Månedens nordjyske kommunikatør: Louise Toftgaard

I UNGKOM Nord er vi konstant på udkig efter fede profiler for at sætte fokus på de muligheder, der er i Nordjylland for unge kommunikatører. Det betyder, at vi hver måned hiver fat i en ung kommunikatør i et fedt job, og denne gang er turen kommet til Louise Toftgaard, der arbejder hos Business Institute og FREMDRIFT.

Navn:
Louise Toftgaard

Uddannet:
Cand.mag i Kommunikation

Stilling og sted:
Intern konsulent hos Business Institute og FREMDRIFT (virksomhederne har et tæt samarbejde og delvis samme ejer).

Hvorfor søgte du din nuværende stilling?
Fordi den giver mulighed for at sætte min faglighed 100% i spil. Der går ikke en dag uden at jeg, på en eller anden måde, anvender den viden og de værktøjer, jeg har tilegnet mig gennem mine 5-års kommunikationsstudier, og det er et enormt privilegium.  Jeg får lov til at gøre det, jeg brænder allermest for, og som giver dyb mening for mig både fagligt og personligt – nemlig at udvikle, forandre og skabe resultater via kommunikation.

Hvad er din primære arbejdsopgave?
Den primære opgave er at sikre, at virksomhederne er synlige i markedet og sørge for, at vi er tilgængelige på de platforme, hvor vores målgruppe(r) er. Hertil kommer så hele delen med at udvikle og skabe, for vores målgruppe, relevant content på platformene. Eksempelvis bruger jeg meget tid på at opsøge og formidle positive historier i relation til vores proukter og ydelser samt opsøge interessante faglige profiler, der vil dele deres viden på vores platforme.

Sekundært varetager jeg interne kommunikationsopgaver. For tiden arbejder jeg eksempelvis meget med dokumentations-og kvalitetsopgaver, eksempelvis har jeg været ansvarlig for et større kvalitetsledelsesprojekt, som omfattede alle arbejdsprocesser og medarbejdere. Her fik jeg særligt anvendt de mere generelle akademiske kompetencer, jeg har opbygget gennem studierne. Eksempelvis mine analytiske evner og den akademiske skrivemåde. De interne opgaver giver desuden dyb mening i forhold til mit arbejde med den eksterne kommunikation, hvor jeg jo blandt andet skal kommunikere virksomhedernes værdier og holdninger til omverdenen. Det er her det hele går op i en højere enhed, og det for mig at se kunstige skel mellem ekstern og intern kommunikation udviskes.

Hvad er det bedste ved dit job?
For det første ser jeg det som ekstremt spændende, at jeg arbejder med kommunikation på både et strategisk og operationelt niveau. Det er enorm lærerigt at være med til at eksekvere de strategier, som jeg selv har været med til at udforme. For det andet er det naturligvis en styrke, at jeg arbejder med noget, hvor jeg virkelig får sat min faglige viden og kompetencer i spil. For det tredje betyder det meget, at jeg befinder mig i et positivt og  ankerkendende arbejdsmiljø, hvor jeg får lov til at afprøve nye idéer og drage egne erfaringer. Samtidig er mine kollegaer meget kompetente, inspirerende og feedbackorienterede, og det er yderst befordrende for min faglige udvikling.

Beskriv dit job med ét ord:
Dynamisk!

Hvad er dine fremtidsdrømme?
Jeg ønsker brændende at gøre en forskel via kommunikation og bidrage til virksomheders udvikling og vækst gennem kommunikation. I min optik overser rigtig mange virksomheder stadig vigtigheden af hele kommunikationsdelen, særligt under finanskrisen har vi set, at mange virksomheder skærer ned på dette felt. Jeg kunne godt tænke mig at være med til at understrege, hvor essentielt et fagområde kommunikation er, når man som virksomhed skal navigere på et foranderligt, turbulent og konkurrencepræget marked.