Kommunikationstrends anno 2018

Vil du være frokostpausens midtpunkt og bjergtage dine venner, kolleger og din nabos hund? Så er en guide til 2018s hotteste kommunikationstrends et must i dit repetoire. Derfor har vi her på UNGKOM udstyret dig med netop dette.

Af Jeppe Hagstrøm

Året er ved at gå på hæld. Dagene bliver kortere. Mørket tager over. Men hov! Hvad er det? Et lys i mørket! Det kan da vidst kun være Infomedias bud på 8 af de største kommunikationstrends, der er på spil!

Jakob Høegh og Thea Jepsen fra Infomedia har pudset spåkuglen og fodret den med tal og statistikker, som de arbejder med til hverdag – og ud af den anden ende kom 8 knivskarpe råd om hvad der bliver udslagsgivende næste år.  Så hvordan skal du gå klædt ind i det nye år? Hvad skal du være særligt opmærksom på, og hvad er bare rart at vide omkring kommunikationslandskabet i 2018?

#1 Hej Hologram!

Som første punkt på listen finder vi en feature, der allerede nu rumsterer i små afskygninger hist og her. Den digitale repræsentation af dig! Hvis du for eksempel har en bitmoji på Snapchat, er du allerede så godt som 2018!

Digitale gengivelser af dig selv og andre bliver en ny måde at tænke personlighed og autencitet ind i sin kommunikation og et redskab til at skabe en mere målrettet indsats mod ens brugere. Personliggørelsen af forbrugsoplevelsen har et kæmpe potentiale her og kan komme til at virke meget inddragende for kunderne.

#2 Digitale Hangouts

Næste spådom fra kuglen handler om digitale hangouts. Digitale hangouts er de “fællesrum” vi, som brugere af digitale medier skaber og mødes i, som f.eks. en gruppechat på messenger.  ”Jamen, har vi da ikke allerede set sådan nogle?” tænker du nok. Og svaret er jo. Men! I den nærmeste fremtid vil vi se en udvikling i brugen af dem. Ikke kun en udvikling i volumen, men også en teknologisk udvikling.

Messenger vil lancere deres video gruppechat funktion ”Bonfire”, som har mulighed for at have indvirkning både i hvordan vi interpersonelt kommunikerer, men også på hvordan virksomheder når ud til og engagerer deres kunder.

Da Messenger i forvejen er en foretrukken platform for mange, anslås det, at launchen af Bonfire vil kunne drage spandevis af brugere over mod en videobaseret tilgang til gruppesamtaler.

#3 Lækker lyd

Podcasts. Hvor du end vender dig hen i disse dage, støder du på ordet. Det gør du nu, og det vil du i stigende grad gøre i 2018. Hvorfor? – fordi formatet bare passer den moderne forbruger så godt. Nemt, mobilt og on demand.

Hvilke muligheder giver det dig, som kommunikatør, i dit daglige arbejde? Ligesom vi i stigende grad ser tendenser mod en nichedyrkning af influencers, er der også i Podcastens verden mulighed for at få taletid hos bestemte forbrugergrupper. F.eks. har Danske Bank valgt at sponsere Morten Resens podcast ”GoLittle”. Til gengæld bliver de i forskellige sammenhænge nævnt gennem afsnittene og får derved ørenlyd hos en bred del af befolkningen.

Antallet af danske podcasts er steget med 50% på de sidste 1½ år. Det er en rivende udvikling, som det bestemt er relevant at holde øje med. Som kommunikatør er det værd overveje om det at sponsere en podcast kunne være den rette vej til at nå ens målgruppe i fremtiden.

#4 VoiceTech

Ikke nok med at vi skal HØRE en masse (podcasts) i 2018, så skal vi også tale en masse. Vi skal tale med hinanden – og med vores devices. Google og Amazon er på banen med nye opfindelser, der skal gøre interaktionen mellem mennesker og maskiner mere personlige. Mere konkret har de tænkt sig at give os alle vores egen lille assistent.

Google har, på vanlig Googlevis, sat et sødt lille spot sammen om det her.

