Feminisme hitter på Instagram

Fotocredit: Emily Salomon

Af Simone Jensine Høholt Larsen

Marts måned var som altid omdrejningspunktet for Kvindernes Internationale Kampdag, nærmere bestemt den 8. marts. I de sidste mange år har gaderne ligget mere eller mindre øde hen, men netop i år var kampdagen meget svær at komme udenom, da jeg scrollede gennem mit Instagram-feed, der var plastret til med lyserøde hoodies.

Kampdagen lagde for første gange de sociale medier ned, og jeg kunne ikke undgå at smile, da en mandlig komiker forinden udtalte i en podcast, at han havde det med feminisme, som han havde det med at være Brøndby-fan; han ville helst ikke sættes i bås med de andre. Dette blev nemlig på mange måder temaet for årets kampdag, hvor diskussionen om hvornår man er en god feminist fortsatte.

Hvor og hvordan udspillede dette års Kampdag sig?

De danske sociale mediers mest fremtrædende feminist, Emma Holten, sparkede dagen i gang på Instagram ved at proklamere, at den 8. marts var hendes eneste fridag. Holten bruger resten af årets 364 dage på at kæmpe, og derfor brugte hun kampdagen til at fejre det seneste års bedrifter. En kamp, som hun i den grad bruger de sociale medier til at kæmpe, og du kan læse her hvordan. Hvor Holten hitter i Danmark, så har SKAM-skuespilleren Ulrikke Falch brugt sin voksende internationale popularitet til at prædike feministiske budskaber på sin Instagram-profil. Falch dansede kampdagen i gang iført lyserød Mads Nørgaard-hoodie, printet med teksten “GRLPWR” og udnævnte den 8. marts til at være fødselsdag, juleaften og nytårsaften samlet på én og samme dag.

Netop den lyserøde Nørgaard-hoodie blev på mange måder symbolet på den danske kampdag på Instagram, hvor både Mads Nørgaard selv, men også mange af landets største bloggere iførte sig den i dagens anledning.

Udover at iføre sig lyserøde hoodies, så bød dagen også på events og frokost for bloggernes vedkommende, imens bloggeren Katrine Krogh brugte dagen på at kæmpe for retten til blogging som erhverv, der i langt størstedelen af tilfældene er et erhverv domineret af kvinder.

Traditionen tro, så lod såkaldte Girl Squad, bestående af Nikita Klæstrup, Ekatarina Krarup Andersen og Louise ‘Twerk Queen’ Kjølsen, ikke en lejlighed til at poste et udfordrende billede gå deres næse forbi, hvorfor debatten endnu engang tog en drejning mod, hvornår man kan tillade sig at kalde sig feminist, og hvilken kamp der er vigtigst at kæmpe.

Feminismen-bålet brænder endnu engang

Feminisme-debatten er blusset op på ny over de seneste år, og senest har Girl Squad givet debatten nyt liv, herunder særligt igennem den ongoing diskussion med journalist Mette Fugl, der ikke kan stå inde for  den feminisme, som de repræsenterer (og hun får opbakning fra flere kanter).

Feminismen vil gerne være kendt for at rumme alle og ikke mindst arbejde for ligestilling for alle – altså ikke kun kvinderne, men den har nu alligevel lidt svært ved at rumme Girl Squad. En kamp mellem de “gamle” feministerne, anført af Fugl, og de såkaldte fjerdebølge-feminister udspiller sig gennem klummer og posts af udfordrende billeder på de sociale medier.

Fugl og hendes mange tilhængere har svært ved at forstå, at nutidens feminister står på skuldrene af hendes tids feminister, og at feminisme anno 2017 er en forlængelse og ikke en erstatning af det, som hun betegner som feminisme.

Politiken var også på banen og klar til at gøre dig klogere på, hvilken type feminist, du er, og således bidrog de yderligere til den polarisering, som der tilsyneladende forekommer blandt vores tids feminister, hvor det endnu kniber med at få Emma Holten, Nikita Klæstrup og Mette Fugl ned i samme boks.

De har dog det tilfælles, at de kalder sig selv for feminister. Burde det ikke være nok?

Instagram blev scene for knyttede næver og kvindetegn

Alt imens Mette Fugl og Girl Squad diskuterer videre, så får de langsomt selskab af flere og flere helt almindelige danske piger, der har fundet noget i feminismen, som de ikke kan få andre steder. For mit Instagram-feed bar ikke kun præg af feministiske bloggere, skuespillere og tv-værter. Det gav også veninder og bekendte muligheden for at sende knyttede næver og kvindetegn ud i verden.

Kampen forudsætter ikke længere brændte bh’er og bare bryster, men kan udkæmpes hjemme fra sofaen akkompagneret af en lyserød hoodie og lidt hashtags, og derfor viser sociale medier endnu engang, hvad de kan bidrage med i både større og mindre sammenhænge.

Gaderne lå altså fortsat øde hen, imens kampen lever i bedste velgående i den virtuelle verden. Jeg så blot 15 højtråbende feminister gå tværs over Rådhuspladsen med bannere dryppende af regnvand, imens resten holdt sig indendøre og postede billeder uden at få hæse stemmer eller blærebetændelse.

Om skribenten:
Simone-Jensine-Høholt-Larsen
Navn: 
Simone Jensine Høholt Larsen
Beskæftigelse: 
Studerer BSc in Business, Language & Culture ved CBS.

Linkedin