Derfor skal dit content være interaktivt

Af Anders Rejnhold Lorenzen

Mantraet om, at content is king er uafrystelig, og om du abonnerer på det eller ej, så er konsekvensen, at (for)brugere overvældes af indhold og indtryk. Hvordan kan dit indhold så skille sig ud? Tænk i interaktivitet.

Interaktivt indhold er i løbet af de seneste år for alvor begyndt at vinde frem, og store indholdsproducenter har kastet sig over metoden uden at se sig tilbage.

Idéen er simpel: Design dit indhold, så dine brugere kan interagere med det. Resultatet? Længere besøgstider og en mindeværdig brugeroplevelse, der højner potentialet for word-of-mouth.

Eksempler, eksempler, eksempler

Interaktivt indhold kan antage mange forskellige former. Blandt de mest udbredte kan nævnes:

  • Quizzer

  • Lommeregnere

  • Afstemninger og tests

De fleste vil i deres færden på internettet have stødt på disse typer af indhold. Personligt har jeg længe haft et tæt forhold til Politikens daglige quiz, og hvem husker ikke A4’s navnehjul?

Af samme grund vil jeg i stedet rette opmærksomheden mod, hvordan mere traditionelt indhold såsom artikler, billeder og videoer kan gøres interaktive.

Interaktiv Storytelling

Artikler og andre former for storytelling kan med fordel gøres interaktive ved at benytte webteknologi til at smelte forskellige kommunikative elementer – ord, billeder, videoer osv. – sammen til en fordybende og unik online oplevelse.

Ved interaktiv storytelling indgår der ofte tre følgende elementer:

  • Video- og audioloops: Benyttes til at iscenesætte historien og skabe en bestemt stemning.

  • Parallax scrolling: En computergeneret grafisk effekt, som indlæser baggrunden på en hjemmeside på et andet tidspunkt end forgrunden, hvormed der skabes en form for interaktiv oplevelse.

  • Indflettede kort og grafik: Bruges ofte til at introducere forklarende elementer gradvist gennem en historie i takt med, at der scrolles.

New York Times har med stor succes positioneret sig som en af de mest aktive aktører inden for interaktiv storytelling.

Se fx deres: 2015: The Year in Visual Stories and Graphics

Andre store spillere på markedet, såsom Vice, har også omfavnet interaktiviteten. Se eksempelvis deres guide til New Yorks festmiljø, hvor baggrundsmusikken er tilkoblet scrollbaren, så læseren efterlades med et indtryk af næsten selv at pendle mellem klubberne i Brooklyn.

Værktøj: Ceros

En kur mod TL;DR

Er du nogensinde stødt på udtrykket Too long, didn’t read eller dets sammentrukket form TL;DR? Hvis ikke kan jeg oplyse, at det er en udbredt tendens, der understreger behovet for at holde indhold kort og godt…

… Medmindre du kan tilbyde en anderledes oplevelse, som gør langt og tidskrævende indhold værd at bruge tid på. Kan du gætte hvad jeg tænker på? (hint: det starter med inter og slutter på aktivt).

Visuelle meroplevelser

Et af mine absolut yndlings eksempler på interaktivt indhold er musikvideoen til Bob Dylan’s ”Like a Rolling Stone”. Her kan seerne zappe mellem 16 forskellige kanaler, som imiterer forskellige tv-formater, mens menneskerne der vises, uanset kanal, mimer lyrikken.

Hvis du nu sidder og tænker ”puha det ser dyrt ud”, så frygt ej. Interaktivt indhold behøver ikke at være finansielt krævende. Se eksempelvis, hvordan Politiken samt Uddannelses- og Forskningsministeriet benytter billeder med klikbare punkter til at skabe en ukronologisk fortælling, der inviterer læseren til selv at gå på opdagelse blandt video, audio og tekst.

Værktøj: ThingLink

Content is king.. og dog

Hvis jeg endnu ikke har formået at overbevise dig om, hvorfor interaktivt indhold er fremtiden, så overvej følgende facts:

Det er intet under, at vi er på vej mod det som ekspert i sociale medier, Mark Schaefer, har døbt: Content Shock


Nytænkning der batter

At skabe mere indhold kommer ikke til at løse problemet med indholdsudmattelse. Et fokus på kvaliteten vil derimod.

Interaktivt indhold er en måde at skabe nye og interessante brugeroplevelser, der både fanger og fastholder opmærksomheden. Derfor vil jeg opfordre til at tænke i denne retning.

Tør du tage springet og udfordre normen?

Om skribenten
Navn: Anders Rejnhold Lorenzen

Beskrivelse: Studerer Kommunikation på RUC med fokus på strategisk organisationskommunikation og digitale medier. Arbejder ved siden af med kommunikation og sociale medier i Styrelsen for Forskning og Innovation.

Twitter

LinkedIn