De nye forkvinder i UNGKOM giver studerende gratis viden og netværk

Erica Atalia Skov Hansen og Maria Ellegaard Møller er nye forkvinder i UNGKOM. Vi har spurgt dem, hvad de vil gøre for de studerende og nyuddannede, og hvordan de sørger for at give netop dig den viden og de konkrete værktøjer, du har brug for.  

Af Christina Mia Vinter

Hvad vil du gøre for UNGKOM det næste år?

Erica: Jeg vil sørge for, at vi får et bestyrelsesår, hvor vi skaber nogle arrangementer, hvor studerende og fagfolk kan debattere nye tendenser inden for kommunikation. Det er en måde at forblive skarp og samtidig en god chance for at møde folk i branchen med andre spidskompetencer, end dem man selv har. Jeg synes, det er meget vigtigt at deltage i arrangementer, hvor man kan lære noget nyt.

Maria: Ligesom Erica ønsker jeg at skabe events, som de studerende og nyuddannede kan bruge til at blive klogere, og hvor de kan udvide deres netværk. Desuden er en af mine vigtigste roller som en del af formandsteamet at sørge for, at alt spiller i forhold til samarbejdet med Djøf og internt i bestyrelsen. Jeg håber, at man både internt og eksternt kan mærke, hvor meget hele bestyrelsen er motiveret for at skabe gode inputs i kommunikationsbranchen.

Hvad er der specielt ved UNGKOM, som man som studerende eller nyuddannet ikke kan få andre steder?

Maria: UNGKOMs brand er stærkt blandt de dygtige folk i branchen. Vi har nogle fede kontakter, som rigtig gerne stiller op til vores arrangementer. Man får altså mulighed for at få en masse gratis viden og netværk inden for specialiserede områder, hvad enten man interesserer sig for digital kommunikation, content marketing, PR, adfærdsdesign m.m.

Erica: UNGKOM kan give dig et smugkig ind i kommunikationsbranchen. På studiet lærer man utrolig meget teori, men ikke så meget om, hvad der rører sig nu og her i branchen. Det kan vi hjælpe med gennem vores events, artikler og inputs på sociale medier.

Vi har også vores Peer-to-peer-events (workshops), hvor deltagerne får muligheden for at tage konkrete værktøjer med hjem. Deltagerne bliver ikke eksperter, men de lærer de basale ting om eksempelvis et Facebook-annoncering, eller hvordan man fagligt kan bruge Linkedin eller Twitter.

Hvad er det for en bestyrelse, I har sammensat?

Maria: Vi har gjort meget ud af at sammensætte en bestyrelse med en stor diversitet i forhold til kommunikationsfagets brede kompetence- og vidensområde. Vi vil gerne ramme de studerende og nyuddannede i kommunikationsfaget så bredt som muligt. Vi har en forhåbning om, at den diversitet, der er i bestyrelsen, afspejler sig i de events, vi afholder, og de ting vi deler på vores sociale kanaler.

Når I har så bred en målgruppe, hvordan sikrer I så, at I tilbyder den enkelte studerende eller nyuddannede de faglige værktøjer, som netop han/hun har brug for?

Maria: Det gør vi ved at tilbyde en bred paraply af events, som rammer de forskellige interesser, de studerende og nyuddannede har. Vi er meget interesserede i at høre, hvad der interesserer folk og er åbne overfor forslag og feedback udefra.

Erica: Men med en bredere divergens i bestyrelsesgruppen, har jeg en tro på, at vi kan skabe endnu federe events og være med til at ramme et bredere interessefelt. Jeg er sikker på, at det bliver et godt år. Vi har fået samlet nogle virkelig seje mennesker, der kommer med hver deres spidskompetence, og det giver en helt utrolig dynamik.

Hvad vil du gerne sige, du har opnået, når bestyrelsesåret er omme?

Erica: At vi har afholdt nogle fede events, der har givet vores deltagere en unik brancheindsigt og vist dem en ny side af kommunikationen. På de sociale medier håber jeg, at vi kan være med til at holde de unge kommunikatører opdateret om, hvad der sker i forhold til trends, teknologier og udvikling i branchen. Vi er jo en del af Djøf, så jeg håber også, at vi kan være med til at udbedre kendskabet til, hvor bredt et felt kommunikation er – også for personer, som ikke nødvendigvis ser sig selv som en del af branchen.

Maria: Jeg håber, at jeg kan se tilbage på et år, hvor vi har haft travlt med at afholde udsolgte events med temaer som studerende og nyuddannede finder interessante, og hvor de kan møde og netværke med fagfolk.

Har du en ide til et emne, et event eller en peer-to-peer-session, så skriv endelig til os på Facebook: Unge Kommunikatører eller fang os på Twitter: @ung_kom

FAKTA: Hvad er UNGKOM?

UNGKOM er en frivillig organisation for studerende og nyuddannede i kommunikationsbranchen, hvor vi ønsker at bygge bro mellem studie- og erhvervslivet. Vi arrangerer årligt en lang række foredrag, workshops, cafeer og andre gå-hjem-møder med virksomheder og kommunikationseksperter. UNGKOM er drevet af frivillige kræfter som på tværs af København og Århus/Aalborg laver 2-3 gratis arrangementer hver måned, hvor vi forsøger at ramme relevante emner inden for kommunikationsfaget.

FAKTA: Hvem er de nye forkvinder?

Erica Hansen:

  • Har en bachelor fra Aarhus BSS i Marketing and Management Communication.
  • Skriver speciale om hvordan ledere skaber de bedste rammer for at deres virksomheder blive mere kreative. Specialet afleveres i september og giver en titel som Cand.Soc.
  • Partner på KommunikationsKartellet.dk.
  • Har en stor svaghed for reklamer med kant, neuromarketing, design thinking og nye verdensdele.
  • Tidligere bosat på Hawaii nu bosiddende i København.
  • Fang hende på: Twitter og Linkedin

Maria Ellegaard Møller:

  • Er uddannet folkeskolelærer fra sommeren 2016 med hovedfag i dansk, samfundsfag og madkundskab.
  • Har stor interesse for bl.a. sociale medier og kommunikation, og begyndte derfor i september 2016 på kandidaten IT, Læring og Organisatorisk Omstilling på Aalborg Universitet (KBH)
  • Kom i UNGKOM-bestyrelsen i april 2016 og fik studiejob som social media-konsulent hos Mindshare.
  • Har arbejdet i Star Tour som salgs- og servicekonsulent gennem studieårene og fik lov at få fingrene mere og mere ned i deres sociale medie-kanaler.
  • Fang hende på: Twitter og LinkedIn

Om skribenten:

NavnChristina Mia Vinter
Beskæftigelse: Jeg er uddannet journalist og arbejder som projektleder i Kulturministeriet. Jeg har erfaring med content marketing og salg samt gået på Politikens debattør- og kritikerskole. I fritiden åbner jeg champagne med sabel, er ved at starte en blog og nørkler altid med nye ideer.

Linkedin
Twitter