Af: Anders Lorenzen
Det er blevet den tid på året. Eksperterne har endnu en gang fundet krystalkuglen frem og taster nu løs for at bringe dig 2017-prognosen over trends der er på vej ind. Men hvilke er på vej ud?
Artikler om trends for det kommende år er blevet en uomgængelig bestseller op til jul, og forståeligt nok, for hvem vil ikke have udpeget de vigtigste emner at holde øje med? Det kan dog blive en smule ensformigt at læse, hvordan næste år (igen) bliver året, hvor virtual- og augmented reality for alvor slår igennem.
Derfor kommer her i stedet et sidste farvel til de forgangne trends. De, som har været med os i årrækker, men må se sig overhalet af tiden, de opbrugte som misbrugte, og de, som aldrig rigtig fik sit gennembrud.
#1 QR koden
Husker du, da QR koder for alvor indtog bybilledet? Fra plakater og flyers over vægge og butiksfacader til magasiner. Der var ikke det layout, hvor disse små herligheder ikke kunne klemmes ind.
QR (Quick Response) koder fungerer som en slags bro mellem den fysiske og virtuelle verden. Ved at scanne koderne med en app bygget til formålet dirigeres man videre til en konkret hjemmeside. En mulighed marketingfolk så stort potentiale i. Fra reklamemateriale og særlige tilbud til visitkort.
QR koder fik imidlertid aldrig den brede opbakning, som det var forventet, og det er ikke svært at se hvorfor – URL’en er jo opfundet. Hvis du gerne vil have folk, som ser din plakat, flyer mm. over på din hjemmeside, så brug et kort link, som ikke er for besværlig at skrive.
#2 SEO nøgleords belastning
Inden for search engine optimization (SEO) har der været en trend med at fylde sine tekster med så mange af ens ønskede nøgleord som muligt. Med det eneste formål at rangere højt i søgeresultaterne. En trend, der kaldes ’keyword stuffing’. Det kan eksempelvis se sådan her ud:
“Leder du efter billige flotte sko? Hvis du leder efter billige flotte sko er du kommet til det rette sted. Vores hjemmeside for billige flotte sko er den bedste til at købe billige flotte sko. Tjek endelig vores billige flotte sko, fra vores udvalg af billige flotte sko nedenunder.”
Ikke noget kønt syn vel? Og selvom teknikken rent faktisk virker, smutter brugerne hurtigt fra siden igen, da der ingen reel værdi er at hente i teksterne. Heldigvis er Google begyndt at slå hårdt ned på sider, der gør brug af ’keyword stuffing’, hvilket forhåbentligt afholder folk fra det.
#3 E-bøger for E-mails
En trend som de seneste par år har udviklet sig på LinkedIn især, er den tilsyneladende uskyldige byttehandel med en e-bog for en e-mailadresse i kommentarfeltet. Det kan virke harmløst og nogle udbydere vil muligvis beskrive ’handlen’ som gratis – men det er den ikke.
Du betaler med dine oplysninger, hvilket der som sådan ikke er noget galt med, hvis det sker under fortrolige rammer, hvor kun udbyderen har adgang til din e-mail. I et kommentarfelt på LinkedIn inviterer du derimod hvem som helst til at høste din e-mail og indlemme dig i deres markedsføring. En e-mail som vel og mærket kan benyttes i brugerdefinerede målgrupper ud fra dine interesser, arbejdsgiver og andre lækre informationer, som fremgår af din profil.
#4 Overforbrug af Facebook Live
”With great power comes great responsibility” fortalte en onkel engang i en tegneserieverden sin nevø. Dengang handlede det om superkræfter. At kalde Facebook Live for en superkraft er nok lidt af en overdrivelse, så lad os i stedet nøjes med super irriterende.
Muligheden for at gøre sine følgere opmærksomme på ens content via en notifikation er et hyperpotent middel, der bør benyttes med omhu *host* Metroxpress *host*. At det er muligt at benytte Facebook Live til afstemninger, og derigennem høste likes, som skaber yderligere eksponering, markerer kun behovet for at udvise omtanke. Og hvis det ikke er incitament nok, så har Facebook for nyligt meldt ud, at de vil reducere synligheden af disse afstemninger.
Facebook Live er bestemt ikke på vej ud, men forhåbentligt vil enkelte redaktioner have som nytårsforsæt at skrue en anelse ned for charmen.
Hvad kendetegner en holdbar digital trend?
Med den hastighed, hvormed nutidens teknologiske udvikling afkaster nye digitale muligheder og forandringer, kan det være svært at vurdere, hvilke trends som har potentiale på den lange bane. Så hvordan skiller man fårene fra bukkene?
En nylig artikel fra Harvard Business Review stiller skarpt på netop dette spørgsmål og det vurderes, at de trends som virkelig er værd at investere i indeholder én til flere af følgende karakteristika:
- De eliminerer et smertepunkt blandt forbrugere
- De tager kundeservice til et højere niveau
- De skaber en anderledes, personlig forbrugeroplevelse
Om de fem trends foroven svigter i dette henseende er op til dig at vurdere. Men overvejer du at hoppe på en eller flere af dem i 2017 kan mit budskab opsummeres i en enkelt gif (en trend der forresten endelig bare skal fortsætte):
Disclaimer: Hvis det ikke er tydeligt, skal det siges (på ægte Twitter-manér), at ovenstående står for egen regning.
Om skribenten:
Navn: Anders Lorenzen
Beskæftigelse: Specialestuderende i strategisk kommunikation og digitale medier på Roskilde Universitet (cand.comm). Arbejder pt. med kommunikation og sociale medier i Styrelsen for Forskning og Innovation, men søger nye udfordringer på fuldtid fra februar af.