6 letlæste kommunikationsbøger til din juleferie

Af Caroline Kjærbye ­Thygesen.

Juleferien er lige om hjørnet, og medmindre du sidder begravet i eksamenslæsning, så betyder det også mere fritid – og dermed tid til at dykke ned i nogle af de kommunikationsfaglige emner og bøger, som du ellers ikke har haft overskud til i hverdagen. Her har jeg listet seks gode kommunikationsfaglige bøger til din juleferie eller ønskeliste. Bøger som både er underholdende og letlæste – så glem alt om den store moppedreng af et kommunikationsleksikon.

1) Min personlige favorit: Spræng Boblen – sådan bevarer du fornuften i en ufornuftig verden. Af Vincent F. Hendricks.  

skaermbillede-2016-12-19-kl-21-40-38Denne lille bog på små 200 sider er min egen personlige favorit og er rigtig god til dig, der interesserer sig for bobledannelse i alt fra politik, medier eller i sociale sammenhænge. Hvis ordet ‘bobledannelse’ ikke siger dig noget, så er denne bog også et absolut must-read. Vincent F. Hendricks beskriver på en underholdende måde, hvordan de digitale og sociale medier i dag medfører, at visse sager får en masse opmærksomhed – fx Twitter-storms som Zoo’s Marius-sag eller NYPDS’s popularitetskampagne #mynypd i USA.

Samtidig beskriver han, hvordan vi i dag med likes og kommentarer på de sociale medier kan være med til at overophede falske nyhedshistorier eller tomme budskaber fra politikere. Bogen er ikke blevet mindre relevant efter Trumps valgsejr, som man også kan trække flere tråde til.

2) På min egen jule to-do: Brandwashed. Af Martin Lindstrøm.

skaermbillede-2016-12-19-kl-21-42-43Brandwashed af Martin Lindstrøm har efterhånden været på min læseliste i et stykke tid, og i denne juleferie skal jeg altså have tid til at læse den. Lindstrøm forklarer i bogen om, hvordan brands og marketingfolk i dag manipulerer med os forbrugere og får os til at købe deres produkter.

Han stiller sig på forbrugernes side og fortæller (på nærmest skræmmende vis) om, hvordan vi bliver hjernevasket, og han opfordrer til, at vi skal blive mere bevidste om disse marketing-kræfter, der er på spil. Bogen er letlæselig og fyldt med
en masse gode eksempler.

3) Til SOME-nørden: Jab, Jab, Jab, Right Hook – How to Tell Your Story in a Noisy Social World. Af Gary Vaynerchuk.

skaermbillede-2016-12-19-kl-21-45-23
Iværksætter, social media ekspert (og generelt indehaver af en stor og underholdende personlighed), Gary Vaynerchuk har skrevet en bog om, hvordan man opbygger den perfekte strategi på de sociale medier med kombinationer fra bokseverden af ‘jabs’ og ‘lige højre’.

Vaynerchuk forklarer, hvordan strategien i dag har ændret sig, så kontekst er blevet meget vigtigere. I dag kan man ikke bare lave content i høj kvalitet – det skal være content i høj kvalitet, der er tilpasset mobilen og de enkelte platforme og kanaler som Facebook, Twitter, Instagram, Youtube osv. Hvis du sidder som community manager eller bare interesserer dig for sociale medier, så er denne her et must-read til din juleferie.

4) Visdomsord om succes: Whatever You Think – Think the Opposite. Af Paul Arden.

skaermbillede-2016-12-19-kl-21-46-17Bestseller-forfatteren bag bogen “It’s Not How Good You Are, It’s How Good You Want To Be” (som også kan anbefales, hvis du ikke har læst den) har også skrevet dette lille mesterværk, hvor han med sjove og underholdende anekdoter, billeder og citater udfordrer hele måden, vi tænker på i dag. Hvorfor skal man fx altid tage den sikre vej eller tage de ‘gode’ beslutninger?

Det handler om at tro nok på sig selv og tage flere chancer – og Arden vil få dig til at genoverveje mange af de beslutninger, du tager i din hverdag og arbejdsliv.


5) Til den fremtidige leder:
Start with Why. Af Simon Sinek.

skaermbillede-2016-12-19-kl-21-47-06Denne bog har jeg fået anbefalet af en af mine gode UngKom-kollegaer, og den er røget direkte ind på min læseliste. Sinek har undersøgt mange af de store ledere og inspirerende personer som Martin Luther King og Apple’s måde at kommunikere, handle og tænke på – og han har fundet et mønster, som han fremlægger i bogen.

Han har udviklet konceptet ‘The Golden Circle’, der forklarer, at mange virksomheder tænker over, hvad de gør, og hvordan de gør det – men ikke hvorfor de gør det. Sinek påpeger i stedet for, at alle ledere, virksomheder og inspirerende mennesker tænker omvendt, dvs. at de starter med at spørge dem selv: Hvorfor?


6) Til den politisk interesserede:
De svarer ikke – fordummende uskikke i den politiske debat. Af Christian Kock.

skaermbillede-2016-12-19-kl-21-48-19Bogen her er også en af mine favoritter, og den er rigtig god til dig, der interesserer sig for politisk kommunikation og retorik. Christian Kock forklarer i bogen om mange af de retoriske kneb og spin, som politikerne i dag gør brug af, når de diskuterer med hinanden eller offentligheden.

Han fremhæver konkrete eksempler fra den politiske debat, hvor politikere bruger teknikker som talfusk, ikke-svar, mistænkeliggørelse af modparten og meget mere. Fx i forhold til indvandrerdebatten, der har et helt kapitel for sig selv. Hvis du er interesseret i denne bog, så husk at købe eller låne 2013-udgaven, da den har de nyeste eksempler med.

Hvilke kommunikationsbøger er på din læseliste i juleferien?
Rigtig god læselyst og god juleferie!

Om skribenten:
caroline_kjaerbye
Navn: Caroline Kjærbye­ Thygesen 
Beskæftigelse: 
Arbejder som PR Manager på reklamebureauet Revolt. Studerer Film­ og Medievidenskab på Københavns Universitet med fokus på tværmedial kommunikation og marketing.

LinkedIn