Verdens grimmeste sko er cool

Jeg har ofte stillet mig selv spørgsmålet, “hvad er mode egentlig, og hvordan bliver det til?” Det kan synes underligt, når Balenciaga laver poser, der ligner IKEAs eller opgraderer Croc-skoen, så den bliver ”runway appropriate”. Skoen var under Paris modeuge Spring/Summer 2018 at finde til Balenciagas show og dermed også i mit feed på Instagram. Et par 10 centimeter lilla/lyserøde Crocs med små magnetlignende figurer på toppen, der mest minder om Andersines sko i et Anders And-blad. Jeg så billedet og tænkte for mig selv, “hvordan er det muligt, at en sko, vi kollektivt har besluttet er de grimmeste i verden, kan gøre sin entre på den største modescene og pludselig være cool?”

Af Anna Jæger Drisgaard

Yuniya Kawamura, professor ved New York Fashion Institute of Technology og forfatter af bogen Fashionology, mener, at mode er en todelt affære. Mode er ifølge hende en ide og tøj er manifestationen af denne ide. Mode er altså en refleksion af de ideer og værdier, som er konstrueret i samfundet, og som afspejles i diverse kreationer.

Spørgsmålet bliver så, hvordan crocs er en manifestation af en ide, eller hvordan de besidder værdier, som hersker i samfundet. Ifølge Demna Gavasalia, designer for Balenciaga, er skoen et udtryk for fremtidens muligheder for 3D printning af tøj, der i øvrigt spiller sammen med Balenciagas egen forståelse af dem selv som brand. Et brand der ifølge Demma Gavasalia arbejder med teknikker og materialer, som læner sig op ad produktionen af Crocs. Selvom skoen blev præsenteret under ‘Paris Fashion Week Spring/Summer 2018, er det ikke ensbetydende med, at der er tale om at skoen bliver en prominent del af storbyernes gadebillede til næste sommer. Dette er ikke nødvendigvis noget designerne dikterer længere. Derimod kigger vi umiddelbart mere mod modens gatekeepers som bloggere, redaktører, celebrities osv. for nye trends.

Modens gatekeepers

Kawamura mener, at mode ikke skabes af designeren, men at mode er et system, der består af forskellige aktører, som sammen skaber mode – blandt andet såkaldte, gatekeepers. Disse legitimerer og fremhæver, hvad der bliver sæsonens ”must have items” og dermed mode. De er blevet en fast del af modens univers, hvor de ikke kun fremhæver deres stilsans, men også selviscenesætter deres glamourøse liv på Instagram.  Ved eksempelvis at eksponere deres deltagelse ved diverse modeshows, showrooms og bekendtskaber med andre aktører, der anses som ”cool” eller på anden vis fashionable.

Moden er blevet demokratisk

Bloggere og de sociale mediers fremkomst har skabt et skifte i modeuniverset. Moden er blevet mere demokratisk i takt med de sociale mediers fremkomst og udvikling i modsætning til tidligere, hvor den i højere grad var præget af “trickle down effekt”. Et eksempel herpå kan man se i ‘The Devil Wears Prada’, hvor Andy (Anne Hathaway) griner til en fitting og siger, at det jo er de samme bælter – hun kan i hvert fald ikke se forskellen. Her studser Miranda Priestly (Meryl Streep) over hendes kommentar, og der bliver stille i lokalet. Stilheden efterfølges af en monolog fra Miranda Priestly (Meryl Streep) om Andys (Anne Hathaways) blå sweater: Hvordan den specifikke farve er blevet udvalgt på det kontor, de står i, og at den siden er sivet ned i samfundets lag og videre ned til en ”øv-butik”. Det siges med sådan en stemme fra Meryl Streeps side af, at man ikke er et sekund i tvivl om, at Andy (Anne Hathaway) ikke er en af de indviede og heller aldrig bliver det.

Spol et par år frem til de sociale mediers fremkomst. Her er det særligt et medie som Instagram, der har skabt grobund for, at alle almindelige mennesker potentielt kan blive det næste ikon eller “it-girl”. Alt det kræver, er din telefon.

Fra grim til fashion

Men en demokratisering af moden betyder, at selvom Balenciaga har fremvist verdens grimmeste sko på catwalken, er de ikke nødvendigvis selvskrevet til at blive den næste trend. Formentlig har fremvisningen af skoen været et item, der havde til hensigt at fange pressens og gatekeepernes opmærksomhed. Vi må derfor vente i spænding til næste sommer for at se, hvad der fanger gatekeepernes opmærksomhed, og om verdens grimmeste sko i sandhed bliver til mode og får titlen som “fashion trend”!

Se skoene her. 

Om skribenten: 

Navn: Anna Jæger Drisgaard
Beskæftigelse: BA i kommunikation og digitale medier. Er praktikant på Copenhagen Fashion Week, hvor jeg arbejder med alle former for kommunikation. Jeg elsker at skrive kreative tekster om mode – gerne med indskudte sætninger som mit personlige tvist.

LinkedIn

Tags: