Sådan skriver du en killer-ansøgning

Af: Nina Skovsted

Jeg bliver af og til spurgt om, hvordan jeg skriver mine ansøgninger. Og det er som om, at dem, der spørger, savner retningslinjer for, hvordan de selv kommer i gang med at skrive den gode ansøgning. En killer-ansøgning.

For selv at holde blyanten spids søger jeg nogle gang jobs for sjov. Ja, du læste rigtigt.

SÅ! Jeg vil gerne dele mine inputs med dig. MEN med ét forbehold: For synes du selv, at du kan skrive en killer-ansøgning, der med et glimt i øjet giver et spot on og kvalificeret billede af dig – ja, så er denne artikel ikke noget for dig.

1. Tør du vise, hvem du er?

Start med en fængende indledning om din motivation og faglige mål. Lad det fylde ca. 5-7 linjer.

Generelt skal din ansøgning være personlig og ekstremt rettet mod virksomheden. Enten kan du vise det i dit sprog, dine interesser eller mellem linjerne.

Tag desuden alt ud af ansøgningen, der lige så godt kan stå i CV’et. Evt. kan du referere til CV’et: ”Som du også kan se i mit CV, har jeg…”

  • Fang læseren i første sætning: ”Mit navn er Sarah, og der er ikke den målgruppe, jeg ikke kan klare.

  • Brug sproget til at understrege dit drive: ”Jeg er spændt som en flitsbue og klar til at suge viden ud af jer!

  • Eller vis din personlighed gennem entusiasme: ”Jeg blev nomineret som Årets Nørd på Maastricht University, Og ja, det er måske nørdet at læse 250 siders HTML på en ferie til Ibiza. Og ja, det er måske nørdet sommetider at arbejde til kl. 3 om natten. Men det er fordi, jeg læser noget, jeg synes, er det fedeste i verden.”

Så er du ligesom i gang, og læseren føler sig drevet eller provokeret nok til at læse videre.

2. Vigtigst: Hvorfor lige DIG?

”Hvorfor lige dig”-afsnittet skal stå som noget af det første – evt. efter din medrivende introduktion. Her skal du tydeligt klargøre, hvorfor de skal vælge netop dig ud af 100 ansøgere.

  • Fortæl, hvad du kan i praksis og eksemplificer med konkrete resultater. Lav referencer til dit CV for at holde det kort og præcist. Brug 5-7 linjer på det praktiske.

  • Fortæl, hvad du kan teoretisk. Hvilke kurser bunder din faglige viden i? Hvilke kurser har styrket din motivation? Hvad bygger din praksis på? Brug cirka 2-3 linjer på det teoretiske, og underbyg din teoretiske viden i dit cv.

  • Afrunding om dig selv. F.eks. om din tilgang til arbejdsopgaver. Hvilke opgaver brænder du især for inden for dit felt? Hvordan er du som kollega? Står du som den første i fredagsbaren, går du som den sidste, hjælper du altid med opvasken, og går du den ekstra mil, når det hele brænder på?

Personlige interesser skiller dig ud. Så det er slet ikke irrelevant, hvis du har deltaget i din tidligere arbejdsplads’ løbeklub eller har vundet sølv i firmabowling.

3. Fortæl virksomheden, at de også er særlige

Uden at det skal lyde som om, du slikker røv, skal du understrege over for virksomheden, hvorfor du lige netop søger hos dem. Hvordan opfylder virksomheden din motivation og dit faglige mål? Brug ca. 6-8 linjer på det.

Vis bl.a. at du har sat dig ind i, hvem de er: Hvor store er de, og hvor mange ansatte de har. Er der mulighed for at arbejde på tværs af grænser, eller arbejder de kun lokalt? Har de en kreativ afdeling? Og hvor formelle versus uformelle er de? Hvordan opererer de på sociale medier? Osv.

