4 danske podcasts, der styrker dit online markedsførings-mojo i sommerferien

Vil du bruge sommerferien på at blive klogere på online markedsføring? Men orker du ikke at at slæbe tre tunge bøger med i cykelkurven eller få overvægt i kufferten? Så hav dine earpods klar og bliv guidet til 4 danske podcasts, der vil gøre dig klogere på digital kommunikation- og markedsføring.

Åh podcasts, du fagre verden. Måske har du allerede været igennem Third Ear, hørt det sidste halve års Mads & Monopolet, eller måske er det Anders & Anders, som du ugentligt sætter din lid til. Podcasts har givet os en ny måde at konsumere underholdning på og udvide vores horisonter. En genre, som fortjener mere opmærksomhed, end den egentlig får, er hvad podcastappen kategoriserer som erhvervspodcasts og herunder podcasts om online markedsføring. Her er rig mulighed for at undersøge både faglige nicher og bredere fagdiscipliner, og det er tilmed en meget behagelig måde at blive klogere på.

Nu hvor sommerferien står for døren, er det et oplagt tidspunkt at starte. Du har muligvis udsigt til flere timer i et fly på vej mod en eksotisk destination eller planlagt en tur i parken, hvor det alligevel er helt umuligt at ligge og læse en bog i en behagelig position, uden at du får solen i øjnene eller ondt i ryggen. Og netop sådanne tidspunkter er perfekte til at lade eksperter og professionelle gøre dig klogere på de seneste trends, muligheder og løbende diskussioner i online markedsføringsuniverset, mens du lukker øjnene, og lader dig inspirere. Der findes massevis af podcasts på både dansk og engelsk, men når det nu er en sommerferieanbefaling, og du nødigt skal overanstrenges, vil fokus på være på de dansksprogede. Og der findes heldigvis en masse, gode dansksprogede podcasts inden for området.

I sidste uge guidede UNGKOM til, hvordan du scorer drømmejobbet i kommunikationsbranchen, og her var podcastlytning også en klar anbefaling. Men hvad kan de forskellige podcasts på markedet, og hvor skal du begynde?

Kom i gang: 4 danske online markedsføringspodcasts
Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, kan du begynde med én eller flere af de 4 nedenstående podcasts. Først vil der være en kort introduktion til hvad podcasten handler om efterfulgt af et par ord fra podcastværtene/værtinderne selv.

1. Digitale Tanker

To kvinder, Anita Lykke Klausen og Puk Falkenberg, sidder bag roret på Digitale Tanker. Begge har erfaring som selvstændige rådgivere inden for online markedsføring, organisation og ledelse, som også er omdrejningspunktet for deres podcast. Puk og Anita stiller hver 14. dag skarpt på det at være digitalt indfødt, og hvilken betydning det har for opfattelsen af forskellige medier. Kort fortalt: digitale tanker fra digitale indfødte. Du kan blandt andet høre Anita og Puks digitale tanker om “Kreativitet”, “Chatbots og Social medie-medarbejderen som forandringsagent” og “Afhængighed af sociale medier”.

Hvad siger værtinderne selv om deres podcast?
Anita og Puk: “Vi lytter til mange af de samme podcasts, så vi var hurtigt enige om, at vi ikke skulle lave en kopi af Help Marketing, PotterCut, Social Selling og alle de andre gode podcasts. Vi fandt dog også hurtigt et ”hul i markedet”. Én ting som alle podcasts havde til fælles var nemlig, at afsenderne ikke var digitale indfødte. Man kan hade eller elske begrebet ’digitale indfødte’ – pointen er, at dialogen og pointerne i Digitale Tanker adskiller sig fra andre podcasts takket være vores alder og ’label’ som Millennials. Hvis man skal tale om Millennials på arbejdsmarkedet, hvorfor så ikke i det mindste inddrage Millennials i debatten?”

Lyt med her:
Itunes
Android

2. PotterCut

Ib Potter er lidt af en firstmover, når det kommer til podcasts om online markedsføring. For ni år siden sad han og savnede en dansk podcast om emnet, så det lavede han. Og det har han podcastet om lige siden, hvor han i hvert program inviterer skarpe marketingprofiler med hver deres ekpertise inden for online markedsføring. Fokus er på konkret viden, som lytterne kan tage med sig og bruge aktivt. Til hverdag sidder Ib som Online Marketingchef ved Co3 webbureau.  

Hvad siger værten selv om sin podcast?
Ib Potter: “Der er fantastisk mange dygtige online markerters i Danmark, og dem vil jeg gerne “plukke” hovederne på. For tilsammen ved de alt hvad der er værd at vide om online markedsføring, så hver episode bygges op om gæsten. Min opgave er at strukturere deres viden – og “vride” guldet ud af dem. Det kan jeg gøre, fordi jeg selv arbejder med online markedsføring, og det ved gæsten”.

Lyt med her:
Itunes

3. Help Marketing

Help Marketing lever i den grad op til sit navn. Bag mikrofonen sidder Eric Ziengs, hvis tilgang til marketing er, at man opnår størst succes ved at hjælpe andre. Som ivrig podcastlytter opdagede han tilbage i 2014 et hul i markedet for en ugentlig markedsføringspodcast, og så slog han til. Undervejs har Eric berørt emner som “Sådan får du flere modtagere af dit nyhedsbrev”, “Fremtidens teknologi i marketing” og “Sådan arbejder SKAT på sociale medier”. Ved siden af podcasten driver Eric marketingvirksomheden Nochmal.

Hvad siger værten selv om sin podcast?
Eric Ziengs: “Help Marketing varer ca. 45 min, hvor vi starter med et gratis konkret marketingsværktøj. Interviewet med ugens gæst varer ca. 30 minutter. Vi er konkrete og sørger for at lytterne bliver inspireret og kan bruge den viden de har fået. Vi slutter af med “Efter falderebet”, hvor jeg kommer med mit perspektiv på noget relevant. Gæsterne er praktikere, der selv arbejder med det, de fortæller om. Uanset om det er SEO, social, ledelse, PR, konvertering, email-markedsføring mv.”

Lyt med her:
Itunes
Android

4. Marketing Brief

Bag Marketing Brief står Emil Kristensen og Halfdan Timm, som begge arbejder med online markedsføring. Podcasten har eksisteret siden januar og har et anderledes format end de tre foregående podcasts, da episoderne er korte. Inputs leveres med det samme, og du er heller ikke i tvivl, når du hører podcastens intro: “Konkrete tips, tricks og hacks til din online markedsføring. Formatet er 10 minutter pr. episode, ingen bullshit eller salg”. Og – ret imponerende – så udkommer Marketing Brief dagligt.

Hvad siger værterne selv om deres podcast?
Halfdan Timm: “Idéen bag Marketing Brief er at være anderledes. Der er allerede mange gode podcasts om online markedsføring også på dansk, men de har det til fælles, at episoderne er lange. Ofte har du 10-15 minutters transport til at lytte til noget, men 45 minutter er lang tid. Vi ville lave en snack-bite podcast i en verden af 3-dinner-courses. Vores podcast adskiller sig ved at være ultra-kort og ultra-konkret. Inden for 15 sekunder af en episode er vi igang med at tale om dagens emne og vores erfaringer”.

Lyt med her:
Itunes

Som du kan læse, har alle værter og værtinder set et hul i markedet og reageret på det. Og det er der kommet 4 fremragende podcastserier ud af. Måske har du selv en god anbefaling, jeg har overset? Det går heldigvis (!) hurtigt i podcastland, og derfor er det ikke usandsynligt.

Happy listening og god sommer!

Om skribenten:

Navn: Sofie Antorini
Beskæftigelse: PA & Communications hos konsulentvirksomheden SIGNAL med alt godt inden for strategisk rådgivning for brug af rum og forandringsledelse. Stor fan af SoMe som sidegeschæft.

Instagram
Linkedin
Twitter

Tags: