Nyt våben i kampen om talenterne

Af: Karoline Kaae Svendsen

Kommunikations-, reklame-, mediebureauerne er i daglig kamp om de gode kunder, de spændende cases og de udfordrende problemstillinger. Men en lige så hård kamp udspiller sig, når det gælder om at tiltrække de dygtige, kreative og talentfulde nyuddannede. Det danske kommunikationsbureau, Republicas, nye våben er REACT by Republica – en kreativ hub, hvor unge får kasketten “kreativ ansvarlig”.

Det danske kommunikationsbureau, Republica, står bag den kreative hub REACT by Republica. Republica havde en trang til at nytænke konceptet og proceduren omkring, hvilken rolle unge, nyuddannede har på et bureau. Ofte giver de unge deres ideer videre til de kreative ansvarlige, som præsenterer ideerne for kunden. Men hvad sker der, hvis de unge selv får lov? Dét spørgsmål får Republica svar på 1. august. Når REACT by Republica går i luften, bliver det nemlig de talentfulde unge selv, der står for idegenerering, eksekvering og præsentation.

Prøv at overveje: Hvad ville der ske på din arbejdsplads, hvis hierarkiet blev vendt på hovedet og ansvaret fordelt anderledes?

REACT by Republica kommer til at bestå af tre teams – et senior-junior-team, et junior-junior-team og et wildcard. Hvert team er ansat i en periode på seks måneder, og efter de seks måneder er der sandsynlighed for, at de unge bliver fastansat. For de tre teams er der ingen opdigtede kunder, iscenesatte cases og virtuelle virkeligheder – de unge skal arbejde med virkelighedens virksomheder og problemstillinger.

REACT by Republica er en kreativ hub i KBH, der alene arbejder med skabelsen af handlende ideer. Republica har på den måde taget en del af bureauets værdikæde og overladt til de unge – REACT by Republica er derfor ikke et bureau i bureauet, men en integreret del af Republica. Republica står for det øvrige arbejde med strategisk planlægning, projektledelse og produktion. “Målet er at opnå nye højder inden for den kreative proces og at få skabt nye, spændende og kreative ideer”, fortæller Susanne Lund, CEO hos Republica.

Prøv at overveje: Hvordan får du og dine kollegaer de bedste ideer? Er det tid til at ændre rutinerne?

Fra storytelling til storydoing

De talentfulde unge hos REACT by Republica har som primær arbejdsopgave at skabe “handlende ideer” – at gøre noget frem for at sige noget. “Vi tror på, at vi med handlende idéer kan skabe oplevet værdi for vores kunders kunder – og herigennem etablere et unikt engagement mellem brandet og kunderne. Kort sagt, vil vi gå fra storytelling til storydoing”, siger Per Holm Henriksen i en pressemeddelelse omkring det nye tiltag.

Per Holm Henriksen er ansat som Talent Manager og får det daglige ansvar for hub’en. Hans erfaring, med uddannelse og coaching af kreative unge fra sit job som fagansvarlig på Reklamelinjen på KEA, vil komme de kreative teams hos REACT by Republica til gode. Derudover har hub’en tilknyttet nogle af branchens bedste til at vejlede de unge.

De unge får luft under vingerne og et kæmpe ansvar på skuldrene. En kombination, der skal skabe flere, bedre og mere nytænkende ideer, end hvis processen havde været, som den plejer med de unge nederst i hierarkiet. Republica opnår en winwin-effekt, idet de talentfulde unge får lov til at arbejde på bureau og gøre dét, de er bedst til. Samtidig får Republica (sandsynligvis) en masse kreative og innovative ideer på bordet ved at tilbyde en attraktiv proces og give de unge mulighed for udvikling, læring og sparring.

Prøv at overveje: Gør du dét, du er bedst til?

Nysgerrig?

Har du handlende ideer at byde på; nysgerrig efter at blive en del af REACT by Republica; og klar på at vise dit talent, så skal du sende en ansøgning til Per Holm Henriksen ( phh@republica.dk), hvor du viser din portfolio – gerne bestående af handlende ideer.

Tiden vil vise, om REACT by Republica bliver en talentmagnet, og om modangreb fra andre bureauer bliver skudt i gang. God kamp!

Følg REACT by Republica på facebook 

Om skribenten 

Navn: Karoline Kaae Svendsen

Beskæftigelse: Karoline er uddannet designteknolog med speciale i Marketing og Brand Building og studerer nu HA (Kom.) – Erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation på CBS. Arbejder med SEO for Benjamin Medias livsstilssites og har tidligere arbejdet med PR og på et dansk modemagasin.

Twitter: @Karoowline

LinkedIn


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *