Af: Jonas Poulsen
Foto: Jobbank.dk
I dag er et simpelt stykke papir, der beskriver uddannelse, erfaring og kontaktoplysninger, ikke længere nok. Kort sagt forventer arbejdsgiverne mere – videoansøgninger, infografik, online porteføljer, en personlig blog – kravene for at skille sig ud har ændret sig markant.
Virksomheder anvender i stigende grad sociale medier i rekrutteringsprocessen. Rekrutteringsanalysen 2014 fra Ballisager viser, at halvdelen af de adspurgte virksomheder forventer, at øge anvendelsen af sociale medier i fremtiden, når de skal finde deres næste medarbejder. Jobsøgende må derfor forvente, at ens liv på de sociale medier kommer til at spille en betydelig rolle, når arbejdsgiveren skal beslutte, om man skal til samtale.
– Sociale medier kan optimere din jobsøgning ved aktivt at tiltrække arbejdsgivere til én som person eller faglig ressource, konstaterer Anders Witzel, der til daglig er ansvarlig for sociale medier og salg hos fagforeningen Kommunikation og Sprog, samt konsulent hos Somea.
Ifølge Anders Witzel betyder det, at jobsøgende ikke længere kan opretholde ’kravet’ om at bruge sociale medier kun til private formål:
– Uanset privatlivsindstillingerne er man nu offentlig, når man går på et socialt medie – eller for den sags skyld på stort set alt, hvad der foregår online. Brug den tanke, at alt hvad du skriver på dine sociale medier skal kunne tåle at blive vist på lysavisen på Rådhuspladsen. Kan dit indhold eller dine kommentarer klare den test, kan du roligt lægge det ud – og hvis ikke, skal du lade helt være.
Facebookbilleder, Twitteropdateringer, blogs, indlæg på websites – alt dette er noget arbejdsgiverne kigger nærmere på, når de vil vide mere om en ansøger. Måden du bruger sociale medier på som jobsøgende har stor betydning for din succes. Anvender du sociale medier forkert, kan det ende med at trække dig ned i værdi over for en arbejdsgiver og decideret arbejde imod dig.
Du er et produkt
Jobsøgningsprocessen har altså ændret sig, men med de nye krav, kommer der også nye muligheder for at være på forkant. Jobsøgende, nuværende elller kommende, må erkende, at de er et brand i sig selv.
– Man skal tænke sig selv som en virksomhed og ens kompetencer som det produkt, man vil sælge til et marked (som er arbejdsgiveren eller den virksomhed, man gerne vil arbejde i, red.) fortæller Anders Witzel.
Vil du gerne opnå noget med de sociale medier i forbindelse med jobsøgningen, er første skridt erkendelsen af, at du er nødt til at anskue dig selv som et produkt. Det handler om din egen iscenesættelse.
– Traditionel jobsøgning består i, at man forsøger at beskrive sig selv som en attraktiv arbejdskraft – men det foregår reaktivt. Ved at vende processen om og proaktivt vise sin faglighed og kompetencer, kan man opbygge en brandværdi rundt om en selv, som man kan høste af, når man får brug for et job, siger Anders Witzel.
Show it, don’t tell it
I kommunikationsbranchen, hvor konkurrencen er høj, må man gå mere pragmatisk til værks allerede i studietiden. At lægge en velovervejet strategi for, hvordan man vil vise sin faglighed i stedet for at påstå den, som det ofte sker i jobansøgninger, er vejen frem, mener Anders Witzel.
Selv plejer han at fremhæve Louise Roses Facebook side Louise Rose søger job hos Komfo som et godt eksempel på, hvordan man kan vise sin faglighed frem for at fortælle om den. Facebooksiden oprettede Louise som et led i sin ansøgning hos Komfo.
Giv og du skal få
Du skal sørge for at give. Det er det bedste råd inden for netværk, og det er det smarteste at gøre inden for personlig branding. Sørg for at dele ud af din viden og erfaring, så det kommer andre til hjælp.
– Ved at blive ved og ved over tid med at vise, hvordan man ser sin faglighed, hvordan man ville løse problemer og udfordringer, når man møder dem, kan man opbygge sin brandværdi, gøre opmærksom på sig selv – uden at sælge sig selv, fordi det kun er fagligheden, man fremviser og ikke et decideret ‘salg’ af sig selv, afslutter Anders Witzel.
Her er Twitter et oplagt medie. Hvis du vide mere om, hvordan du anvender Twitter til dette formål, kan du læse mere her.
Sørg for at rydde op i dine kanaler, og gør dig bevidst om at sociale medier ikke kun er til private formål. Erkend, at du skal markedsføre og iscenesætte dig selv. Og kom i gang i dag. Nu er det bedste tidspunkt. Kom ud og bland dig i den faglige snak.
______________________________________________________________________
Om skribenten:
Navn: Jonas Poulsen
Uddannelse: Cand.Merc.Kom på Copenhagen Business School
Beskæftigelse: Social Media Marketing Assistent hos ManpowerGroup
Linkedin