Det gode indhold (for)fører forbrugeren

Content marketing vinder større og større indpas, når virksomhedernes marketingbudget bliver gjort op. Jesper Laursen fra Brand Movers mener, at et spændende indhold på mange forskellige platforme gør virksomheden synlig og anvendelig. Og det passer godt til den internetvante forbruger anno 2013.

Af Fie Ebbesen

”Content Marketing er at levere relevant, værdifuld, engagerende og underholdende information til en specifik målgruppe med det formål at drive en ønsket forbrugeradfærd.”

Sådan definerer Jesper Laursen, der er CEO hos Content Marketing-bureauet Brand Movers, Content Marketing. Med fokus på det gode indhold er Content Marketing et markedsføringsredskab, der tilbyder forbrugeren noget andet end en almindelig reklame – et indhold, der er så stærkt, at det tager markedsføring op på det næste niveau, hvor der knyttes meget stærkere relationer til kunden. Mange virksomheder har fået øjnene op for Content Marketing som middel til at positionere sig på markedet og fange forbrugernes opmærksomhed. Det er konkurrencen om at levere den bedste eller mest interessante information om et givent emne.

”Indholdet i din markedsføring bliver, ultimativt set, så værdifuld, at folk vil betale for det”, fortæller Jesper Laursen. Et eksempel er den amerikanske fødevarekoncern Kraft Foods.

”De har et kundemagasin, som over en million abonnerer på. Det er Content Marketing, der er så godt, at forbrugerne vil betale for at modtage indholdet.”

Paradigmeskift på nettet
Værdifuldt indhold i markedsføring er ikke et nyt fænomen. Michelinguiderne blev etableret i 1904 og traktorfirmaet Deere & Company har udgivet et kundemagasin på print siden 1895. Men opmærksomheden omkring Content Marketing som et decideret redskab, ser Jesper Laursen som et produkt af den digitale tidsalders nye muligheder.

”Grunden til at Content Marketing eksploderer lige nu, er det paradigmeskift, der er sket i forbindelse med, at internettet er kommet”, forklarer han.

”Sociale medier og Google har givet dig større magt som forbruger – du vil selv bestemme hvornår, du vil kommunikeres til og selv opsøge informationer.”

I sit daglige arbejde ser han, at annoncer virker dårligere og dårligere. Forbrugeren anno 2013 vil ikke påduttes noget, men går målrettet efter det, han kan bruge.

”Hvis det er relevant og værdifuld information, er det ikke så vigtigt, hvem der er afsender på det.”

Virksomheden skal derfor sende sit indhold ud igennem en bredspekteret palet af kanaler, for at møde forbrugeren, hvor han er. Jesper Laursen råder sine kunder til at blive ejere af deres egne medier.

”Aviserne og medierne er bare én kanal at sende din Content Marketing ud på – det er kun toppen af isbjerget. Langt det fleste penge, der bliver brugt til Content Marketing, bliver brugt på virksomheders egne kundemagasiner, nyhedsbreve, sociale medier, Web-TV, og så videre.”

Følg spillereglerne
Udover på virksomhedernes egne medier bliver Content Marketing-metoden også i stigende grad anvendt i de traditionelle medier i stedet for annoncer og reklamer. I printaviserne er det for eksempel de såkaldte ‘advertorials’ (sammentrækning af ‘advertisement’ og ‘editorial’, red.), hvor virksomheden indrykker en artikel i stedet for en annonce for at markedsføre sig. Den metode har fået en etisk diskussion til at blusse op, men som udgangspunkt bør det ikke give problemer, så længe medierne sørger for, at afsenderen er tydelig, mener Jesper Laursen.

”Det er min klare oplevelse, at alle de seriøse medier, om det er online eller print, er meget opmærksomme på at gøre det tydeligt, hvad der er hvad – det er vigtigt, at læserne kan afkode det”, siger han.

Ifølge Jesper Laursen er det ikke problematisk, at medierne giver plads til kommercielt indhold, der ligner deres eget, så længe afsenderen følger markedsføringsloven og almen god skik.

”Det er jo heller ikke noget problem i sig selv, at der sælges alkohol et sted, hvor der er unge mennesker under 18 år. Det bliver det kun, hvis du overtræder reglerne og sælger øllen til en på 16. Og så skal man huske, at det her er marketing. Hvis man ikke kan se, hvor indholdet kommer fra, så bliver det også noget vanskeligere for afsenderen at høste den kommercielle gevinst.”