Udveksling? Læs Emmas erfaringer

Emma Kobberholm Beck har været på udveksling, som en del af sin uddannelse. Læs mere om Emmas oplevelser på The University of New South Wales.

 

The University of New South Wales (UNSW), holder alle dets eksamener på et hestevæddeløbs station, da universitet ikke har plads til at eksaminere 40.000 studerende på 10 dage. Med udsigt over en enorm væddeløbsbane blev jeg placeret i række U ved et gammelt træskrivebord, hvor stol og bord var bygget sammen til et samlet møbel. Foran lå to ens blyanter og tre stykker papir i en lyserød tone. Den eneste adgang til vand var igennem de frivillige pensionister, som skænkede vand i små, hvide plastikbægre, da det ikke var tilladt at medbringe egne drikkevarer grundet frygt for snyderi. Her sad jeg i 25 graders varme i 4 timer og gennemførte min eksamen sammen med 200 andre studerende fra hele verden i ’promotion management & marketing communication’.

 

På mit femte semester på CBS, hvor jeg læste min bachelor i virksomhedskommunikation og erhvervsøkonomi, valgte jeg at rejse til den anden side af jorden for at udforske mig selv, udforske en ny by, men først og fremmest for at udforske en ny form for kommunikation. UNSW, beliggende i Sydney, er i blandt Australiens otte største universiteter og rangerer som nr. 52 på verdenslisten over de bedste universiteter, hvorfor det virkede som det rette sted at udforske kommunikation fra en ny vinkel.  Min udveksling var som ’free-mover’, hvilket indebærer, at man selv betaler for hele gildet, men får privilegiet af selv at sammensætte semesteret og de fag, du ønsker at følge. For mit vedkommende blev det tre kommunikationsfag og ét stærkt økonomisk fag, da jeg så dette som en mangle i min danske uddannelse.

 

Jeg ankom med en forventning og forhåbning om, at her ville jeg se, lære og arbejde på måder, som vi kun kan drømme om i vores lille land. En ting er at studere på et universitet i København med knap 15.000 studerende, men noget helt andet måtte det være at studere kommunikation i en by som Sydney på et universitet 4 gange større end CBS.

 

Et skridt bagud

Jeg opdagede dog hurtigt, at det at studere på UNSW ikke var et skridt fremad, men et stort skridt bagud. Måske ridser jeg det lidt hårdt op, for det var skam ikke fordi, jeg ikke lærte noget i mine fem måneder på universitet, for det gjorde jeg helt bestemt. Mine forventninger til de kommunikative fag blev bare aldrig indfriede. Måske var jeg forvænt, men mange af fagene havde et udgangspunkt, der lå niveauer lavere end hvad mit var. Undervisningsmetoderne var gammeldags og lavpraktiske. På intet tidspunkt blev jeg for eksempel præsenteret for en teoretiker inden for det givne felt. Indgangsvinklen var en virksomhed, ofte en mindre australsk virksomhed, hvor vi skulle give et konkret bud på deres kommende marketingskampagne. Mange af forelæsningerne gik med, at forelæseren gennemgik reklamekampagner, som kunne understrege simple teorier inden for bl.a. envejskommunikation, brug af diverse distributionskanaler eller målgruppeanalyser. Her fandt jeg ikke undervisningen udfordrende, snarere en smule kedelig. Jeg tog mig selv i at savne den abstrakte indgangsvinkel, hvor det videnskabsteoretiske ståsted udgjorde fundamentet, hvor teoretikere med navne ingen kan udtale, blev kastet i hovedet på en, og hvor begrebsafklaringen lå som det essentielle i enhver diskussion.

 

Livet som studerende

Gruppearbejdet var også noget helt andet, end hvad jeg har oplevet i Danmark. Hvis vi skulle lave en opgave, som skulle afleveres til vores underviser, bestod den ofte af en række konkrete og lavpraktiske spørgsmål, delt op i en kronologisk rækkefølge, som skulle besvares herefter. Dernæst var der to slags grupper, man kunne ende i, alle med samme udfald. Hvis man røg i en gruppe med en australier, var man sikker på, at han ville overtage alt arbejdet og insistere på at tage føringen for at opnå den ønskede karakter. Hvis man derimod røg i en gruppe udelukkende med andre internationale studerende, var man sikker på en indstilling om, at alle spørgsmålene skulle deles ligeligt op og først få minutter før aflevering, ville opgaven blive sat sammen. Hvis man alligevel insistererede på at mødes weekenden inden for at sammensætte opgaven, kunne man være sikker på, at halvdelen af gruppen aldrig dukkede op eller kom flere timer for sent, da tidsperspektivet er radikalt anderledes i andre kulturer. Ydermere ville alle de asiatiske elever bruge Wikipedia som reference, hvis overhovedet nogen. Resten ville sidde som spørgsmålstegn, når man begyndte at snakke om at indbygge et metode- og teoriafsnit, og forvirringen bredte sig først for alvor, når ordene: abstrakt, begrebsafklaring og diskussion blev nævnt. De opgaver der blev skrevet i de måneder, er jeg ikke videre stolt af, og i danske sammenhænge minder de nok mest af alt om en afsætningsopgave på andet år af handelsskolen.

 

Det er dog vigtigt for mig at understrege, at nok blev min faglige, kommunikative horisont ikke udvidet, og vel kom jeg ikke hjem med en taske fuld af teoretikere og teoretiske tilgange, som jeg i dag kan høste godt af. Til gengæld blev mit engelske væsentligt forbedret. Min evne til at møde andre mennesker i deres øjenhøjde blev udviklet og den respekt, som jeg havde mistet for min egen uddannelse og troen på egne evner som en fremtidig kommunikatør på den internationale scene, blev genfundet. Jeg kom hjem med rygsækken fuld af oplevelser, en hudfarve væsentligt mere tonet og med blod på tanden til at erobre et kandidatstudie og senere en karriere, som ikke mere synes som blot et studievalg, men nu mere forekommer at være blevet en livsstil. Som svar på mit eget spørgsmål: kommunikation drejer ikke modsatte i Australien, men snarer langsomt i samme retning.

 

Fakta:

Studerer cand.merc.(kom.) på CBS i Danmark

6 måneder i Australien

New South Wales University

Rejsen var igennem EDU med et tuition fee på 54.000 kr.

Fagene:

  • Microeconomics
  • Promotion Management and Coporate Communication
  • Marked Research
  • Event Management

Hele uddannelsen var merit givende, hvor fagene blev overført som bestået/ikke bestået.

Finansiering:

  • SU-stipendium: 23.000 kr.
  • SU: 29.280 kr.
  • Legater: 15.000 kr.
  • Egen opsparing: 80.000 kr.