Klæd dig på til et nyt trin på karrierestigen

Af: Anders Gyrup Larsen

Dit førstehåndsindtryk er vigtigt. Det er indiskutabelt. Og måden, du går klædt på, er i høj grad medvirkende til, hvilket førstehåndsindtryk du giver. Så giv dit tøj nogle tanker, næste gang du spekulerer over, hvordan du skal brande dig som fremtidens kommunikationsekspert.

En snedækket dag i januar sidder jeg på en café i indre by. Som kontrast til det hvide landskab kommer en mand i helt sort tøj ind i caféen. Det er er Juan Bastias, som skal lære dig og mig om, hvordan vi kan arbejde mere strategisk med vores tøjvalg. Bastias er uddannet tøjdesigner med speciale i “Kvinder, Magt og Tøj” og har blandt andet medvirket i Informations artikel om kvindelige politikeres tøj.

Vær præsentabel
Det kan lyde banalt, og det er det egentlig også. Sørg for, at dit tøj er:

– Strøget

– Rent

– Har den rigtige størrelse

Alt andet ser sjusket ud. Ligeledes skal du lade være med at møde op i din yndlings hawaiiskjorte, hvis du skal til et møde på et advokatkontor. Ligesom med alt andet kommunikation handler tøj også om kontekst. Så du kan med fordel lave lidt research, inden du kigger i garderoben.

Ingen regler
Ud over at være præsentabel, som er en universel regel for alle brancher, er det svært at opstille regler for, hvad der er det ‘rigtige’.

Det er forskelligt for hver branche, hvilket tøj jeg vil vælge. Det skal også passe til ens person. Man skal ikke være udklædt”, siger Bastias.

Så vær bevidst over hvilken branche, du befinder dig i. Og ud fra det, skal du finde ud af, hvordan du kan indordne dig denne stil, uden at det bliver upersonligt.

Tøj får en større betydning i fremtiden
I en verden med et stadigt stigende fokus på sociale medier og visuelt content, mener Bastias, at vi vil se en lignende tendens til, at vi også vil tænke mere over, hvad vores tøj signalerer.

Vi har kun lige set begyndelsen. I fremtiden tror jeg, folk vil tænke endnu mere over, hvad deres tøj signalerer”, udtaler Bastias.

Han fortsætter: “Organisationer vil gerne være synlige i dag. CEOen skal ikke bare sidde bag et skrivebord. Han/hun skal være aktiv på de sociale medier. Hele denne tendens til at være synlig, tror jeg også, kommer til at have indflydelse på beklædningen”.

Udviklingen betyder, at du allerede som studerende bør tænke over, hvilket tøj du går med. På den måde kan du bruge det i brandingen af dig selv. Du skal især tænke over det, når du går til gå-hjem-møder eller andre netværksarrangementer. Og sørg for, at din tøjstil stemmer overens med stil på dit profilbilledet på LinkedIn, Twitter og de andre andre platforme, så kan du nemmere blive genkendt.

Jobansøgningen
Til en jobsamtale har Juan Bastias 3 konkrete tips til, hvad du skal tænke over, inden du går i garderoben for at klæde dig på:

– Lav overvejelser over, hvilket sted du skal til jobsamtale

– Find ud af, hvordan stilen er hos virksomheden. Evt. gennem netværk eller billeder på hjemmeside, sociale medier mm.

– Prøv at ramme stilen hos virksomheden. Dog gerne neutral og lidt underdressed

Det sidste punkt kræver nok lidt forklaring. Du klæder dig neutralt ved, logisk nok, at have neutrale farver på. Tænk desuden over at fjerne unødigt pynt, såsom voldsomme smykker, slips og lignende, der kan stjæle opmærksomheden fra din person.

Fordelen ved at klæde sig neutralt ved en jobsamtale er, at tøjet ikke stjæler fokus fra dine egenskaber. Virksomheden skal leve af dine egenskaber, og ikke dit tøj.

Årsagen til at det kan være en fordel at være lidt underdressed er, at man ikke skal ligne chefen fra første dag. Især ikke som studerende eller når man skal ud at have sit første fuldtidsjob.

TIP! Selvom du har neutralt tøj på, kan det være en fordel, at tøjet har høj kvalitet. Den høje kvalitet signalerer, at man er bevidst over, hvad man har taget på til jobsamtalen, samt at man går op i den.

 

Om skribenten

Navn: Anders Gyrup Larsen

Beskæftigelse: Anders studerer digital kommunikation på RUC. Han har i 2015 være med til at lave kampagne for Ida Auken, og skrevet artikler for Tinderbox.