Fem små fif der får dig tættere på titlen som IG-guru

Instagrams logo

Cecilie Poulsen er nyudsprunget kommunikatør fra Danmarks Medie- & Journalisthøjskole anno jan. 2020. I dag sidder hun med kommunikationen i Folkesundhed Aarhus, hvor hun prøver at guide den aarhusianske befolkning til et sundere liv med bl.a. fællesskab og motion frem for tobak, ensomhed og alkohol.

Instagram er en svær disciplin, som mange tror, de kan mestre.

I virkeligheden er Instagram ikke helt lige til. Du skal både have styr på strategien bag og lave relevant content, men dertil skal du også kende til mediets mange muligheder – og ikke mindst bruge dem rigtigt.

Jeg vil ikke belære dig om vigtigheden af, at du finder en niche, eller at du kender målgruppen til den konto, du styrer – hvad end det er din egen eller en virksomheds. For det ved du garanteret allerede.

I stedet vil jeg give dig fem små fif, du måske ikke kender, som kan hjælpe dig med at lave killer content og komme et skridt tættere på titlen som IG-guru.

 

  1. Rediger i dine boomerangs i story

Når du laver en boomerang med en fancy kysmund (eller andet mere relevant), kan du faktisk selv bestemme, om det skal være en klassisk boomerang, i slowmotion, som ekko eller som en såkaldt duo.

Tippet vender ikke op og ned på dit fremtidige indhold, men det er detaljerne, der gælder, så du kan lige så godt nurse om dem.

 

  1. Hiv #, @ og andre tags ud af billedet

Du ved godt, at hashtags og andre tags kan hjælp din story længere ud i det uendelige IG-univers, men du synes også, det ser lidt træls ud med 7 hashtags, 3 tags og et geotag på bare én story, ik? 

Du kan sagtens beholde alle disse tags, uden at det irriterer øjet og fjerner fokus fra budskabet.

Du kan enten lave hvert tag super lille og i samme farve som baggrunden og på den måde gemme det væk. Eller også kan du holde tagget nede og trække det ud af billedet.

Tagget virker stadig, men man kan ikke se det. På den måde kan du have relevante tags synlige, og andre såsom #foodporn og #quoteoftheday som blot skaber reach, kan du liste ud af billedet.

 

  1. Brug greenscreen

Er du hovedpersonen i egen story? Og leder du efter en lidt federe baggrund? I din stories kan du bruge det filter, der hedder Green Screen og det fungerer som… ja, et green screen.

Swipe blandt dine filtre og find søgefunktionen. Søg på Green screen Instagram for at finde filtret. Du kan selv vælge, hvilken baggrund du vil have ved at trykke på Tilføj mediefiler

Og bum! 

Brug green screenet til at personliggøre dine stories, når du fx skal besvare nogle af de mange spørgsmål, dine følgere har, eller præsentere et nyt fedt produkt.

 

  1. Udnyt nedtællingsfunktionen

Du kender den sikkert godt den der funktion, du kan placere i din story, som tæller ned til din næste YouTube-video, udgivelse af ny e-bog, et stort event du afholder (post corona-pandemien), eller næste gang du går live.

Men det, du skal gøre dine følgere opmærksomme på, er, at de kan få en notifikation, når nedtællingen når sin endelse.

Du vil blive overrasket over, hvor mange der gerne vil have en reminder, når du laver noget fedt og vedkommende.

 

  1. Reels er ikke det samme som TikTok

Selvom Instagram har prøvet at hive deres brugere tilbage til deres platform ved at tilføje Reels – en pendant til Tik Tok, så er det altså ikke helt det samme, og det skal du have i hovedet, når du kreerer Reels.

På Tik Tok trender lip sync, udfordringer og danse helt vildt! Men de har ikke helt den samme effekt på Instagram. 

For at der er en større chance for, at dine Reels går viralt, så gå efter at lave content med værdi, der er underholdende, og som inspirerer. Det kan fx være guides, som mange bruger Reels til.

Husk på, at Instagram altid har handlet om æstetik, så lav noget lækkert indhold, men husk også, at du kun har 30 sekunder at gøre godt med.

 

Bliv (endnu) klogere på Instagram

Der findes et hav af små, sjove gimmicks og funktioner, du kan bruge til at skabe lidt mere fængende stories end alle andre. Jeg har bare nævnt et par stykker, men du kan finde langt flere tutorials fx her, her og her

Psst… har du hørt om ClubHouse? Det nye sociale medie med live webinarer, diskussioner og samtaler i forskellige “rum”.

Instagram har allerede taget idéen til sig og er nu i gang med at skabe de såkaldte “Rooms”, blot i deres eget univers. Vi forbrugere skulle jo nødigt prøve andre sociale medier af. Men ak! Mon ikke der går noget tid, før det bliver lanceret her i lille DK?

Cecilie Bundvig Poulsen - klik for LinkedInprofil

Kommenter

Kommenter