4 fordele ved at specialisere sig i linkbuilding

I den fysiske verden kan den rette anbefaling være udslagsgivende. Det gælder både, hvis du søger et nyt job eller er på jagt efter en ny kæreste. Når en hjemmeside skal rangere højt ved Google-søgninger, gør det samme sig gældende.

Af Peter Schou Petersen

I den digitale verden er det – som i den fysiske verden – essentielt med gode anbefalinger. Gode anbefalinger kan åbne døre og give øget synlighed, hvilket er lig med mere trafik på din hjemmeside. I den digitale verden fungerer indgående links som anbefalinger, hvilket betyder, at links kan være guld værd. De links, der virkelig kan gøre en forskel, får man fra hjemmesider der er troværdige, har stor autoritet og som er relevante i forhold til ens egen hjemmeside.

Hvis du ikke allerede har udledt af ovenstående, at links og linkbuilding kan have afgørende betydning for dig og din arbejdsgiver i dagens digitale samfund, håber jeg meget, at du vil nå til den erkendelse, inden du har læst denne artikel færdig.

Jeg kommer til at give dig 4 fordele ved at specialisere sig i linkbuilding, der er en del af det vi kalder off-page SEO. Tidligere har vi hos UNGKOM bragt artiklen 4 SEO tips for begyndere, hvor vi gennemgik, hvordan du med tekst og billeder kan optimere din hjemmeside. Hvis du ikke kender til on-page SEO, kan jeg varmt anbefale dig også at læse denne.

1) Du skiller dig ud fra mængden

I dag ser vi virksomheder kæmpe en intens kamp for at trænge gennem støjen og få den overeksponeredes danskers opmærksomhed. Vi ser virksomheder benytte sig af både sociale medier og mere traditionel markedsføring i deres bestræbelser på dette.

Som studerende eller nyuddannet i kommunikationsbranchen står du stærkt – især hos små- og mellemstore virksomheder med begrænsede ressourcer – hvis du kan tilbyde dem et alternativ, nemlig linkbuilding. Der er ikke mange unge kommunikatører, der har kompetencer inden for SEO og linkbuilding. Du bør derfor overveje, at tilegne dig viden inden for dette område, da det kan give dig en ekstra kant og gøre dig eftertragtet.

Og det er vel ikke helt uforståeligt, for hvem vil ikke gerne have en medarbejder, der kan øge den organiske (ikke betalte) trafik til en hjemmeside?

2) Du sætter dig ind i andres virkelighed

Hvis du praktiserer linkbuilding tilegner du dig egenskaber, som er vigtige for at kunne begå sig i kommunikationsbranchen. Du får en bedre forståelse for, hvor vigtigt det er, at sætte sig ind i andre menneskers hverdag og virkelighed.

Det lyder som en selvfølge, at det er vigtigt at kunne sætte sig ind, i hvordan andre mennesker tænker. I mit arbejde med linkbuilding har jeg dog erfaret, at ting altid tager længere tid, end både du og din samarbejdspartner, der gerne vil linke til dig, forventer. Der dukker altid nyt arbejde op hos vedkommende, hvilket forsinker arbejdet med at linke til dig.

Det kræver derfor stor tålmodighed og ikke mindst forståelse, hvis du gerne vil have succes. Den læring du får herigennem, kan overføres til mange andre sammenhænge, hvor du har med mennesker at gøre.

Jeg deltog tidligere på foråret i en karrieredag hos Radius Kommunikation, der var arrangeret i samarbejde med UNGKOM. Kasper Beck og Pia Splittorff, der er henholdsvis Kommunikationsdirektør i Arla og Kommunikations- og marketingchef i Arriva, var begge at finde på talerstolen undervejs. Mellem dem var der stor enighed om, at dét at kunne sætte sig ind i andre menneskers virkelighed, er en kritisk kompetence at besidde, hvis man gerne vil have succes i kommunikationsbranchen.

3) Du kan indgå i dialog med alle

Dette punk er i realiteten en opsummering af de to foregående, men jeg føler, at det er vigtigt at have med. I dit arbejde med linkbuilding, vil du komme til at indgå i dialog med mange forskellige typer af mennesker og personligheder, der som oftest er en del af en kommunikationsafdeling.

Arbejdet gør dig til en dygtig forhandler, og du kan til fremtidige jobsamtaler bruge dét, at du er vant til at tale med kommunikationsdirektører og ledende medarbejdere i store organisationer. Hvis du tilmeld skulle få succes med din linkbuilding, kan du endda sige, at du i din dialog med disse personer formår at trænge igennem med dit budskab og levere resultater. Og er der noget arbejdsgivere elsker mere end resultater?

4) Netværk

Ansættelser sker i stigende grad gennem netværk. Både de faglige og personlige. Vigtigheden af et godt netværk kan derfor ikke undervurderes, hellere ikke i kommunikationsbranchen. Det kan dog være svært som studerende eller nyuddannet, at finde ud af hvor du skal starte. Linkbuilding er et godt bud, da det er baseret på opsøgende kontakt.

Eftersom at linkbuilding er baseret på opsøgende kontakt giver det en fin mulighed for, at indgå i dialog med dygtige mennesker. Dette skyldes at du typisk kontakter folk over telefonen eller på e-mail, når du skal have et link fra dem. Hvis forløbet har været godt, bør du udnytte muligheden for at udbygge dit netværk. Brug gerne LinkedIn til dette. Folk er ofte både positive og imødekommende, hvis du har behandlet dem ordentligt fra start til slut.

Mod på mere

Hvis du er blevet inspireret og har fået mod på mere, kan jeg henvise til The Ahrefs Blog og ikke mindst artiklen The Noob Friendly Guide to Link Building.

Tak fordi du læste med!

Om skribenten:
Peter Schou Petersen - linkbuilding
Navn: 
Peter Schou Petersen
Beskæftigelse: Project Manager hos Legatbogen med ansvar for søgemaskineoptimering, herunder søgeordsanalyser og linkbuilding. BA i international virksomhedskommunikation og bestyrelsesmedlem i UNGKOM.

LinkedIn