Af Anders Gyrup Larsen
QR-koden er stort set død trods dens store potentiale. Lad os passe bedre på dens afløsere.
Du har lige fået tildelt en folder på universitetet, du tager den op, kigger på den og finder egentlig emnet interessant. Nede i højre hjørne finder du en lille QR-kode, og allerede der begynder en skepsis at brede sig. Lidt modvilligt beslutter du dig alligevel for at prøve at scanne den. Det kan jo være, at der bliver lagt et ekstra lag på den interessante folder. Du finder din telefon frem og scanner koden. WTF? Siden er ikke mobilt optimeret, og i øvrigt står der det samme som i folderen, du holder i din anden hånd. Hvilken værdi har det?
Brug teknologien til det, den er bedst til
Ovenstående scenarie kender de fleste af os nok, bortset fra at vi er stoppet med at scanne QR-koderne på grund af de gentagne skuffelser. Det er synd. QR-koderne er en smart opfindelse, de fik bare aldrig rigtig deres berettigelse. Jeg hører til den uddøende race, som stadig er glad for QR-koderne, og jeg føler, at de giver mig en værdi. Nogle gange. Forleden modtog jeg et brev fra DONG Energy, der fortalte mig, at det var den tid på året, hvor jeg skulle aflæse min elmåler. Ud over at jeg havde mulighed for at sende de aflæste tal via brev, ringe eller taste en masse yderligere oplysninger end elforbruget ind på hjemmesiden, kunne jeg også scanne en QR-kode, hvor mine oplysninger allerede lå i. Nemmere kan det ikke blive. Scan koden, udfyld ét felt med tallene på el-måleren og tryk ”send”. Dette er ét eksempel på, hvordan en QR-kode er blevet brugt effektivt.
Selvrefleksion
Ovenstående to episoder viser tydeligt, at selvom en teknologi er smart, så kan man stadig ødelægge dens berettigelse. Når jeg kigger tilbage på nogle af de produkter, jeg lavede som grafisk studerende, er en del af dem udstyret med QR-koder. Jeg var så betaget af denne teknologi, at jeg ikke tænkte over, hvilken værdi QR-koden skabte for modtageren. Og jeg var ikke den eneste – den føromtalte folder er et godt eksempel herpå.
Så kære læsere, her kommer mit budskab; lad være med at bruge løs af teknologier, bare fordi de er ”smarte”. Vi dræber dem, hvis modtagerne ikke ser nogen værdi i dem. Det er ikke fordi jeg vil genoplive QR-koderne. Jeg har bare en vis frygt for, at vi også kommer til at dræbe andre smarte teknologier. Jeg var fan, da jeg så Margrete Aukens valgplakat snakke, men jeg bliver også bekymret for, at det er en ny teknologi, vi slår ihjel med det samme. Augmented Reality, som er teknologien bag valgplakaten, kan hurtigt ende med at blive dræbt ligesom QR-koden, hvis brugeren ikke finder den relevant. Inden man kaster et ekstra lag teknologi på fx en plakat, bør man overveje, om man kan skrive det på plakaten. Hvis jeg skal bruge tid på at finde min smartphone frem og åbne en app, så vil jeg også have noget for ‘besværet’.
Om skribenten: