Derfor bør byggeselskaber investere i værdifuld stakeholder-kommunikation

Skrevet af Hjalte Bach

Selskaber, som bygger i tætte byområder, har oftest en reaktiv stakeholder-kommunikation. Men tingene ser anderledes ud hos en proaktiv bygherre som Kvæsthusselskabet. Her fokuseres på god dialog med lokale interessenter, som fra start bliver en positiv medspiller i byggeprojektet.

Kvæsthusselskabet er et godt eksempel på, hvordan byggeprojekter kan kommunikere proaktivt med deres interessenter. Man spares for en masse modstand, men der skal også sættes tid af til den gode dialog. Til sammenligning kan Metroselskabets dårlige omtale vise behovet for større fokus på interessenterne.
”Metroselskabets kommunikation virker i bedste fald overfladisk, og i værste fald selvfed”, siger Jeppe Veddinge, Partner hos Geelmuyden.Kiese, til Kommunikationen.dk.

Havnemolen ved Sankt Annæ Plads bliver i øjeblikket bygget om til et byrum, hvor lokalmiljøet er integreret – og så skal der være et parkeringshus under jorden. Men byggeriet giver problemer for lokalt erhverv, så byggeselskabets administration har flyttet kontoret ind på byggepladsen:

“Lokalområdet skal være med, fordi det er et byprojekt. Det er bare rigtig god stil at tage hensyn. Ikke alle kan vinde, men folk kan føle sig hørt og behandlet med respekt, inden beslutningerne tages,” fortæller selskabets kommunikationsrådgiver Heidi Meier Bach.

Ved hjælp af topartsmøder og løbende informationer om byggeriets ugeplaner holder Kvæsthusselskabet sine interessenter ajour. Ole Bach, selskabets direktør, deltager personligt til møderne og diskuterer specifikke hensyn til interessenter som nærliggende ambassader, Skuespillerhuset, et shippingselskab og hoteller. Den tilgang har nabohotellet Scandic Front taget godt imod:

”Da Ole trådte ind ad vores dør før byggeriets start, tænkte jeg, at det var da utroligt, hvordan de bruger ressourcer på det her. Jeg er overrasket over, at de ligefrem også går ud og taler med os individuelt.  Ved tidligere byggerier i området hørte vi aldrig fra byggeriets ansvarlige,” siger Kristian Dyrgaard, hotelchef hos Scandic Front.

Med en generelt faldende gæstetilfredshed målt på ’Guest Surveys’ har byggeriet haft en mærkbar effekt hos Scandic Front. Men Kristian Dyrgaard er glad for, at han kan informere sine gæster på forhånd, og han lægger ikke skjul på, at byggeriet er tiltrængt:

”For receptionen var tiden udfordrende de første par måneder. Men det har hjulpet os, at vi er i så god dialog med Kvæsthusselskabet, og at vi hele tiden er opdaterede på byggeriets gang. Det er positivt for vores forretning med et hyggeligt og afslappet havnemiljø, og det glæder os, at vi kan være med i projektet.

Når man bor i en by som København, kan man ikke undgå at genere nogen, når man bygger om. Derfor er det altafgørende at have en løbende forventningsafstemning med lokalområdet, og det skal være fra starten. På den måde kan interessenter en dag kigge tilbage på projektet og tænke – ”Det her, det har vi været med til.”

Artikel om Metroselskabets kommunikation:
http://kommunikationen.dk/Bag-om-faget/Metroselskabet-Kommunikation-til-frustration/