Lise. 27 år. Kommunikatør. Jobsøgende. Harry Potter-nørd.
Jeg ved, at flere af jer, måske i smug, har forsøgt jer med “Accio-besværgelsen” fra Harry Potter-bøgerne (don’t deny it!). “Accio-besværgelsen” er nemlig den besværgelse, hvor du kan hidkalde dig det, du søger, hvorefter det meget belejligt kommer flyvende ned i skødet på dig. Jeg tænker, at det eksempelvis ville være genialt på en søndag med tømmermænd at kunne kalde “Accio-kold-cola”, eller at man på togstationen her i Aarhus lige pt kunne kalde “Accio-mundbind”.
I min situation som jobsøgende ville “Accio-kommunikationsjob” heller ikke være helt tosset. Men nu er det jo Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, jeg er uddannet fra og ikke Hogwarts.
Så hvorfor alt det tosseri om besværgelser og Harry Potter?
Hvad Harry-universet lærte mig i det forrige årtusind
Harry Potter-nørderiet startede for mig i 1999, da jeg gik i børnehaveklasse. Året før var den danske oversættelse af Harry Potter og De Vises Sten endelig landet i butikkerne. Og ligesom i mange andre hjem verden over læste min far højt om Harry, Ron og Hermione hver aften inden sengetid. Det lyder hyggeligt og idyllisk, ikke?
Du tager fejl. For der var noget grueligt galt.
Min far syntes nemlig også, at Harrys kamp mod Lord Voldemort var vildt spændende. Så efter jeg var faldet i søvn, læste han videre i smug. Uden mig (!!!).
Jeg blev helt naturligt forvandlet til en muggen seksårig, da jeg opdagede det. Og episoden resulterede i, at jeg lynhurtigt og stædigt fik lært at læse, så jeg selv kunne drømme mig ind i fortællingen om Hogwarts, Quidditch og Den Forbudte Skov.
Ord, magi og mod
Det var mit første selvstændige spring ind i en verden af ord, magi og mod. Og det er stadig essensen af, hvad der driver mig som kommunikatør i dag.
Jeg elsker nemlig ord, ordets magt og ikke mindst den magi, ord kan skabe.
Jeg stræber altid efter, at den kommunikation, jeg skaber, bliver magisk på den ene eller anden måde. (Disclaimer: Det bliver den langt fra altid – men det er visionen), Derudover kræver det et modigt hjerte at kaste sig over nye udfordringer, følge sin mavefornemmelse og træffe de rigtige valg på de rigtige tidspunkter.
Pointen? Harry Potter-universet lærte mig ikke bare at læse. Det bragte mit snudeskaft i sporet af ord-universet, formidlingsfaget og fortællingernes fængende magi og magt.
Men det stopper ikke her. Okay, hvis du hader Harry Potter, så forstår jeg godt, hvis det stopper her. Meeen du kunne jo blive overrasket, hvis du blev hængende.
Spørger du mig, er der nemlig masser, man som (jobsøgende) kommunikatør kan lære og drage nytte af fra J.K. Rowlings magiske verden.
Her kommer tre af mine favoritter til kommunikatøren fra Harry og mig:
1. “Words are… our most inexhaustible source of magic”
Jeg forestiller mig, at alle kommunikatører er enige i citatet her, der bliver sagt af Albus Dumbledore i Harry Potter og Dødsregalierne.
For ord er nok det tætteste, vi kommunikatører kommer på at praktisere magi. Ord kan nemlig skabe magiske stemninger og bringe store følelser frem.
Først og fremmest er hele Harry Potter-universet, som denne artikel kredser om, selvfølgelig i sig selv skabt af ord. Ord som forfatter J.K. Rowling i 1995 begyndte at flette sammen fra en lille café i Edinburgh. Ord der siden er oversat til 80 forskellige sprog, og som er blevet til den bedst sælgende bogserie nogensinde #goals.
Et andet eksempel på ordenes magi finder vi i en af retorikkens ædle kunstformer: at skrive og holde tale. Jeg har selv prøvet taleskriver-genren af, da jeg sidste år var i praktik i Aarhus Kommune. Her fik jeg lov til at skrive et par taler for borgmester Jacob Bundsgaard. Og jeg må bare sige: Det er virkelig ikke let at skrive en god tale! Men gennem tiden er flere taler alligevel overgået i historien som særligt vigtige, gode og indflydelsesrige.
Én af dem er Dr. Martin Luther Kings famøse “I have a dream”. King holdt talen i 1963 i Washington D.C. i forbindelse med en stor borgerrettighedsmarch, og talen formidler drømmen om en fremtid i USA, hvor alle, uanset race, kan leve sammen som ligeværdige.
Talen, der regnes for en af de mest betydningsfulde nogensinde, sender kuldegysninger gennem min krop, når jeg hører den. Sikkert også gennem din? Og den minder mig i dén grad om den magt, vi kommunikatører er i besiddelse af. Vi har muligheden og magten til at skabe magi, med de ord vi vælger at sammensætte.
Hvilke ord er helt magiske for dig?
2. “It is our choices that show who we truly are, far more than our abilities”.
Sådan sagde Dumbledore til Harry tilbage i bog nummer to (Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer).
Jeg forsøger at sige det samme til mig selv inde i hovedet, når jeg indimellem (læs: ofte) tygger mig igennem stillingsopslag, der lister meterlange krav og ønsker til deres nye medarbejders kompetencer – uden at forholde sig ret meget til mennesket bag ansøgeren.
Den type stillingsopslag (og dem er der mange af) gør det udfordrende at være nyuddannet, fordi listen over vores kompetencer som oftest er kortere end hos jer med flere/mange års erfaring.
Dumbledores vise ord minder mig i den forbindelse om et hemmeligt våben: nemlig at fremhæve de valg, du har truffet i dit faglige og personlige liv, der viser, hvem du er som medarbejder, menneske og kollega. I mit tilfælde kunne det f.eks. være, at jeg på tidligere arbejdspladser har meldt mig som arrangør af sociale arrangementer, at jeg går op i at træffe bæredygtige valg i min hverdag, eller at jeg tør stille kritiske og vigtige spørgsmål, hvilket tidligere har skabt værdifulde resultater.
Så… Hvilke valg har du truffet, som gør dig til en god kommunikatør og kollega?
3. “We are only as strong, as we are united, as weak as we are divided”
Tredje og sidste vigtige pointe fra Potter-universet er denne, der (igen) kommer fra den vise Professor Dumbledore – denne gang i bog nummer fire (Harry Potter og flammernes pokal).
Det er et citat og en pointe, der i den grad er relevant i dag, hvor vores håndtering af corona-smitten står og falder på vores fælles styrke som samfund. At fællesskabet er stærkt nok til at alle følger de retningslinjer, der sikrer, at vi undgår en rigtig træls situation (for at sige det på jysk). For bliver vi splittede som samfund, står vi svagt i kampen mod smitten.
I kampen for et kommunikationsjob gælder sådan set cirka samme princip. For uden netværk, forbindelser og fællesskab er det dælme godt nok svært at være kommunikatør i 2020. Og tilføjer man “jobsøgende” til puljen, er der stor risiko for at blive slået hjem, hvis man står alene.
Konsulenthuset Ballisagers rekrutteringsanalyse fra 2019 viser faktisk også, at 58% af både offentlige og private virksomheder brugte deres netværk, da de senest skulle ansætte en medarbejder.
Så… Dyrk dog dit netværk, for pokker!
“Men… Hvordan gør jeg?!” tænker du måske også, hvis du ligesom jeg er helt frisk fra uddannelsesfadet?
Det har selvsamme konsulenthus skrevet en how-to-guide, der kan hjælpe dig med. Og vil du udvide dit netværk en lille bitte smule allerede nu? Så er du meget velkommen til at connecte med mig på LinkedIn (psst. du behøver ikke være Harry-fan for at være med i mit falige netværk – men det er selvfølgelig et plus;)).
Har du husket at nusse om dit netværk i dag?
When in doubt – læs Harry Potter
Der er intet hokus pokus over at lande et godt kommunikationsjob. Men der er alligevel lidt, vi kan lære af det magiske Harry Potter-univers.
Opsummeret er mine tre favorit Harry-takeaways altså:
1 – Ord = magi.
2 – Fremhæv dine seje valg.
3 – Netværk.
Sæt igang!
Og husk: when in doubt – læs Harry Potter! 🙂
Tak fordi du læste med hertil. Jeg håber, at du har lært en ting eller to af Harry og mig. Og at artiklen måske inspirerer dig til at sigte efter at drysse lidt ekstra magi ned over din kommunikation. Om det er på studiet, i dit arbejde, når du skriver stillingsopslag eller i dine jobansøgninger.
May the magic be with you!
Du kan læse alle de andre gode UNGKOM-artikler lige her. Og følge med i UNGKOM-universet på både LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter. Ses vi?