ZETLAND – et lille, men innovativt medie

Skrevet af Sofie Bjerregaard

I 2012 sagde fire journalister deres respektive job op for at starte Danmarks første medie, der skulle producere journalistiske fortællinger i single format. I dag er ZETLAND et succesfuldt foretagende, der både udgiver månedlige singler og særprægede livemagasiner. 

For nylig blev der afholdt ZETLAND Live for sjette gang – et journalistisk livemagasin og popup-arrangement, der denne aften i oktober udfoldede sig på Gamle Scene i Det Kongelige Teater. Omsluttet af velour og guld kunne publikum opleve nogle af landets vittigste og vigtigste journalister, forfattere, musikere og DJ’s fortælle deres anderledes historier og om vejen til deres successer. Bollywoodsangerinden Anita Lerche underholdte med en af sine sange – på Punjabi, jazzmusiker og hjerneforsker Peter Vuust afspillede et nummer af Tina Dickow og journalist Rune Skyum-Nielsen citerede sit eget digt om sin forkærlighed for bogstavet Æ. Fælles for alle historierne var, at de blev præsenteret i et væld af afskygninger af journalistiske genrer: føljetoner, portrætter, interview og krigsreportager. Bare for at nævne enkelte.

Kvalitetsjournalistik i single format

ZETLAND er et journalistisk foretagende og et innovativt medie, der udgiver perspektiverende og journalistiske fortællinger med ét formål: at bidrage til den fælles, men altid foranderlige historiefortælling i den danske offentlighed. Om det så er med deres ekstravagante live arrangementer, eller med deres singler, der udgives hver måned. ZETLAND er nemlig de første i Danmark, der har kastet sig ud i at producere længere journalistiske artikler i single format. Singlen må være vor tids nye format; den er længere end artikler, kortere end bøger, og så kan den læses digitalt på enhver smartphone, tablet eller computer. Dette nye format koster under 1 krone per side, og kan købes for, hvad der svarer til en pakke smøger, og så er de tilmed skrevet af nogle af landets dygtige skribenter. Selv lover ZETLAND ”at når du når til sidste punktum, ved du noget, du ikke vidste i går, og noget, du kan huske i morgen”. Og det må jeg give dem ret i.

Efter at have læst den seneste udgivelse med navnet ”Interno. Farvel til Dan Brown”, der ikke røber forfærdelig meget, hvis man, ligesom jeg, ikke har læst bogen, er jeg faldet pladask, både for singlens potentiale – det tog mig under en aften at læse den velskrevede historie, men også for manden bag. Mich Vraa, der har oversat Dan Browns seneste tre bestsellere, har nu sagt farvel til bestsellerhysteriet, mediekarrusellen og fænomenet Dan Brown. I en periode på lidt under en måned opholdte Mich Vraa sig i en klaustrofobisk og skarp bevogtet kælder i London, hvor han oversatte Browns seneste roman til dansk.

En velfortalt og underholdende historie, der netop bekræfter, at ZETLAND, som medie og format, har en fremtid. Måske især til fortællinger om og af personer, som Mich Vraa, der ikke er ’stor’ nok til at fylde en hel bog, men som er underholdende nok til at udfylde en single.

ZETLAND lykkes som innovativt medie, som magasinjournalistik og som event, i en tid, der eller er præget af enorme udfordringer for de danske medier.

 

Previous Article

Hashtaggets ære
Next Article