Social Media Week Copenhagen 2014

Af Mia Drent, Community Manager under SMWCPH og for Unge Kommunikatører, Projektassistent hos Dansk Kommunikationsforening.

Det internationale fænomen Social Media Week løber af stablen den 17-21 februar. Arrangementet kører to gange årligt, og denne gang også i København. I år afholdes der 113 events på forskellige lokationer i København, hvor deltagerne blandt andet kommer rundt hos Erhvervsstyrelsen, Mærsk og Dansk Design Center. Jeg har interviewet Mads Ehrhardt, den ansvarlige for SMWCPH.

Mads har stået for at starte SMW op i København, og han tager fat i alle områder af planlægningen. Det være sig lige fra at finde og engagere frivillige, til at søge sponsorer og partnere og til at promovere SMWCPH diverse steder. En af de større opgaver er at finde eventpartnere og hubpartnere, altså lokationer til at hoste de mange forskellige events. Mads er i tæt kontakt med disse for at sikre kvaliteten og klarlægge indhold, format og afvikling.

Selvom det er forskelligt fra person til person – afhængigt af hvad man laver, og hvad ens mål er, har jeg spurgt Mads, hvilke events, han mener, der er must-sees – han fremhæver fem:

Et af de events, der er yderst relevant, er De unge seere og second screen, som omhandler nogle af de erfaringer kanalen til de unge seere, 7’eren, har gjort sig med second screen og interaktion med seerne på de sociale medier. Mads forklarer ”Nu om dage kan vi ikke se tv uden at have mobil eller tablet lige ved hånden, og det giver nogle interessante udfordringer”.

Neal Schaffer er en dygtig taler og forfatter/guru inden for sociale medier. Eventet Social Media Strategy for NPOs and NGOs henvender sig også til almindelige virksomheder, og den adresserer forskellige forhold og overvejelser, i forbindelse med strategi på de sociale medier.

Den amerikanske ambassadør Rufus Gifford har en meget interessant tilstedeværelse på de sociale medier, og han ved, hvad han taler om. The use of social media in political campaigns and diplomacy – how it drives political change and why it matters er et event, som bør lægges i kalenderen.

Eventet A view on Social Media from an International CEO’s perspective er spændende hvis man, ligesom Mads, er interesseret i at høre hvor seriøst topledere tager sociale medier, og om de eksempelvis bruger det i kæmpe organisationer til blandt andet innovation og udvikling (crowdsourcing).

Mads forventer at governance på de sociale medier bliver et stort emne de næste par år. Derfor er det spændende at få et indblik i DELL’s erfaringer og høre om den måde, de certificerer deres medarbejdere på, så de kan agere på sociale medier i DELL’s navn Social Media @Dell: Everyone use social media safely and consistently across the company – utopia or reality?.

Mads, hvilke ønsker/mål har du for Social Media Week Copenhagen?

Vores mål er jo altid at gøre det bedre. Bedre i mine øjne betyder nødvendigvis ikke flere events. Jeg mener, det er mere vigtigt at kvaliteten øges, formatet ændres og at det forbliver aktuelt, spændende og nyt.

Nogen nævnte for mig sidste år, at det var lidt som Roskilde Festival for sociale medier. Det er en tanke, jeg rigtigt godt kan lide, og en retning som jeg meget gerne vil forfølge mere. Jeg ville rigtigt gerne se en sammensmeltning af, at musik, film, business og politik udgør hele ugen, i forskellige formater og events – selvfølgelig alle bundet sammen med den røde tråd af sociale medier. Det være sig bands der er kommet frem via SoMe, film der er skabt ved hjælp af crowdfunding/sourcing og best cases inden for politik og business. Og så er det vigtigt, at vi får lidt flere kritiske røster med på vejen og ikke bare ender med skulderklap og SoMe forherligelse.

Tilmelding til de enkelte events foregår her.

Har du ikke mulighed for at være fysisk tilstede under et event, kan du følge med på Twitter under eventets hashtag, som tweetes ud 15 min før start fra @smwcph.