Reklamelands A B C

Af: Emilie Haugelund Larsen

Når du slår op i en rejsebog, er der altid en lille parlør med de mest basale sætninger, så du kan sige “Tak” og “Hej” og “Hvor er laksen”. Der findes endnu ingen “Turen går til Reklameland”, hvilket jeg godt selv kunne have brugt, dengang jeg prøvede at finde ud af at agere blandt de indfødte. Derfor har jeg skrevet en lille A,B,C parlør, der lige skraber overfladen af branchen.

Awards

Der er ikke mange andre brancher, der er så præget af priser og awards, som reklamebranchen er. CCA, Cannes Lions, One show, D&AD, Clio, Epica, Rambuk og Eurobest er bare toppen af isbjerget. Det er ananas i egen juice. Det er en gulerod til at presse os selv til at gøre vores arbejde endnu bedre, og for os youngster’s til at lære og vise branchen hvad vi duer til.

 

Brainstorming

Den kreatives foretrukne værktøj. Det kan være sjovt, smertefuldt, langtrukkent, besværligt og hyggeligt. Men det er mest fedt og mest tidskrævende – hvis du er heldig.

 

Cannes Lions

Mere end et awardshow. Det er Reklamebranchens mekka, som hele verdens kreative valfarter til hver juni måned.

 

Druk

Fyraftensbajer, vundet-en-pitch-drink, kunden-købte-ideen-champagne. Der er altid noget at skåle på i reklameland.

 

E-mail

Ja. Der er mange af dem. Hver dag. Og jævnligt kommer din computer faretruende tæt på en nedsmeltning, og din hjerne ditto, når en fællesmail bliver sendt ud og samtlige i netværket klikker “reply all” for at skrive “Ok delt”. ARRRRGHHH!

 

Formater

Abribus format er det ikke 118,5 x 175 cm?, Facebook posts er 1200×1200 pixels. 1920×1080, ppi og opløsning. Først forstår du ingenting, og før du ved af det, ved du at Instagrams formater er 1080×1080 pixels og hvilken dpi dine tryksager skal være på for ikke at pixelere.

 

Gennemlæsning

Som copywriter er det er halvdelen af arbejdet. Næsten ik’. Læs igennem. Ret. Læs igen. Ret igen. Vent. Gennemlæs igen. Det samme gælder for ideer. Vend tilbage til dem og kig på dem igen. Gør dem bedre.

 

Hop

Når den kreative direktør eller projektlederen siger “hop!” så hopper man. Eller gør man? Hvornår skal man holde fast i sin integritet og sine værdier? Det kan være svært at finde ud af hvornår man skal hoppe, når man er creative intern. Ud fra min egen erfaring kan de fleste kreative direktører godt lide, når man har sin egen mening og tør sige den højt eller sige de andre kreative imod hvis man er uenig. Du er der fordi du er dig, så lad være med bare at blive en medløber hvad som helst. Husk dig selv.

 

Indsigt

Grundstenen for al god reklame. Den menneskelige indsigt. “Kender du det når… du ALTID rammer bordbenet selvom chancen for ikke at ramme det burde være 99%?”

 

Janteloven

“Du er ikke bedre end resten af os”-mentaliteten clasher ret hårdt med Reklamelands selvpromovering og award glans…

 

Kriser

Som Stephane Park så fint formulerede det i et interview i Euroman: “Kreative mennesker lider af humørsvingninger og har eksistentielle kriser tre gange om ugen” Og det passer vist nok meget godt…

 

Lürzer’s Archive

Hvem skulle have troet at der findes et magasin udelukkende bestående af reklamer? Og ikke nok med at det findes, så betaler folk i dyre domme for at få lov at læse det.

 

Møder

Og mange af dem. Møder om at holde møder, møder hvor du planlægger det næste møde, kundemøder, morgenmøder, afdelingsmøder, krea-møder. Vend dig til det og husk at hente en stor kaffe inden.

