Af Karoline Lundberg
AI, også kendt som ‘artificial intelligence’ betyder kunstig intelligens, hvor man får maskiner til at tænke selv. AI er skabt til at indsamle og bruge historisk information med det formål at skabe løsninger i et specifikt område og om muligt agere som mennesker. AI bliver ofte benyttet til at indsamle data og optimere søgeprocesser, hvilket er muligt, når maskinerne indsamler information og over tid bliver ‘smartere’. AI er et populært område og interessen for feltet er stadig stigende, men kunstig intelligens skaber også mange diskussioner og kan fremprovokere frygten for, at det kan erstatte menneskelig arbejdskraft. Mange er bange for maskinerne skal overtage alle vores jobs, men om dette er muligt i den kreative sektor på nuværende tidspunkt vil denne artikel fokusere på.
Hvor bliver AI benyttet?
Mere kendte eksempler på AI er at finde i f.eks. ’Siri’, Apples magiske dame, som svarer på spørgsmål du stiller hende gennem din telefon eller laptop. AI kan også findes i chatbots, som du ofte møder på sociale medier og som kundeservice på diverse hjemmesider. Andre eksempler er reklame på dine sociale medier og AI bliver f.eks brugt til at registrere dine digitale fodspor og vise reklamer baseret på din digitale rejse.
Hvordan kan dette benyttes i den kreative industri?
AI er ofte forbundet med statistikker, svar på ofte stillede spørgsmål og hjælp til at besvare spørgsmål. Men er AI en trussel, og kan maskiner løse kreative briefs og derved erstatte den menneskelige arbejdskraft i de kreative industrier?
AI kan ikke nødvendigvis løse din brief eller skabe et produkt, der kan sælges til kunder i den kreative industri. AI kan derimod benytte information smartere så man kan spare tid – og dermed penge. AI har ofte samlet data og kategoriseret dem, så det er nemmere at identificere mønstre og tendenser. Og ved at bruge AI rigtigt, kan man supplere den menneskelige intelligens og ikke bare erstatte denne med robotter.
Ifølge denne artikel er det vigtigt at forstå og investere i AI i den kreative sektor, da dette kan spare tid og penge for kunder. Ved at bruge AI, kan man angiveligt udforske og øge kreativitet, ved at tilbyde et værktøj der kan give kollaborative netværk på tværs af teams og organisationer.
En af virksomhederne som lovpriser AI er Google. Google tror på at AI er vejen til at løse nye problemer og støtter virksomheder, som bruger deres tekniske ekspertise til at at gøre verden til et bedre sted.
Når snakken falder på AI indenfor den kreative industri kan det anbefales at tjekke værktøjet ‘Marcel’ ud. Denne video viser hvordan Publicis og Microsoft har skabt en platform, der hjælper til at identificere medarbejdere og deres ekspertise på tværs af kreative bureauer. Dette kan gøre det muligt at skabe teams til forskellige projekter, på tværs af firmaer. Et sådan miks af medarbejdere kan altså potentielt samle det bedste team til et bestemt projekt, uden af tage hensyn til deres konkrete firma.
Skal vi frygte AI i den kreative sektor?
Et problem med AI er ofte den etiske og følelsesmæssige diskussion, der følger med. Frygten for AI hænger ofte sammen med effektiviseringer der fører til fyringer, da der i andre sektorer ofte bliver skabt effektiviseringer og udviklet systemer der kan spare medarbejdere væk. I den kreative sektor er AI mere et værktøj, da det ikke nødvendigvis kan skabe kampagner for dig – men derimod kan bruges strategisk og indsamle informationer, der kan hjælpe dig til at skabe et bedre slutprodukt
Hvor AI potentielt på kort og lang sigt kan erstatte menneskelige medarbejdere, er det også vigtigt ikke at undervurdere at AI kan blive brugt smart i mange situationer. At være opdateret omkring AI og at overveje hvordan det kan blive brugt i dine konkrete opgaver er vigtigt. Hvor AI ikke nødvendigvis kan løse en brief, kan AI stille data og redskaber til rådighed, der kan hjælpe dit projekt på vej.
Frygter du AI i den kreative sektor? Se hvordan det gik da Burger King fik en computer til at lave deres reklamer her. Ønsker du at læse mere om holdningen til AI i den kreative sektor? Læs f.eks om den britiske designer Benjamin Hubert’s holdning til emnet eller blive inspireret til hvordan andre virksomheder bruger AI her og her.
Om skribenten
Navn: Karoline Lundberg
Beskæftigelse: London-bound kandidat i Advertising, Branding & Communication. Jeg er layout-wizard, SoMe addict og vild med konceptudvikling.
Linkedin
Instagram