#5 Brand Creactivists

Nummer 5 på listen er svært at udtale, men nemt at forholde sig til. Brands tør mere. Man kan vel kalde det en form for CSR 2.0 – brands vil ikke længere bare have et støvet dokument i en hengemt skuffe, hvori der står at de vil være rare overfor alle ansatte og involverede i deres foretagende. Nu tør de engagere sig politisk.

Man ser i stigende grad efter indsættelsen af Trump, at brands giver udtryk for deres holdninger, og det er en tendens, der vil herske mere af i 2018 ifølge de kloge hoveder på Infomedia.

Donald Trump GIF

Ved anvendelse af Brand Creactivism er det vigtigt at gøre indholdet relatérbart og skarpt. Vær en del af debatten og vær sikker på, at du sikrer din brandlegitimitet.

MEN! Ligesom med CSR 1.0, skal man som organisation være opmærksom på at holde en alignment mellem ens profil og strategi og ikke at pynte sig med lånte fjer.

#6 Indhold i serier

Tænk forløb! Gør dit content nemmere for dig og dine kunder at overskue, ved at have de lange forløb med i din planlægning af content.

Youtubers har gjort det længe, og nu er det altså vores tur, som kommunikatører, til at lave opdelt indhold. Gør dit content lækkert, klart og givende og smid det i de rette rammer – så kan du ikke gå helt galt i byen.

Gant har f.eks. med deres ”Couple Thinkers”-initiativ produceret en række underfundige film, der beskæftiger sig med ting langt fra Gants kerneområde, men som i sit content og serielle opbygning fænger sådan én som mig helt vildt!

#7 Customer service 2.0

Robotterne kommer!! – Ej, slap af. Det er slet ikke så slemt som det lyder. Customer service 2.0 bliver en af de hotteste trends næste år. Og det gør det, fordi det er et enestående redskab til at holde dine kunder tilfredse. Hvad det kræver? At forstå din målgruppe og deres medieforbrugsvaner. Mød dem hvor de befinder sig og imødegå dem. Et eksempel kan være Messengers nylige integration i webdesign, således at man ved at klikke på det lille messenger-logo i siden  bliver ført direkte til en livechat med kundeservice. Undersøgelser viser, at det at besvare en klage på sociale medier kan øge customer advocacy med op til 25% (!).

Derudover er implementering af chatbots slet ikke en tosset idé, som vi også har skrevet om tidligere her på UngKom. De har potentiale til at indfri kundernes behov, uden at tage ressourcer fra jeres organisation. En klassisk win-win.

#8 Future of work

”Fremtidens arbejdsplads er ikke defineret af teknologi. Den er defineret af den generation, som bliver en del af den” – så smukt kan det siges. Og så smukt blev det sagt. Men hvad skal det betyde for dig og mig? Det betyder, at vi kan forvente at der sker en hel del ændringer i den måde vi tilgår teknologi og integration af dette i vores arbejdsliv. Det kan for eksempel være en flytning af virksomhedskommunikation fra Outlook og Word til Messenger og WhatsApp. Det er en tendens vi kommer til at se blive båret frem af de yngre generationer og en tendens hvori vi skal gøre os klart, at vi i stigende grad selv skal sige til og fra i vores arbejde, da muligheden for at arbejde vil være til stede konstant. Som en konsekvens af dette, forudser Jakob og Thea fra Infomedia, at (den gode) ledelse i fremtiden bliver et endnu vigtigere emne.

Bonus til den nysgerrige

Efter foredraget fortalte Jakob lidt om hans syn på den gode kommunikatør anno 2018. For ham er den gode kommunikatør i stor udstrækning omstillingsparat og kan sit kram til fingerspidserne. Med det menes der, at man er dus med de sociale platforme, der findes i kommunikationslandskabet, og at man til hver en tid kan navigere mellem dem samtidig med, at man kan udforme indhold, der understøtter deres respektive fordele og ulemper.

Om skribenten: 

Navn: Jeppe Hagstrøm
Beskæftigelse: Kandidatstuderende i kommunikation på RUC med hang til digital formidling. Er helt tosset med ny viden! Derudover har jeg en svaghed for fodbold, rødvin og stearinoplyste middage.

LinkedIn