  • Brug virksomhedens kerneværdier, men kun hvis de matcher dine egne: ”Passion, professionalitet og humor er tre ord, som kendetegner både jer og mig!

  • Vær konkret: ”Jeg finder … spændende på grund af jeres historie og størrelse, men også jeres fokus på elektronisk sikkerhed, innovative tankegang og høje faglige niveau, hvor muligheden for at blive udfordret ser ud til at være stor.

4. Hvad er dine forventninger?

Du skal ikke bare matche et jobopslag. Virksomheden skal også matche dine forventninger, og det skal du ikke være bleg for at vise up front.

Hvad forventer du, at du kan to måneder inde i jobbet? Hvordan kan de rykke din faglige ekspertise? Hvordan forventer du, at de konkret kan hjælpe med at opnå dit faglige mål? Hvad skal de ruste dig til at kunne gøre/iværksætte/have ansvar for/udvikle? Brug 5-6 linjer på dine forventninger.

5. Det grundlæggende skal være på plads

  • Din ansøgning må ikke være på mere end én A4 side. Den må heller ikke skrives i så lille en skriftstørrelse, at læseren skal knibe øjnene sammen. Hold den kort og præcis, og tænk over hver en sætning. Understøtter sætningen en pointe eller fakta? Gør den en forskel? Eller kan den udelades?

  • Brug underoverskrifter, punktopstilling, fed og kursiv – men med måde. Så gør du din læser en tjeneste. Vi skimmer nemlig alle sammen. Og især én som læser 50 ansøgninger.

  • Ingen, som i INGEN stavefejl, kommafejl og slåfejl. Læs korrektur – og er du ikke en haj til kommaer, så få hjælp af en ven.

  • Hvor mange buzzwords kan du finde i din ansøgning (eller rettere: Hvor mange har du lyst til at skrive?). Drop det. Hvem er din læser? En HR-medarbejder, en kreativ, ung/midaldrende, dansker eller international? Lav din research, og skriv så i øjenhøjde.

Og så det mest grundlæggende tip:

Skriv ikke et tillægsord (de ord som beskriver dig), hvis du ikke kan underbygge med konkret erfaring. Kan du holde mange bolde i luften, er du god til at samarbejde, er du resultatorienteret osv. Hvad har du lavet, som viser det? Hvordan er du nået dertil?

Jeg har en kæmpe interesse for service. Faktisk er jeg så optaget af området, at jeg har lavet en blog om det. Her puffer jeg til, kritiserer, roser og diskuterer kundeservice og servicedesigns hos forskellige virksomheder.

Altså: Show it, don’t tell it.

Flere tips til hvilke tillægsord du skal undgå? Så læs Bro Blogs guide til “9 ting, du skal stoppe med at sige om dig selv”.

6. Vil du overhale indenom?

Hvis du kan ”show it, don’t tell it” langt ud over din ansøgning ved hjælp af en faglig blog eller portfolio, så er du kvantespring foran dine konkurrenter. Læs bare Anita Lykke Klausens omtalte blogindlæg om, hvordan man bruger en blog og sociale medier til jobsøgning.

Måske tænker du ”Åh Gud, ja det burde jeg også komme i gang med, men hvor starter jeg?”

Så har jeg tidligere skrevet en ”How to” guide lige her. Og det er ikke spor svært at sætte en blog op.

Med artiklen her håber jeg, at dine ansøgninger nu bliver endnu skarpere.

Alle ovenstående inputs kan i øvrigt godt være på én A4 side, hvis du følger antallet af linjer beskrevet under hvert punkt. Held og lykke med din killer-ansøgning.

 

Om skribenten

Navn: Nina Skovsted

Uddannelse: Cand.it i Digital Design og Kommunikation, IT-Universitetet.

Beskæftigelse: Arbejder med forretningsudvikling og user experience i tech start-up virksomheden Arpedio og blogger på www.hvadskulledetvære.dk.

LinkedIn

Twitter


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *