Hvordan ser bagsiden af UNGKOMs ny design ud? Grafikeren bag sætter ord på. Og vi forsøger at reflektere over, hvordan man som kommunikatør kan hjælpe processen godt i mål.
At skabe en ny visuel identitet kan være en afgørende skillelinje for et brand. For os i bestyrelsen i UNGKOM var nytænkning, såvel som lydhørhed over for UNGKOMs brand, centrale elementer, da vi sendte vores visuelle identitet i pitch.
Valget faldt på designer Stinne Marie Wilhelmsen, der i sin løsning præcist mestrede balancegangen imellem kunstnerisk kant og indlevelse i brandet.
Stinne stod over for en særlig udfordring. Der skulle skabes en sub-identitet til Dansk Kommunikationsforening, UNGKOMs moderorganisation, men samtidig var der et udpræget ønske om en selvstændig identitet, der var knap så “voksen og organisatorisk” som DKF. Og efter en årrække med terningen som logo var der mod på radikale ændringer.
Løsningen, Stinne skabte, gør minimalisme og konsekvens til bærende elementer i den nye identitet og består af logodesign, typografi, farver og ikonografi.
Ung, men ikke uden ambition
Stinne fortæller om sine tanker bag designet:
”Identiteten til UNGKOM er ung, ambitiøs og energisk. UNGKOMs eksisterende kube er stadig en del af designet, men i en ny, dynamisk udgave. Identiteten imødekommer ønsket om at være en selvstændig del af DKF, og søger samtidig at udtrykke den nerve og energi, der er i den “unge del” af foreningen.”
Hun uddyber:
”Forbindelsen til DKF’s identitet findes i typografi og layout principper. Gul er en stærk farve, der sjældent ses som primær farve til identiteter i den business. Den giver UNGKOM karakter, og udtrykker energi og opråb. Samtidig er det en farve, der passer til, men ikke optræder i DKF’s regnbue farvepalette.”
Briefen blev bærende
Ifølge Stinne var netop briefen vigtig for den helstøbte løsning.
”Det er vigtigt visuelt at fortælle den historie, brandet står for. Det kan ofte være en linie i briefen, et udtryk, et slogan, eller bare en kort sætning, kunden ikke selv tillægger betydning. Det er designerens opgave at finde denne kerne og formidle den visuelt. Grundet en god brief og et vellykket samarbejde lå det hurtigt klart hvilken vej, I ønskede at gå. Derfor var designprocessen også overraskende smertefri.”
Opfordringen om at gøre sig umage i sin brief er hermed givet videre.
Stinne er uddannet grafisk designer fra Den Grafiske Højskole, (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) i 2010 og afslutter en master i Visuel Kommunikation på Kunstakademiets Designskole i København i juli 2013. Hun har under sin uddannelse været i praktik blandt andet hos Hugo & Marie i New York og arbejdet for designvirksomheden 1508. Find mere af Stinnes arbejde her. http://www.stinnemarie.dk/