Derfor kan du ikke ændre link previews på Facebook længere – lær her, hvordan du arbejder uden om det!

Måske har du hørt lidt om ‘link ownership’ på det seneste. Det har været et varmt emne inden for Facebook management, da det for lidt siden blev klart: Vi kan ikke længere ændre de såkaldte meta tags i link-opslag. Elleerr.. kan vi? Medieudgivere kan i hvert fald med egne links; men der findes også tricks for alle os andre! Læs med og find ud af, hvordan du stadig kan ændre meta tags (aka. link previews).

Disclaimer: Tricket til sidst i artiklen virker d. 6 September, men bliver muligvis fjernet af Facebook inden længe. UNGKOM påskønner selvfølgelig ikke at sprede misinformation og falske nyheder, og anbefaler derfor kun at tricket bliver brugt til at gøre din kommunikation skarpere.

Fake news er efterhånden et verdensomspændende problem. Artiklen skal ikke handle direkte om fake news, da det bestemt kan skrives bedre af andre (fx i bogen Fake news: når virkeligheden taber), men det tjener alligevel et formål at sætte det hele lidt i kontekst. Det er ikke kun virksomheder og kendte, der lider under misinformation på nettet, men som debatredaktøren for Information fint beskriver det, så bygger vores fælles samfund på en vigtig ting: Nemlig tillid. Hvor er vi først henne, hvis vi ikke kan stole på det vi ser, læser og fortæller hinanden?

Facebook har derfor taget store og vigtige skridt mod at bekæmpe fake news med opdateringen til deres API tilbage i slutningen af Juni måned. Til dem, der ikke er 100% med på ændringen, betyder det helt kort fortalt, at mange virksomheder ikke længere kan ændre link overskrift, beskrivelse og billede, da det bliver betydeligt nemmere at distribuere falske nyheder og misinformation bag disse såkaldte meta tags.

Da det selvfølgelig er i Facebooks interesse at deres 2 milliarder brugere har tillid til platformen og føler sig trygge, når de bruger den flere timer om dagen, giver det vel egentlig meget fin mening at Facebook valgte at implementere denne ændring. Fake news har været- og så ud til at blive et stort problem for Facebook

Til trods for logikken bag implementeringen, kom der desværre også nogle negative implikationer for de virksomheder, der ikke havde i sinde at misinformere sine følgere. Det var en værdifuld ekstra feature at kunne skrive en anden fængende overskrift, ændre sin beskrivelse til at inkludere en CTA, eller skifte billede til noget, der passede lige netop til dét man ønskede – på det helt rigtige tidspunkt.

Og det bedste af det hele? Man behøvede ikke ændre en masse på selve siden, hvor linket kom fra.

“When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.” sagde David Ogilvy engang. Det kunne man nemt gøre inden ændringen, hvor det var super fleksibelt og noget, der hurtigt gjorde ens eget- eller en anden virksomheds link mere relevant. Men som med så meget andet er der altid de personer, der formår at ødelægge alt det sjove for os andre.

Nyt håb i midten af Juli: “Link Ownership”

I mellemtiden har Facebook dog fjernet hovedpinen for mange af de virksomheder, der dagligt brugte meta tags til at tilpasse sine opslag: medieudgiverne. Ved at sætte et stykke kode ind på sin hjemmeside, ved Facebook nu at man ejer de links, der bliver slået op fra siden – og dét gør derfor, at man uden problemer kan ændre sine meta tags igen.

Det er ikke alle, der har fået muligheden; men har man, er den placeret under ens sides “Publishing Tools” og dernæst under “Link Ownership.”

Det er dog imidlertidig tydeligt at det ikke kun medieudgivere, der har modtaget denne mulighed; fx har en af min arbejdsplads’ større kunder fået muligheden, og flere opslag i Thomas Bigums social media gruppe bevidner, at Facebook tilsyneladende har lempet lidt på reglerne.

Det giver derfor håb for en lang række virksomheder, der måske snart kan sætte en kode på sin hjemmeside og for fremtiden sikre sig mulighed for let at skifte meta tags – på sine egne links, vel at mærke.

Facebook har sat en deadline til d. 12 september i år, men tendensen til at lempe reglerne for flere og flere virksomheder over de sidste par uger kunne godt tyde på, at det bliver en permanent mulighed for alle i den nærmere fremtid.

Men hvad med alle os andre? Her er et par gode råd.

Ja, her er det så at gaveboden lukker. Facebook formår at agere den famøse “picker”, som vi nok er flere, der ikke er så vilde med når vi står ude foran diverse hippe klubber i storbyerne. Men uanset hvor irriterende de kan være, så er strategien alligevel at skabe en bedre oplevelse for personerne på klubben – og fordi klubberne rent økonomisk mener det er rentabelt. Præcis ligesom Facebook vil skabe en bedre platform for dem, der bruger den.

Vi bør derfor nok have fuld respekt for beslutningen. Men derfor skal det ikke betyde, at der ikke er lidt veje omkring “problemet”.

Første mulighed er simpelthen at oprette en annonce i enten Ads Manager eller Power Editor, og derigennem ændre dine meta tags. Hvis du bruger penge, så er Facebook selvfølgelig klar til at glemme alle regler og etiske dilemmaer. Vil du godt i gang? Så læs vores tidligere skribents guide til Facebook annoncering her.

Den anden mulighed er lidt mere spændende, da du ingen penge behøver at bruge. Det bliver altså præcis som det var før, at Facebook ansatte en “picker”. Du bruger samme fremgangsmåde, og når du har oprettet en reklame i enten Ads Manager eller Power Editor, sætter du reklamen på pause, går op i venstre hjørne til de tre streger, går ned til All tools og vælger Page Posts.

Her vil du se den reklame du har sat på pause. Markér opslaget med et flueben, tryk på Actions, og dernæst Publish. Voila. Et styk organisk opslag med ændrede meta tags. 

“Tricket”: Step-by-step guide med billeder HER

Og hvad så?

Hvori ligger så fordelen i at annoncere, når du bare kan lægge op organisk, tænker du måske? Som jeg nævnte i starten af artiklen, er det for det første ikke sikkert at dette trick virker for evigt. Det kan du dog være rimelig sikker på at “brug-penge”-metoden gør. I hvert fald i den nærmere fremtid.

Derudover kan man også argumentere, at det her besvær er helt lige gyldigt, fordi Facebooks organiske reach er rekordlav for tiden. Tættere og tættere på 0 %. Det er bestemt en valid pointe at have, og jeg er selv stor fortaler for at reklamere på Facebook, da man kan ramme så specifikt, som man kan.

Så sats først og fremmest på lave så godt content som muligt og dernæst reklamér med split-testing hvor målgruppen deles op i forskellige tætte audiences. Det er egentlig nok det bedste forslag.

Og skal du dele andre folks links, hvor deres meta tags er helt hen i vejret, så kan tricket foroven være en god hjælp. Og ellers sats på at supplere med en god copy. Følg David Ogilvys råd og arbejd på at skrive gode copy’er og headlines. Det redder selv de mest irriterende meta tags.

Til slut er der en interessant problemstilling fremadrettet. Så slutter vi alligvel på fake news emnet (det håber jeg er OK): Virksomheder kan nemlig tjene tykt på fake news. Så selv om fake news ikke kan gå viralt på samme måde som en reklame, kan man potentielt stadig få serveret et link, der har en masse falske likes og misinformerer i stor stil.

Radio24syv kunne også fortælle for nyligt at fake news har hærget valget i Kenya, hvilket nok snart betyder at nogle af de ovennævnte bøller sikkert også vil bruge Facebook ads på at sprede fake news, hvis det bliver nødvendigt.

Det er – som nævnt – stadig en mulighed fra Facebooks side, for ja, de tjener jo desværre potentielt gode penge på det.

________

Artiklen er skrevet af UNGKOM bestyrelsesmedlem, Martin Santon, Jr. Account Manager hos MINDJUMPERS.