ANALYSE: Derfor laver Reebok bacon

Af Kristine Kaalund

Den amerikanske sportstøjsgigant Reebok er gået planken ud for sine crossfit-fans og lancerer nu bacon i brandets eget navn.

I en tid hvor forbrugerne bliver tudet ørerne fulde af reklamer og overdænget med produkter, kæmper virksomhederne om opmærksomheden. Enkelte brands formår dog at bryde igennem lydmuren. Det har sportsmærket Reebok gjort. Bare ikke med sportstøj, som de ellers er kendt for, men med noget så alternativt som bacon.

I år lancerede det anerkendte sportsbrand nemlig sit eget bacon kaldet “Reebok Bacon”. Ja, du læste rigtigt: “Reebok Bacon”. Umiddelbart kan et sportsmærke og bacon virke som to uforlignelige parter, men der ligger faktisk en nøje planlagt strategi bag.

Reebok lancerede “Reebok Bacon” under en crossfit-konkurrence tidligere i år i Los Angeles, hvor udøvere inden for crossfit var samlet for at konkurrere mod hinanden.

Grunden til, at det netop var her, lanceringen foregik, er, at crossfit-entusiaster er kendt for at være tilhængere af den såkaldte “paleo-diet” eller – som den danske oversættelse betegner – “stenalderkost”. Her er bacon en kærkommen del af livsstilen.

We wanted to embrace the love of bacon and build something fun for the community, while remaining authentic to its spirit,” fortæller Will McGinness til International Business Times. Han er kreativ direktør i Venables Bell & Partners, der har udarbejdet kampagnen for Reebok.

Reebok har altså skabt et produkt, der rammer crossfit-fællesskabet lige i hjertekulen og for at ramme målgruppen endnu mere præcist, er Reeboks bacon fri for konserveringsmidler o.lign., som paleo-livsstilen foreskriver.

Men er det en genial marketingstrategi eller bare et fjollet PR-stunt?

Fra produkt til livsstil

Look what came in the mail today! #ReebokBacon Can’t wait for breakfast on Saturday! @reebok Thank You!! I 100% appreciate your generosity!” (Instagrampost fra fitness-entusiast og Reebok-fan).

Sådan skriver en crossfit-entusiast i en Instagrampost. Citatet er ét ud af flere, der viser den positive modtagelse, som Reeboks alternative produkt møder hos forbrugeren.

Ved at lave bacon imødekommer Reebok deres målgruppes livsstil og interesser. Gennem en strategisk indsats, der målretter sig en specifik målgruppe med særlige kendetegn, de såkaldte communities, tapper Reebok ind i den kultur, der omgærder deres kerneprodukt, hvor motion, kost og sund livsstil spiller en stor rolle.

Selvom bacon umiddelbart ikke har noget med Reeboks kerneprodukt at gøre, er initiativet med til at styrke den dedikation, som forbrugerne har til livsstilen og dermed forbruget af Reeboks kerneprodukt – og måske endda opdyrke en form for loyalitet over for brandet hos forbrugeren.

Derfor giver det mening for et brand som Reebok at lave bacon.

Reebok faciliterer altså deres målgruppes interesse, og er ikke kun til stede via sportstøj og sko, men nu også via kosten.

Spørgsmålet er så, om det reelt har en effekt, næste gang crossfit-udøverne skal købe nyt sportsgear. For hvor ligger forbrugerens loyalitet, og hvordan kan brands påvirke denne?

Det kan en målrettet indsats mod udvalgte communities og måske et stykke bacon være svaret på?

Læs mere om Reebok bacon her.

 

Om skribenten:

Navn: Kristine Kaalund
Uddannelse: Cand.comm. i Kommunikation og Performance Design, RUC
Beskæftigelse: Social Media Project Manager hos Yellow