Swipe, mærk, se og lyt. Sådan kommunikerer du en interaktion

Af Nina Skovsted.

Oplevelser er det nye sort. Faktisk har det været det længe. Men den oplevelse, du får gennem en interaktion, er ofte styret af den historie, designeren bag ønsker at fortælle.

I dag skal interaktion helst ”føles godt” og være ”æstetisk smukt”. Men så enkelt er det desværre ikke. 

Overvej hvor mange forskellige kaffemaskiner, der findes på markedet. De har alle sammen den samme funktion: At brygge kaffe.

Men dét der adskiller dem, bortset fra form og farve, er selve interaktionen. At få kaffe i koppen kan involvere at trykke på en knap, kværne og stemple kaffen, swipe, slide eller tappe på en touch-skærm og mange andre funktioner. Men selve interaktionen er ikke kun for funktionens skyld. Det er en del af produktet og er med til at skabe en helt specifik oplevelse.

Nogle egenskaber vil helt uundgåeligt skabe bestemte oplevelser: F.eks. vil en ”hurtig” interaktion ofte skabe opfattelsen af, at handlingen ikke er vigtig – kun formålet er i fokus. Omvendt vil en ”langsom” interaktion ofte skabe opfattelsen af, at handlingen er vigtig og skal udføres med forsigtighed. Mobilepays slide-funktion er et godt eksempel. Det skal gå hurtigt (hurtigere end netbank), men stadig så langsomt, at følelsen af at have kontrol over sine penge stadig er i fokus.

For at tilpasse en oplevelse må designere altså tage højde for den oplevelse interaktionen skaber.

Værsgo. Her er et ordforråd.

Uanset om du arbejder med PR, apps eller events kan ordforrådet bruges. Det er nemlig med til at sætte ord på oplevelser. Med ordforrådet kan du analysere en interaktion ved hjælp af skemaet nedenfor, hvor den røde linje mellem beskrivelserne er en subjektiv opfattelse (kald det bare analyse) af interaktionen.

For ikke at lade dig hænge her, får du lige nogle korte introduktioner til beskrivelser af ordforrådet, som er baseret på en undersøgelse*.

Langsomt vs. hurtigt (effektivt): En langsom interaktion forbindes ofte med at nyde øjeblikket, selve interaktionen eller det objekt, man interagerer med.

F.eks. er det at stemple kaffe til en espressomaskine en langsom interaktion, fordi det skal gøres med præcision for at vandet ikke løber skråt igennem. Men en langsom interaktion kan omvendt også være til stor irritation, hvis man forventer, at interaktionen ville gå hurtigt.
Hurtig interaktion opleves som oplivende, effektivt og funktionsfokuseret.

Trinvis vs. flydende: En trinvis interaktion kan opleves som en form for guide gennem komplekse systemer og situationer. Her er Nem-ID og netbank gode eksempler.

Mens en flydende interaktion omvendt forbindes med selvstændighed og magt til at ændre interaktionen, hvis man har lyst. Det kan f.eks. være, når du scroller gennem et af dine mange newsfeeds.

Øjeblikkelig vs. forsinket: En øjeblikkelig interaktion kan føles som at blive forstået. Dét, som man har en intention om skal ske, sker med det samme. Et eksempel er hvis man swiper til højre på Tinder og får et match i samme øjeblik.

Omvendt er en forsinket interaktion både en påmindelse om at være i nuet, men man bliver også bevidst om teknikken bag.

Ensartet (forventet) vs. afvigende (uventet): Oplevelsen af ens interaktion afhænger af, hvad man forventer. Ensartede handlinger og reaktioner er ofte, hvad folk forventer, fordi det er intuitivt og giver en følelse af kontrol. Omvendt kan en afvigende interaktion opleves som unaturlig, fordi interaktionen umiddelbart ikke giver mening.

Et godt eksempel er Patatap, hvor man kan skabe sin egen musikoplevelse vha. sit tastatur. Oplevelsen af Patatap er både ensartet og afvigende.

