Snapchat – at slette er det nye sort

Skrevet af Mads Keilberg Johansen

400 millioner billeder og videoer sendes hver dag via Snapchat på verdensplan og nærmer sig derfor Facebook. Det taler sit helt eget sprog. Tjenesten er i vild brugertilvækst, og det kan skyldes den enkle tilgang, hurtige funktionalitet og ikke mindst eksklusiviteten ved at beskederne destrueres, når de er blevet set, så du sidder tilbage med følelsen ”jeg var der, og jeg så det”.

Kort fortalt er Snapchat en simpel app til din smartphone eller tablet, der gør det muligt at sende billeder eller videoklip til dine venner. Beskederne indstilles til at blive vist et antal sekunder, hvorefter de forsvinder. Snapchat er ikke et socialt medie, som vi kender de fleste i dag. Det er nytænkende, levende, om end flydende, og sætter ikke brugernes profiler og liv i ramme.

Populariteten mundede for nyligt ud i, at Facebook og Google forsøgte at opkøbe tjenesten for henholdsvis 3 og 4 mia. dollars. Folkene bag Snapchat afviste, og det var der nok en grund til. Snapchat har nemlig netop ansat Instagrams tidligere operationelle chef som COO.

Er Snapchat mere end korte glimt af hverdagen mellem venner? Og er der potentiale for business? Jeg tror, at Snapchat, trods sine begrænsninger, i sin enkelthed kan tænkes ind i visse former for strategisk markedsføring. Vel vidende, at der endnu ikke findes analytiske værktøjer til monitorering eller til måling af effekten af snaps.

Eksklusiviteten spiller
Her følger en række muligheder, der kan bidrage som inspiration til en strategi med Snapchat som led i en strategi for sociale medier:

  1. Spænding: Snapchat kan skabe intensitet og spænding. Når det, du har set, er væk, så er det væk, men du så det, og det skaber en følelse af eksklusivitet hos modtageren.
  2. Notifikationer: Når du sender en Snapchat til en modtager, så får de, til forveksling fra Facebook og Twitter, en notifikation på deres smartphone eller tablet. Det er altså muligt at ramme modtageren med advarsler fra dig spot on.
  3. Ansigt-til-ansigt: Fordelen er, at du kan ramme modtageren direkte, hvorfor beskederne derfor samtidig får et personligt islæt. Når en modtager tilføjes, skriver denne samtidig under på at modtage din kommunikation ansigt-til-ansigt.
  4. Visuelt udtryk: Det er derfor Instagram er blevet populær. Snapchat skaber også muligheder for det umiddelbare udtryk, og den store værdi ligger netop i disse øjebliksbilleder- og videoer.
  5. Bag scenen: Her spilles igen på eksklusiviteten. Med Snapchat kan du give modtageren mulighed for at komme med bag scenen; vel at mærke en hemmelig scene, der ikke nødvendigvis præsenteres på andre platforme.
  6. Engagement: Snapchat kan også have den fordel, at du relativt let kan interagere med dine modtagere. Du kan eksempelvis udstede konkurrencer, give rabatkoder og smagsprøver på nye tiltag og dermed spille på engagementet hos modtageren.
  7. My Story: Her har brugeren mulighed for at tilføje et snap til sin profil, der lever i 24 timer. Disse snaps kan deles med venner og offentlighed og indeholder en liste over alle, der har set med.

Det centrale er, at disse små appetizers vækker en længsel og nysgerrighed hos modtageren efter mere. Desværre findes der programmer, der kan gemme modtagne snaps, ligesom modtageren kan tage et screenshot af sin modtagne snap. Det interessante ved mediet er stadigvæk, at afsenderen netop sender snaps med henblik på, at de forsvinder.

Snapchat længe leve
Brugerne er stadig meget unge og størstedelen er mellem 15-25 år, men populariteten stiger endnu blandt det lidt ældre publikum.

Det er kun meget få, der har set potentialet i tjenesten til markedsføring eller profilering. Men når unge i forvejen vandrer væk fra Facebook, er der mulighed for at fange dem på andre sociale platforme. Muligheden skal bare gribes, men det kræver i ligeså høj grad, at Snapchat udvikles til ikke kun at forblive et nichemedie blandt venner.

Derfor håber jeg, at muligheden byder sig for at se musikere sende eksklusive snaps bag scenen, webshops sende rabatkuponer, brands udstede konkurrencer, bureauer lave kampagner og måske kunne politikere endda med fordel have sendt engagerende #kv13-snaps til vælgerne op til kommunalvalget.


1 thoughts on “Snapchat – at slette er det nye sort”