Af Camilla Bergmann
Hvor mange videoer har du set på Facebook i dag? Du kender nok ikke det eksakte tal, men du vil sikkert kunne svare MANGE!
Vi kan vist ikke komme udenom det. Når vi scroller ned gennem vores Facebook-feed, så bliver vi konstant bombarderet med videoer fra Facebook-sider, vi følger, eller sponsoreret content.
Videoer – som markedsføring – på Facebook er in og har en række fordele sammenlignet med skriftlig kommunikation.
Derfor kommer her fem grunde til, at du skal indarbejde video i din SoMe-strategi for virksomhedens kommunikation og markedsføring på Facebook.
De fem grunde:
- En god inspirerende video kan formidle, hvis ikke flere, så lige så mange budskaber sammenlignet med en webartikel, som din målgruppe måske ellers havde givet op at læse, fordi det tog for lang tid.
- Video er letfordøjeligt for målgruppen – sammenlignet med at læse en webartikel. Der er flere studier, der viser, at hjernen forstår budskabet og informationen bedre, når det er kommunikeret visuelt. Faktisk bearbejder hjernen visuel information 60.000 gange hurtigere end tekst. Derfor kan du kommunikere og formidle et ellers (tekst)tungt stof på en let og spiselig måde ved at formidle budskabet visuelt.
- Med en video kan du kommunikere det udtryk, som du synes skal repræsentere og karakterisere virksomheden. Du kan nemt skabe en stærkere relation til din målgruppe og fremstå mere autentisk, hvis du lader virksomhedens værdier skinne igennem videoens handling. På den måde får din målgruppe et billede af, hvem virksomheden er – uden nødvendigvis at have haft kendskab til din virksomhed inden.
- Du ved sikkert, at Facebook er et godt medie til at engagere din målgruppe og få spredt dit budskab ud til en stor mængde mennesker. Derfor er video brugbart til Facebook, da videoer er lette at dele – og der er derved større sandsynlighed for, at de går viralt. En undersøgelse viser, at Facebook-videoer deles 7 gange mere end links.
- Mange laver den klassiske fejl, at de først udgiver deres video på YouTube og efterfølgende poster linket på Facebook. Der er flere grunde til, at videoen skal fødes og leve på Facebook: Da Facebook gerne vil overgå YouTube som video-medie, giver Facebook din Facebook-side højere rank med flere visninger og rækkevidde, hvis du har lagt videoen direkte op på Facebook. Samtidig viser studier, at Facebook oftest fremhæver content i dit Facebook-feed, der ikke linkes videre til andre sider uden for Facebook. Derudover går videoen automatisk selv i gang, når målgruppen møder den på sin vej ned gennem sit Facebook feed.
Er du overbevist om, at du skal inddrage video i din SoMe-strategi? Det er super simpelt selv at gå i gang med at producere videoer til Facebook – faktisk kan du bare bruge din smartphone.
Jeg vil komme med otte tekniske skills og gode råd, som du kan få brug for i din videoproduktion.
Sådan kommer du i gang med at producere video med din smartphone:
- Allerførst skal du gøre dit forarbejde, før du giver dig i kast med optagelserne: Hvilket budskab vil du fortælle med din video? Hvem vil du gerne ramme med din video? Hvad vil du opnå med videoen? Hvilken slags video skal det være, f.eks. informativt og oplysende om et salgsprodukt eller fredagskage og hyggestemning på kontoret?
- Lige meget hvilken slags video du laver, så gør den kort and to the point. Der er ikke nogen regel for, hvor lang videoen må være. Længden på videoen kan afhænge af det budskab, du vil fortælle.
- Facebook fungerer sådan, at videoer afspilles automatisk, og at der ikke er nogen lyd de første 10 sekunder af afspilningen. Derfor behøver du ikke levere dine vigtigste pointer i løbet af de første 10 sekunder, men derimod fokusere på det visuelle, for at fange målgruppens opmærksomhed.
- Du behøver ikke kaste en stor sum penge efter udstyr for at lave din egen video. Som sagt, kan du bruge din smartphone til at optage. Et godt råd: Film altid din video, så din smartphone vender vandret. Hvis du filmer på højkant risikerer du, at få sorte kanter i siderne og det er ser ikke så pænt ud. Samtidig gør det billedet smallere, hvilket ikke er godt for fremvisningen, hvis du i forvejen ser videoen på en lille mobilskærm.
- Lyden er ekstremt vigtig for at fange din målgruppes opmærksomhed og afgørende for, at de ikke hopper videre. Lydkvaliteten i smartphones er sjældent god, da afstanden fra munden til mikrofonen på din smartphone er for lang, så lyden bliver lav, og der kommer en masse baggrundsstøj med. Du kan derfor komme langt med en knaphulsmikrofon, som du kan have siddende på trøjen. Du kan altid efterbehandle og fjerne unødvendig støj efterfølgende i redigeringsfasen.
- Det kan være en fordel at bruge et stativ til din smartphone for, at billedet ikke ryster så meget, når du holder din smartphone i hånden.
- Det er en god idé at tekste din video, hvis der bliver sagt noget i den. 85 % af Facebook videoer ses uden lyd. Du kan nemt lægge undertekster på videoen ved at omdanne video-filen til en .srt-fil. Du kan læse Facebook’s guide og blive klogere på, hvordan du teknisk gør.
- Når du har optaget din rå-video, så skal du selvfølgelig klippe den sammen. Der findes flere redigerings-app’s, hvor du kan redigere og klippe din video direkte på din smartphone.
Til videoredigering kan iPhone-brugere benytte iMovie-app’en direkte på mobiltelefonen. Programmet er nok det mest brugervenlige værktøj, og det giver dig blandt andet temaer, filtre, titler og overgange.
Andre redigeringsværktøjs-app’s til Android og iPhone er Magisto og Adobe Premiere Clip.
Til sidst er det bare at sige: 3,2,1 Action. God fornøjelse med din videoproduktion.
Om skribenten:
Navn: Camilla Bergmann
Beskæftligelse: Er cand.mag. i Kommunikation og arbejder med digital kommunikation og marketing i en IT-virksomhed.
Linkedin