9 tips til at skrive et godt LinkedIn-opslag

Af Lise Tarp Hansen

Lad mig lige etablere først, at LinkedIn er mit kaninhul. 

Stay with me og lad mig uddybe. 

Når min finger lander blødt på LinkedIn-appen, er det lidt som at falde ned gennem et kaninhul til en digital eventyrverden fuld af fede faglige muligheder. 

Scroll dig klogere

Scroll efter scroll bliver jeg lidt klogere på kommunikationsverdenen, og de emner jeg interesserer mig for, når fede typer deler ud af deres viden og erfaringer på LinkedIn. 

Jeg opdager nye spændende mennesker fra branchen, og jeg møder endda også nogle af dem live til vaskeægte fysiske kaffemøder og netværksarrangementer.

Som fx i sidste uge da jeg faldt over det her opslag fra Rikke Uhre Andersen, der inviterede til netværks-gåtur i Aarhus:  

LinkedIn-opslag, der inviterer på Netværksgåtur

Jeg kender ikke Rikke, men en fra mit LinkedIn-netværk havde liket opslaget, så jeg også så det i mit feed. Og sådan gik det til, at jeg nogle dage senere var med på en sindssygt hyggelig netværks-gåtur sammen med en masse spændende mennesker.  

Rikkes opslag i sig selv er i øvrigt også et fantastisk eksempel på et godt LinkedIn-opslag. Skud ud til Rikke! 

Skriv dine egne indlæg

Du kan scrolle til dine fingre falder af. Men du kan også sætte fingrene i arbejde – og skrive dine egne indlæg. 

På den måde bliver du en aktiv LinkedIn-spiller, og du får mulighed for at bidrage – og brande dig selv, vise at du er en sej kommunikationstype, dukke endnu mere op i feedet – og måske få flere spændende connections og muligheder som gevinst.

Der er masser, du kan skrive om. Du kan dele ud af dine guldkorn, dele anekdoter og refleksioner, du kan dele jobnyt, udfordringer, løsninger og tips – eller du kan stille spørgsmål og bede dit netværk om hjælp. 

9 tips til det gode LinkedIn-opslag

Foruden at være LinkedIn-fangirl, har jeg efterhånden også lavet en hel del opslag.

Mit bedste opslag (indtil videre) indkasserede +17.000 visninger, knap 300 reaktioner og +60 kommentarer. (Not that I’m counting…)

Opslaget ser sådan ud – og er mit seneste #jobnyt opslag fra min første arbejdsdag hos Naturstyrelsen 1. marts: 

Indrømmet. Det kan godt blive vildere (work in progress). Men det er vist heller ikke helt skidt. Vestjydsk speaking. Og jeg kan se i tallene, at jeg bliver bedre og bedre – jo mere jeg øver mig. 

Pointen er, at jeg allerede har lært en ting eller to om, hvad der virker godt på LinkedIn. Og det vil jeg selvfølgelig gerne dele med dig. 

Så uanset hvor du er på dit LinkedIn-eventyr, om du er ny i gamet eller rutineret – så får du her 9 konkrete tips til at bygge et godt LinkedIn-opslag.

Bon Appetit! 

 

  1. Skab værdi for din modtager

Det gode indlæg på LinkedIn indeholder typisk en eller anden form for relevant og værdifuldt indhold for modtageren. 

For at ramme det, er du nødt til at være modtagerorienteret, når du skriver dit indlæg.

Det er nemlig dine modtagere alene, der afgør, om dit indlæg faktisk er relevant og værdifuldt.

Du bliver modtagerorienteret, når du fx:

  • fortæller om en løsning på et problem
  • deler ud af din faglige viden 
  • inddrager, ved fx at stille spørgsmål eller bede om inputs
  • Videreformidler “vise ord” eller fortællinger, der motiverer eller inspirerer

Måske har du lært noget virkelig fedt i dagens undervisning, forelæsning eller kursus, som du gerne vil dele med dit netværk? 

