde. Er du en wizard til web, kan du lave en hjemmeside, der viser nogle af dine projekter, og ellers er Behance et godt alternativ. Gem nogle gode projekter til samtalen, som du kan vise i print.
Bonustippet
Er du freelancer, er et visitkort et fantastisk trylletrick at hive frem, når du fortæller om dine kompetencer og projekter. I en verden præget af sociale medier, er det også helt ok at skrive din Instagram, Behance eller din hjemmeside på, hvis disse er eksempler på dine kompetencer. Hvis du ikke er til de klassiske visitkort, så har Moo måske et alternativ, der falder i din smag.
Når den første ansøgning er færdig, kan flere af elementerne genbruges til din næste ansøgning. Typisk kan CV’et bruges igen ved blot at ændre farver og fonte.
Er du ikke særlig kreativ, eller søger du et job inden for en anden branche end den kreative, så kan små grafiske tilføjelser til din ansøgning også gøre det.
Der er ikke en endegyldig løsning på den kreative ansøgning – men disse tips kan hjælpe dig på vej til en ansøgning, der skiller dig ud fra mængden, så du bliver kaldt til jobsamtale.
Held og lykke!
Mangler du inspiration? Se f.eks. hvordan du kan aflevere din ansøgning i en æske donuts eller hvordan de her gutter blev indkaldt til 15 jobsamtaler ved at indlevere et magasin i stedet for en klassisk jobansøgning. Eller se her og her for andre alternative medier.
Om skribenten
Navn: Karoline Lundberg
Beskæftigelse: London-bound Brand Designer der læser en Master of Arts i Advertising, Branding & Communication på UWL. Jeg er layout-wizard, SoMe addict og vild med konceptudvikling.