Konstant (konsekvent) vs. foranderlig (afvigende): Hvis den samme interaktion altid resulterer i samme udslag, er der tale om en konsekvent interaktion, som kan skabe en følelse af tryghed. En afvigende interaktion skaber overraskelse og udfordring. Her er kaffemaskinen, hvor man trykker på en knap, et godt eksempel på en konsekvent interaktion, medmindre den selvfølgelig mangler vand/mælk/kaffe, så bliver interaktionen afvigende.

Mæglende vs. direkte: En mæglende interaktion skaber en distance mellem ens egen interaktionen og objektets tekniske effekt. Et eksempel kan være en grill, hvor det er grillen, der skaber effekten (en perfekt, stegt bøf), men du agerer som grillmester (altså mæglende). En direkte interaktion understreger vigtigheden af ens interaktion. For eksempel kan man ikke spille på klaver uden en direkte interaktion.

Rumlig adskillelse vs. rumlig nærhed: Rumlig adskillelse kan skabe en følelse af distance eller fremmedgørelse, mens rumlig nærhed kan skabe en oplevelse af identificering af, hvad der foregår og en opmærksomhed på detaljer. Facetime og Skype er digitale eksempler, som rummer både rumlig adskillelse og rumlig nærhed på én og samme tid.

Nogenlunde vs. præcis: Hvis en interaktion er ”nogenlunde”, vil det ofte forbindes med manglende forståelse for, hvad det er, man liiige laver. Men det kan også være fordi, man mangler evnerne til at udføre den rigtigt. Her er man som bruger selv ansvarlig for udfaldet. Men det er ikke altid en dårlig ting.

En præcis interaktion kommunikerer en følelse af tryghed, fordi man får direkte besked om udfaldet. I modsætning til  en ”nogenlunde” interaktion, kræver en ”præcis” interaktion koncentration.

Nænsom vs. kraftfuld: Det siger næsten sig selv. En nænsom interaktion skaber en oplevelse af lyst og omsorg, hvor man som oftest har et forhold til objektet. For eksempel er dét at lægge en vinylplade på en pladeafspiller en nænsom interaktion. Kontrasten er den kraftfulde interaktion, som giver en følelse af styrke, magt og effektivitet, og eksempler kan være brug af en blender, en støvsuger eller en boremaskine.

Tilfældig vs. målrettet: En tilfældig interaktionen er mere noget, som bare sker og ikke var tiltænkt. For eksempel hvis man kommer til at lukke hele sin browser og alle sine faneblade ved et uheld. Omvendt er en målrettet interaktion målrettet et udfald eller en person. Det ses for eksempel ved likes, retweets og anmodninger på sociale medier.

Tydeligt (synlig) vs. tildækket (usynlig): En tydelig interaktion kan skabe følelsen af at have evner eller kompetencer til at finde ud af funktionaliteten bag et objekt. Enhver kan altså se, hvad der sker. Gennemsigtige juicemaskiner er et eksempel på synlig interaktion. Tildækket interaktion er ofte associeret med magi, udforskning eller meget teknisk funktionalitet. Snapchats filtre er et eksempel på en tildækket interaktion, hvor du kan lege med dem og teste dem, uden at andre ser dem, før du trykker ”send”.

Og hvad kan jeg så bruge det til?

Ordforrådet er altså en række egenskaber, som kan bruges til at beskrive ens egen opfattelse af en interaktion, eller man kan bruge det som spørgeskema til brugere.

Vil du bygge din egen prototype og lege med interaktioner og få lidt af dette ordforråd i spil, så har jeg lavet en prototype-guide med nyttige værktøjer. Det er lige til at gå til.

God fornøjelse.

*Kilde: Lenz et al. (2013): ”Exploring Relationships Between Interaction Attributes and Experience” I DPPI 2013, September 3 – 5. Newcastle upon Tyne, UK.

Foto credit: http://siliconangle.com/

Om skribenten

Navn: Nina Skovsted

Beskrivelse: Studerer Digital Design og Kommunikation (Cand.it) IT-universitet med fokus på interaktions- og servicedesign. Blogger på www.hvadskulledetvære.dk
Søger pt. studiejob.

LinkedIn: dk.linkedin.com/in/ninaskovsted
Twitter: https://twitter.com/nskovsted


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *