Af Anders Rejnhold Lorenzen
Mantraet om, at content is king er uafrystelig, og om du abonnerer på det eller ej, så er konsekvensen, at (for)brugere overvældes af indhold og indtryk. Hvordan kan dit indhold så skille sig ud? Tænk i interaktivitet.
Interaktivt indhold er i løbet af de seneste år for alvor begyndt at vinde frem, og store indholdsproducenter har kastet sig over metoden uden at se sig tilbage.
Idéen er simpel: Design dit indhold, så dine brugere kan interagere med det. Resultatet? Længere besøgstider og en mindeværdig brugeroplevelse, der højner potentialet for word-of-mouth.
Eksempler, eksempler, eksempler
Interaktivt indhold kan antage mange forskellige former. Blandt de mest udbredte kan nævnes:
-
Quizzer
-
Lommeregnere
- Afstemninger og tests
De fleste vil i deres færden på internettet have stødt på disse typer af indhold. Personligt har jeg længe haft et tæt forhold til Politikens daglige quiz, og hvem husker ikke A4’s navnehjul?
Af samme grund vil jeg i stedet rette opmærksomheden mod, hvordan mere traditionelt indhold såsom artikler, billeder og videoer kan gøres interaktive.
Interaktiv Storytelling
Artikler og andre former for storytelling kan med fordel gøres interaktive ved at benytte webteknologi til at smelte forskellige kommunikative elementer – ord, billeder, videoer osv. – sammen til en fordybende og unik online oplevelse.
Ved interaktiv storytelling indgår der ofte tre følgende elementer:
-
Video- og audioloops: Benyttes til at iscenesætte historien og skabe en bestemt stemning.
-
Parallax scrolling: En computergeneret grafisk effekt, som indlæser baggrunden på en hjemmeside på et andet tidspunkt end forgrunden, hvormed der skabes en form for interaktiv oplevelse.
-
Indflettede kort og grafik: Bruges ofte til at introducere forklarende elementer gradvist gennem en historie i takt med, at der scrolles.
New York Times har med stor succes positioneret sig som en af de mest aktive aktører inden for interaktiv storytelling.
Se fx deres: 2015: The Year in Visual Stories and Graphics
Andre store spillere på markedet, såsom Vice, har også omfavnet interaktiviteten. Se eksempelvis deres guide til New Yorks festmiljø, hvor baggrundsmusikken er tilkoblet scrollbaren, så læseren efterlades med et indtryk af næsten selv at pendle mellem klubberne i Brooklyn.
Værktøj: Ceros
En kur mod TL;DR
Er du nogensinde stødt på udtrykket Too long, didn’t read eller dets sammentrukket form TL;DR? Hvis ikke kan jeg oplyse, at det er en udbredt tendens, der understreger behovet for at holde indhold kort og godt…
… Medmindre du kan tilbyde en anderledes oplevelse, som gør langt og tidskrævende indhold værd at bruge tid på. Kan du gætte hvad jeg tænker på? (hint: det starter med inter og slutter på aktivt).
Visuelle meroplevelser
Et af mine absolut yndlings eksempler på interaktivt indhold er musikvideoen til Bob Dylan’s ”Like a Rolling Stone”. Her kan seerne zappe mellem 16 forskellige kanaler, som imiterer forskellige tv-formater, mens menneskerne der vises, uanset kanal, mimer lyrikken.
Hvis du nu sidder og tænker ”puha det ser dyrt ud”, så frygt ej. Interaktivt indhold behøver ikke at være finansielt krævende. Se eksempelvis, hvordan Politiken samt Uddannelses- og Forskningsministeriet benytter billeder med klikbare punkter til at skabe en ukronologisk fortælling, der inviterer læseren til selv at gå på opdagelse blandt video, audio og tekst.
Værktøj: ThingLink
Content is king.. og dog
Hvis jeg endnu ikke har formået at overbevise dig om, hvorfor interaktivt indhold er fremtiden, så overvej følgende facts:
-
27 millioner styks indhold deles hver eneste dag online
-
Den gennemsnitlige bruger på sociale medier præsenteres for 285 stykker indhold på daglig basis
Det er intet under, at vi er på vej mod det som ekspert i sociale medier, Mark Schaefer, har døbt: Content Shock
Nytænkning der batter
At skabe mere indhold kommer ikke til at løse problemet med indholdsudmattelse. Et fokus på kvaliteten vil derimod.
Interaktivt indhold er en måde at skabe nye og interessante brugeroplevelser, der både fanger og fastholder opmærksomheden. Derfor vil jeg opfordre til at tænke i denne retning.
Tør du tage springet og udfordre normen?