 

Netværk

Had det, elsk det, vær akavet til det. Men, nogle af de bedste ting kommer ud af et godt netværk – venskaber, jobmuligheder, oplevelser og læring. Det er godt givet ud. Så suck it up og snak om vejret og andres børn.

 

Omb

Volapyk? Det står for “One minutes briefs” og er en Twitter account. Konceptet siger vist sig selv. Det er en god måde at starte førnævnte netværk og at holde hjernen skarp. De kreatives sudoku om man vil.

 

Penol 777

Weapon of choice. Den famøse Penol 777 er en mellemtyk sort tus, som hurtigt bliver flad, og som har en prop, hvor dimsen lynhurtigt knækker af. Men vi bruger den alle sammen. Af ukendte årsager.

 

Question

Stil spørgsmål til  alt. Alt hvad jeg har skrevet so far. Til den brief du får stukket i hånden, til de ting du oplever i din hverdag. Alt. Kreativitet spiser spørgsmål til morgenmad, det er sådan, den trives bedst.

 

Receptionist

Den gode fe-gudmor findes kun i eventyr. Troede du. Indtil du mødte receptionisterne på bureauet. De kan fremtrylle alt, de kan fikse alt, og de køber onsdagsslik. Hvor får jeg mig en receptionist til mit liv?

 

Spec

…måske. Jeg har aldrig set ordet på skrift, jeg har kun hørt om det. Fra mund til mund. Det er ordet for, når vi som kreative finder på ideer til en kunde, som kunden ikke har bedt om, med det in mente at vi gerne vil lave noget, der vinder en award. Og så prøver vi at sælge det til en kunde, vi, efter at have hugget en hæl og klippet en tå, kan få til at passe på konceptet.

 

Tidsregistrering

Jeg har skrevet om det før her. Gør det, eller underkast dig den triste skæbnen, der følger.

 

USP

Unique selling point, game changer, TVC, B2B,  Fail forward, Growth hacking og andre buzzwords og forkortelser. Bare find på noget, der lyder smart og engelsk, forkort det gerne og sig det med en attitude overbevisende attitude. Brug det gerne i Powerpoints og lignende.

 

Vinterlandskab

Hvis du ser et billede af et vinterlandskab og billedets titel er “Vinterlandskab”, får seeren intet nyt. Hvis titlen derimod er “mordscenen” sætter det straks tankerne i sving. Billede og tekst skal supplere hinanden og give noget ekstra, de skal så at sige give 1+1=3. (De matematiske love gælder givetvis ikke i Reklameland. Sammen med Janteloven og to ud af tre af Newtons love)

 

Ydmyghed

Den vigtigste, og til tider undervurderede, egenskab. Stay grounded. Vær ydmyg og taknemmelig, og husk at være en rar person. For ellers bider det dig i røven!

 

Zzzzz

Når du lever af at tænke, har du aldrig rigtig fri. Man ved ikke, hvornår den gode ide kommer. Og hvis ikke den er kommet inden kl. 17:00, og deadline er i morgen kl. 10:sharp, så er der ikke noget at gøre. Du bliver på kontoret og kæmper stædigt videre, bare ærgerligt Sonny Boy.

 

Æhmmm

Og andre lydord du fremstammer under et af de énbillion præsentationer, du skal til at performe i din karrierer. Man skulle muligvis have taget et udlandssemester på skuespillerskolen.

 

Ø-mentalitet

I et i forvejen lille land er en lille branche ret så lille. Reklameland er en lille branche, hvor alle kender alle eller som minimum kender nogen, der kender nogen.

 

Åbenbaringer

Når den gode idé endelig kommer, er det jo intet mindre end en åbenbaring. Halleluja!

 

Om skribenten:

Navn: Emilie Haugelund Larsen
Beskæftigelse: Studerer på Kreativ kommunikation på Danmarks medie- og journalisthøjskole. Tekstforfatter hos Mindshare med en forkærlighed for storytelling, gode ideer og “Friends”-quotes. Drømmer om at skabe reklamer, der ændrer holdninger, provokerer eller får dig til at grine. Eller måske det hele på én gang.

Linkedin
Instagram