How-to-verdensmål: Bliv bæredygtig kommunikationskriger frem for kommunikativ varmluftsballon

Af Lise Tarp Hansen 

På fredag fylder FNs verdensmål fem år. Det betyder, at der nu er ti år tilbage til at stramme arbejdshandskerne yderligere, så vi når de 17 verdensmål og 169 delmål for fred, fremskridt og en sund planet. Nemt, ikke? 

Pyhh, jeg fik faktisk lidt sidestik ved sidste sætning. Blev du også forpustet? 

Bare rolig. *dupper svedig pande*. Denne artikel giver dig grundlæggende kommunikationskørekort til verdensmålene. Vi ser på, hvordan det går efter de første fem år. Og jeg løfter desuden sløret for, hvad du kan få ud af at tilføje verdensmålene til din kommunikative værktøjskasse. Til sidst får du endda  en lille kom-igang-liste med start-viden og inspiration til at blive en vaskeægte bæredygtig kommunikationskriger. 

Der er mål! 

Det er ret essentielt, at vi kommunikatører arbejder efter klare mål og forholder os til de overordnede strategiske målsætninger, som vores kommunikation skal understøtte. 

Hvad er målet med indsatsen?”, “Hvad skal kampagnen opnå?”, “Hvordan taler kommunikationen ind i virksomhedens overordnede strategiske mål?”. 

Jeg forestiller mig, at du har hørt ovenstående så mange gange før, at det efterhånden sidder lige så godt fast som en birkes mellem tænderne?

Forestil dig nu, at verden er en virksomhed, og du netop er blevet ansat. Hvad vil du gøre for, at virksomheden når sine mål? Og kender du overhovedet til målene? Altså VERDENSmålene?

FNs verdensmål: Verdens-hvad-for-noget?

Jeg ved fra en befolkningsmåling fra 2019 at 3 ud af 4 af jer, der læser med, nok har hørt om verdensmålene. Og jeg ved, at omkring hver femte af os unge under 35, kender dem rigtig godt (highfive!). 

Faktisk er det os unge, der kender FNs verdensmål allerbedst (dobbelt highfive!). 

*Kunstpause inden jeg ødelægger den gode stemning*

Omvendt viser tallene bare også, at 1 ud af 4 af os ikke kender verdens overordnede strategiske mål. Og at 80 % ikke kender dem ret godt. Endnu. 

Derfor tillader jeg mig at give lidt baggrund: 

Ja tak til verdensmål i 2015

Vi skal fem år tilbage. Nemlig til den 25. september 2015, hvor alle verdens chefer vedtog en række strategiske mål for verdens udvikling, så vi alle sammen arbejder i samme retning mod en bæredygtig fremtid. 

Det blev til FN’s 17 verdensmål, der består af 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter alle FN’s 193 medlemslande til bl.a. at udrydde fattigdom og sult i verden, fokusere på bæredygtighed og arbejde for retten til et værdigt liv. 

FN's 17 verdensmål plakat

FN’s 17 verdensmål. Kilde: https://www.verdensmaalene.dk/kommunikationsmateriale

En DR-artikel fra starten af denne uge, har taget temperaturen på vores arbejde med at indfri verdensmålene. Og med hjælp fra eksperter kan artiklen fortælle, at det går fremad på de fleste af verdensmålenes fokusområder. Men at det går for langsomt.

Og ligesom at Søren Brostrøm og Magnus Heunicke ikke kan bremse corona alene, så kan Dan Jørgensen og co. heller ikke nå verdensmålene uden vores alle sammens hjælp. Også din og min.

Verdensmålene er vores allesammens mål.

Bliv bæredygtighedskriger 

Her i vores lille danske andedam er bæredygtighed og verdensmålene så småt ved at sprede sig og sætte sig fast som de førnævnte birkes i virksomhedernes blankpolerede tandhjul. 

Og konkurrencedygtige virksomheder har (eller også får de snart) en bæredygtig forretningsstrategi og en dertilhørende klar kommunikationsstrategi, der i forening vil kunne mærkes på både brandværdi, feel-good-konto og bundlinje. 

Der er derfor god plads til kommunikative bæredygtighedskrigere på virksomhedernes medarbejderhold, hvorfor vi kommunikatører med fordel kan begynde at lade vores faglige skibe med verdensmålene so to speak. Blandt andet så vi:

  • Kan være med til at opnå de strategiske mål, vores over-høvdinge har sat 
  • Kan gøre os endnu mere attraktive som fremtidens medarbejdere
  • Kan bidrage med vigtig og relevant viden i virksomhederne
  • Kan gøre en positiv forskel i verden

Sådan lyder også rådet også fra kommunikatør og iværksætter, Lasse Alfastsen, der bl.a. har startet kommunikationsbureauet Bæredygtig Kommunikation.

“Alle unge kommunikatører bør interessere sig for verdensmålene, hvis de har ambitioner med karrieren,” siger han. 

Hvorfor det?” tænker du måske?

Jo, viden om verdensmålene er og bliver et konkurrenceparameter nu og i fremtiden, der gør dig til en attraktiv kommunikatør for virksomhederne. Og bæredygtig udvikling vil fortsat forme samtalerne, præge mediebilledet og virksomhedsstrategierne de næste mange år, mens vi arbejder for at indfri verdensmålene. 

Ifølge Lasse Alfastsen kan det godt skæres endnu mere ud i pap: 

“Du kan ikke ignorere verdensmålene og den bæredygtige omstilling som kommunikatør. Verdensmålene er den fælles ramme og det bedste sprog, vi har for den fælles fremtid, vi skal skabe sammen. Virksomheder og kommunikatører. Vi skal hjælpe hinanden og løfte i flok,” siger han. 

Så mit råd er: Bliv bæredygtighedskriger istedet for en kommunikativ varmluftsballon. Brug din faglighed til at sætte skub på den bæredygtige udvikling. Og vær med til at sikre, at vi som verdenssamfund når vores overordnede strategiske målsætninger: verdensmålene.

…Og good news er jo, at vi “unge mennesker” (som folk over 40 ynder at kalde os) allerede er dem, der kender verdensmålene bedst.

Men vil du alligevel gerne vide lidt mere? Så har jeg herunder samlet en kom-i-gang liste med links, der kan gøre dig endnu klogere på verdensmålene og bæredygtig udvikling. 

KOM-I-GANG LISTE

Tusind tak fordi du læste med. Jeg håber, jeg vækkede en bæredygtighedskriger i din mave, så vi sammen kan kaste vores kommunikationsskills ind i puljen for en mere bæredygtig fremtid. 

Om Lise Tarp Hansen, artiklens forfatter. Klik og gå til hendes LinkedIn