Måske har du opdaget et SWEET SoMe-hack, dit netværk også skal have glæde af? 

Eller måske vil du spørge LinkedIn-netværket om inputs til dit speciale, din næste kampagne, præsentation eller noget tredje? 

Der er masser af veje at gå. 

Og uanset om du er studerende, nyuddannet, ny i job eller gammel i gårde, så har du helt sikkert viden og erfaringer med dig, som kan skabe værdi for andre. 

 

2. Slå løs på ENTER-tasten

Helt lavpraktisk er det enormt svært at læse et langt LinkedIn-opslag til ende, hvis der ikke er luft mellem linjerne. 

Et LinkedIn-opslag uden mellemrum mellem linjerne, er som en pakket tekstmotorvej, der giver din modtager lyst til at dreje af ved næste afkørsel.

Og det siges faktisk, at din læser forstår op til 20% mere af det du skriver, hvis du er flittig til at lægge luft mellem linjerne. 

Så slå dig løs sammen med ENTER-tasten, så du skaber et luftigt opslag, der er let at læse. 

Forskellen er let at se:

vs.

Ps. det med uglen? True story. 

3. Tænk overskrifter som en journalist

Vi kan ikke ignorere kampen om brugernes opmærksomhed. 

Der er uendeligt meget indhold at scrolle igennem, men brugerne inklusiv dine potentielle modtagere har IKKE uendelig tid. 

Så bliver din modtager ikke fanget med det samme, er de videre i feedet på nul komma fem. 

Så du skal indfange dem! Fx med en god fængende overskrift, der får dem til at klikke ‘vis mere’ og læse lystigt videre. 

Journalisterne arbejder med, at overskrifter skal være både æggende, vækkende og dækkende. 

Prøv at tænk i samme baner på LinkedIn leg med overskriften, så din modtager bliver nysgerrig.

 

4. Brug en visuel scroll-stopper

Ligesom overskriften er et godt sted at få din modtager til at stoppe op og læse med, så kan du også sætte et visuelle element i spil. 

Du har foruden 1.300 tegn også mulighed for at tilføje et billede, et link, en video eller en fil – fx en PDF. 

Her kan du med fordel bruge det visuelle element ligesom overskriften til at stoppe din modtagers scroll og kigge med. 

Kan du fx finde eller selv tage et billede, der visualiserer det, du skriver om? 

Et billede kan jo, som du ved, sige mere end 1000 ord, så brug gerne et par ekstra minutter på at finde et godt billede (eller noget andet visuelt) til at støtte dit indlæg. 

 

5. Fortæl en historie

Kjærup Kommunikation har netop udgivet en rapport, der analyserer godt 50 LinkedIn-opslag, der er nået organisk ud til over 5.000

I rapporten kan man blandt andet læse, at storytelling er gennemgående i størstedelen af opslagene.  

Og i forlængelse ses det også tydeligt i opslagene, at autentiske budskaber hvor nogen fortæller deres historie, og siger, hvad de har på hjertet hitter.

I denne artikel får du 5 storytelling-teknikker, der kan hjælpe dig godt på vej til at mestre storytelling-genren.  

 

6. Lad være med at skriv som din jobtitel (eller wannabe jobtitel)

Skriv i stedet som dig selv. 

Skriv som et rigtigt menneske i kød og blod. Som andre rigtige mennesker kan identificere sig med. 

Jeg siger ikke, at du skal skrive, som du taler (for gud, hvor taler vi til tider både grimt, dumt og ukorrekt). 

Jeg siger bare, at det er fedt, når du tør være personlig og tro mod din egen tone of voice i dine LinkedIn-indlæg.

 

7. Gør noget andet

Stopper du op på gaden og lægger mærke til en flise, der er magen til alle de andre fliser du passerer?

Eller lægger du måske i højere grad mærke til, hvis der pludselig er et farvestrålende klistermærke blandt alle de ellers ens, firkantede fliser? 

Billede af klistermærke på fliser

Kan du mærke hvor vi er på vej hen? Eller er flise-eksemplet for kedeligt? (I så fald: Sorry!) 

Det er selvfølgelig et forsøg på en real-life sammenligning med det feed, du er en del af, når du poster indhold. 

Og pointen er selvfølgelig, at det kan være lettere at få folk til at stoppe op og kigge, hvis du gør noget andet, end det feedet i forvejen er fyldt med. 

Noget der skiller sig ud fra mængden. Noget der er anderledes end det, du forventer. 

Du kan f.eks. skille dig ud ved at arbejde med at gøre dine tekster personlige. Læs om hvordan i denne artikel.

 

8. Find en feedback-makker

Da jeg gik på kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, var feedback-makkere en selvfølge på samtlige semestre. 

For flere øjne ser bedre. Og tekster og kommunikationsindsatser bliver ofte bedre af, at flere har været ude med feedback-riven. 

Det er her, du bliver udfordret på, om der er andre end dig selv, der forstår, hvad du skriver. Det er her, du kan få et GENIALT input, der kan løfte din tekst til nye højder. 

Du kender det måske fra studiet eller jobbet?

Men en feedbackmakker er heller ikke en dum idé, når du gerne vil igang eller blive bedre til at skrive indlæg på LinkedIn. 

For det kan være grænseoverskridende at putte sig selv ‘out there’ på et professionelt medie. Og det kan hjælpe at få flere øjne på indholdet, inden du klikker ‘opslå’. 

Så spørg en god kollega, netværks-”ven” eller studiemakker, om de har lyst til at indgå et LinkedIn-feedback partnerskab og lære af hinanden.

9. Tag, tag, tag

55% af indlæggene i Kjærup Kommunikations rapport bruger hashtags eller tagger personer. Og flere andre artikler om emnet er da også enige om, at du skal huske #hashtags og tags i dine LinkedIn-indlæg.

# Hashtags

Måske har du lagt mærke til #jobnyt hashtagget på LinkedIns mange indlæg om folk, der får deres første job, får nyt job, siger op fra job, starter virksomhed og så videre?

Brug en håndfuld tags, der siger noget om emnet i dit indlæg. Ligesom du sikkert allerede gør, når du laver opslag på Instagram. 

@ tags

Husk også at kast et snabel-a foran, når du nævner nogen i dit indlæg fx en ven, karriererådgiver, kollega eller en virksomhed. 

Tag dem, du nævner i opslaget, så dit opslag får mulighed for at nå længere ud og så de får mulighed for hurtigt at spotte, at du nævner dem. Og dermed hurtigt at engagere sig i dit indlæg. 

 

Mere LinkedIn-nørderi

Vil du nørde videre i LinkedIn-universet? Så kan du blive meget klogere på det gode LinkedIn-indlæg i den førnævnte Kjærup Kommunikations LinkedIn-rapport eller i de mange artikler, der er skrevet om emnet allerede (google is your friend.) Her er fx en tidligere UNGKOM-artikel med 6 tips til at tune din LinkedIn-profil

4 profiler du bør følge

Hvis du mangler lidt mere inspiration, inden du kaster dig ud i det, så er her til slut fire seje LinkedIn-profiler, jeg løbende bliver inspireret af – måske de også kan gøre noget godt i dit feed: 

Tak fordi du læste med helt til enden. 

Jeg håber, du fik noget ud af artiklen og så håber jeg selvfølgelig, at vi ses på LinkedIn

Du er hvert fald mere end velkommen til at hoppe ind og connecte og følge med hos mig nede i kaninhullet :-). Måske der er endda værdi at hente i et indlæg eller to.

Indlæggets forfatter Lise arbejder som kommuniktionsmedarbejder i Naturstyrelsen. Klik og gå til hendes LinkedInprofil